Gå til innhold
Arkivverket

[#23465] Vielse Sør Fron Oppland 1876


Gjest Lill Hansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Lill Hansen

HeiHar satt inn en etterlysning i tema 23430.Lager en ny og ser om det blir respons her istedenfor:Kristian Engebretsen og Georgine Johannesdr gifter seg den 7.11.1876.Håper noen kan slå opp og fortelle meg hva det står om dem der.Mvh Lill Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg vet ikke om dette er til nytte for deg, men kan dette være din Georgine i 1875?[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f70519.wc2&variabel=0&postnr=468&fulle=true&spraak=n>Lenke FamilySearch IGI viser en Georgine Johannesdatter født i Sør Fron 26.02.1854. Foreldrene var Johannes Johannessen og Embjør Amundsdatter.De giftet seg 02.11.1853.Her er familien i 1865.Lenke Og her er Kristian med familie i 1865.Lenke og her i 1875.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lill Hansen

HeiDenne Kristian Engebretsen er 'min'. Håper bare at jeg har funnet rette mann.Hva som står ved vielsen kan kanskje hjelpe meg videre.Han er faren til min 'uekte' oldefar.Mvh Lill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John Morten Malerbakken

Jeg har også 'sneiet borti' denne familien selv om det ikke er stort jeg har å bidra med.Jeg har notert meg følgende:Kristian Engebretsen Krokum, f. 1852 får en sønn utenfor ekteskap med Marit Olsdatter Larshaugen, f. 1853. Sønnen har jeg notert som Even Kristensen, f. 20.11.1876 og døpt 11.03.1877.Er det disse personene du er ute etter?JMM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lill Hansen

HeiEven er min oldefar.Han ble gift i Idd,Halden og fikk min mormor. Har lett etter hans far i lengre tid uten resultater.Muligens reiste han til Amerika,men er ikke sikker før jeg vet hva som står ved den vielsen jeg trenger opplysninger fra.Lill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John Morten Malerbakken

Jeg kan ikke hjelpe deg med inføringer i forbindelse med den vielsen du er ute etter, det jeg har av opplysninger her er for det meste tatt fra folketellingene, men det lille jeg har om denne familien kan du jo få her:1. Even Kristensen, født 20.11.1876, døpt 11.03.1877.Foreldre2. Kristian Engebretesen Krokum, født 1852 i Krokum, Sør-Fron. Fikk barn med med Marit Olsdatter Larshaugen. Barn: 1. i Even Kristensen født 20.11.1876.3. Marit Olsdatter Larshaugen, født 1853.Besteforeldre4. Engebret Kristensen Krokum, født 1821. Ved tellingen i 1865 bor han i Krokum som 'Husmand med Jord' sammen med kona og 3 barn. Faren er husmann. Ved tellingen i 1875 oppgis det i tillegg at han er Skomager. Faren bor ikke der lenger, men det er kommet inn en dame som leier hos dem (Inderst). I tillegg har de en datterdatter som bor hos seg. Han giftet seg med Beret Eriksdatter. Barn: i Eline Engebretsen Krokum født 1848. 2. ii Kristian Engebretesen Krokum født 1852. iii Ole Engebretsen Krokum født 1860.5. Beret Eriksdatter, født 1820.6. Ole. Han giftet seg med Eli Hansdatter Larshaugen. Barn: 3. i Marit Olsdatter Larshaugen født 1853.7. Eli Hansdatter Larshaugen, født 1830 i Sør-Fron. Ved tellingen i 1865 bor Eli som enke på Larshaugen i Sør-Fron. I tellingen står det 'Bruger Jordveien for sine Børn No. 2 og 3' Eli har to barn med farsnavnet Torgersen, og det er dem det refereres til i tellingen. I tillegg har hun Marit som er eldre enn de to andre men som har Olsen som farsnavn. Det er tydelig at den som har gjort tellingen har hatt visse synspunkter på at det fantes to forskjellige ungekull hos Eli. Barn med Ole: 3. i Marit Olsdatter Larshaugen født 1853. Barn med Torger: ii Hans Torgersen Larshaugen født 1863. iii Ole Torgersen Larshaugen født 1864.Oldeforeldre8. Erik Erlandsen Krokum, født 1785. Ved tellingen i 1865 bor Erik som Føderaadsmand på Krokum hos sønnen Engebret. Barn: 4. i Engebret Kristensen Krokum født 1821. ii Anne Kristensdatter Krokum født 1826. iii Sigrid Kristensdatter Krokum født 1827.Jeg kjenner en som muligens kan sitte med noe mer informasjon om denne slektslinja. Hvis du sender meg en mail privat kan jeg gi deg et tips: john.morten@malerbakken.comJMM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John Morten Malerbakken

Jeg regner forresten med at den eldste Erik finnes som tjenestegutt med alder registrert som 13 år på Tofte i Sør-Fron i 1801. Se: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lill Hansen

HeiTakk for at du tar deg tid til dette,men dessverre har jeg disse opplysningene fra før. Det er en feil i pkt.8:Erik Erlandsen er ikke far til Engebret Kristensen,men til hans kone Beret.Har sendt deg min e-mail adresse,og håper at jeg får mere 'kjøtt på bena'Lill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Engebreth f. 15.01.1821, (hjemmedøpt 22.01.1821) døpt i Sør-Fron kirke 12.02.1821.Foreldre: Ungkar Christen Engebrethsen Ekkerhaugen fra Svatsum i Gausdal og pike Anne Lodversdtr. Krokum under Skurdal.Jeg gjetter på at Ekkerhaugen lå under gården Ekrum i Gausdal, og at dette er Christen i 1801: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f10522&variabel=0&postnr=2750&fulle=true&spraak=n>LenkeAnne var antagelig født og oppvokst på Krokum:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.