Gå til innhold
Arkivverket

[#23466] Gruvedrift på Grønøy utafor Burøy på Hitra


Gjest Dagny Skrødal
 Del

Recommended Posts

Gjest Dagny Skrødal

Er det noen som kjenner til at det har vært dagbrudd etter jernmalm på Grønøy i Bispøyene på Hitra ? Er interessert i skriftlige såvel som muntlig overførte fortellinger om denne drifta. Når var det ? Ble jernmalmen utvunnet på stedet ? Hvem var der ? Var sjøl der i sommer og ble veldig ovverrasket over hvordan det så ut der, men kunne ikke riktig forestille meg hvordan utvinninga hadde skjedd. Takknemlig for svar, mye eller lite,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John O. Svenning

Hei! Jeg søkte på Bispøyene og havnet på Mostadmark Jernverk, malmen ble levert der fra flere brudd på Bispøyene fra 1753 og utover 1800 årene. Mvh John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Ola Herje Raumli

Bygdeboka for Hitra (Maurits Fugelsøy 1958) har fra s. 397 noe omtale av gruvedrift på Hitra. Her er nevnt gruvedrift etter magnetjernstein på Grønøy gruve. Mail meg gjerne dersom du vil ha avskrift av fullstendig tekst (ola.hr@frisurf.no).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.