Gå til innhold
Arkivverket

[#23468] Trøndelag 1833, Ulykke på havnen, Selnesviken.


Gjest Greta Voigt Nesbø
 Del

Recommended Posts

Gjest Greta Voigt Nesbø

Jeg viser til tidligere innlegg nr 12582. Det viser seg at Jekteskipper Erik Rønne døde i en ulykke på havnen i Selnesviken. Eieren av jekten som var matros døde også. Jeg har gått igjennom skiftet etter ulykken men får ikke vite noen ting om hva som egentlig skjedde. Bare at disse to druknet. Er det noen som vet hvor jeg kan få ytterligere opplysninger? Skulle også gjerne ha visst navnet på jekten. Det sies ikke noe om hvor Erik Rønne ble begravet. Statsarkivet i Trondheim skriver at det av dokumentene ser ut som om han ble begravet i Namdal. Men de har ikke funnet noen innførsel om det i Fosnes eller Overhalla kirkebøker.Når det gjelder Erik Rønnes datter Edriche, så døde hun 28.desember 1833 og ble begravet fra Bakklandet kirke.Håper noen kan hjelpe meg videre med nøtten Erik Erikson Rønne.Greta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alexander Lange

Har du kontaktet Adresseavisen (evt på film i biblioteket)? Kan være verdt å undersøke om de skrev noe om ulykka - selv om Selnesviken nok ligger et lite stykke unna Trondheim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Greta Voigt Nesbø

Har vært inne på den adressen, men når jeg søker kommer ikke avisbildet frem. Jeg kan velge dato, men det står et lite rødt kryss der avisbildet skulle ha kommet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Peter Wiborg

Da har du antagelig problemer med Nettleseren.http://www.nb.no/avis/adresseavisen/ benytter seg både av Java og diverse 'applets', som må være installert for at avisen skal være 'lesbar'.Har du ikke Java installert vil du kanskje få spørsmål om det når du besøker siden. Det skal være helt trygt å godkjenne evt. installasjoner av ekstra programvare som du måtte bli spurt om..., ihvertfall så lenge du kun er på www.nb.noAnbefaler deg å bruke Internet Explorer 6.0.Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Allis-Elin Rokkones

Hei! Hvis du går på statsarkivet, skal de ha arkivert gamle politiprotokoller. Jeg hadde en lignende sak og fikk hjelp på statsarkivet her i Bergen.Fikk opplysning om ulykkesdato og fant etterpå i avisen om ulykken og dødsannonse. Mvh. Allis-Elin Rokkones

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.