Gå til innhold
Arkivverket

[#23469] Oppslag i Førde Bygdebok, Sogn og Fjordane?


Gjest Birger Forsmo
 Del

Recommended Posts

Gjest Birger Forsmo

Er det noen som har Førde bygdebok og som kan slå opp for meg på gården Gravdal? Det gjelder Johannes Olsen som ble født i Bergen 24.6.1884, sønn av Ole Madsen Åsen. Iflg. Bygdeboka for Gulen (s. 456,bind 2) skal han ha giftet seg i 1914 med Inger Juditte Andreasdatter fra Naustdal, f. 13.11.1883. Men jeg finner ikke giftermålet i Sogn og Fjordane. Jeg finner riktig nok en Inger Juditte Andreasdatter, men hun er født 8.3 1882 i Kvame. Er det noen som kan tenke seg å hjelpe meg med et oppslag om dette?Jeg takker på forhånd for all mulig hjelp!Mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marita Brandsøy Lystad

Hei Birger!På Gravdal bruk nr. 1 finner jeg nevnte Johannes Olsen.Han er som du sier født 1884 i Bergen, av foreldre Ole Madsen f. 1848 på Åsen og Olianne Bergitta Olsdatter f. 1856 Gravdal. Johannes dør i 1959.Johannes er oppgitt å være gift med Inger Andreasdatter Kråkenes.På Ytre Kråkenes bruk 2 finner jeg følgende:Inger Judit Andreasdatter f. 1883, gift med Johannes Gravdal, bst Dalsøyra. Hennes foreldre er Andreas Martinus Jonassen 1834- 1886 Kråkenes og Olianna Simonsdatter Indrekvam f. 1845.Kråkenes har vel tilhørt Naustdal tidligere, det er rett over fjorden i forhold til Naustdal sentrum. I dag tilhører imidlertid Kråkeneset Førde kommune.Om Inger Judit er født i 1882 eller 1883 vet jeg ikke. Sjekke med Fylkesarkivet og FS?Mvh Marita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marita Brandsøy Lystad

Finner ikke mer om Inger Judit, hverken på FS eller på Fylkesarkivet. Det eneste jeg fant var at den Inger Juditte Andreasdatter Kvame du har funnet tidligere (f. 1882) er 'feil' person, hun er registrert med andre foreldre enn 'din' Inger J. Andreasdatter.Mvh Marita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hjertelig tusen takk skal du ha, Marita Brandsøy! Men det står vel ingen ting om hvilket år de giftet seg og hvor?Jeg har lett lenge etter henne. Er ikke sikker på at Gulen-boka har korrekte opplysninger.Mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.