Gå til innhold
Arkivverket

[#23471] Fødsel-/Dåpsattest e.l. ?


Gjest Kjetil Fjogstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjetil Fjogstad

Min oldefar Sverre Guttormsen ble født u.e. i Stavanger den. 14.07.1902, hans far er oppgitt som Guttorm Guttormsen, hvordan kan jeg gå frem for å få mer informasjon om hans far ? Er det mulig å få fatt i kopi av fødsel-/dåpsattest ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Hei. Har du prøvt på Statsarkivet i Stavanger? Eg har nettopp fått visst kven som var fedre(!)til to av oldemor sine born (som begge vart fødde utanfor ekteskap) via Statsarkivet.Den yngste av dei var fødd så seint som i 1909.Venleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

BLÆMME!! Eg leste ikkje innlegget ditt nøye nok, eg var som du sikkert forstår sikker på at du ikkje visste kven faren var......Venleg helsing Mariann. PS:Det stod forresten i kyrkjebøkene kva yrke fedrene hadde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

Ved å anvende den andre FT'en for 1900 fremkommer følgende utvalg - hvorav noen få er fra Vestlandet. Du bør gå direkte inn i de angjeldende kirkebøker. Lykke til.LenkeMvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjetil Fjogstad

Takk skal dere ha!Jeg skal sjekke kirkebøkene i Stavanger. Men hvis faren kun er oppgitt som Guttorm Guttormsen og yrke, hvordan kan jeg 'vite' hvilken Guttorm (når det er flere med samme navn) og hvor han kom fra o.l. ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hallo Kjetil.Ved fødsler utenom ekteskap på den tiden, kan man nok ikke alltid stole på at den oppgitte fader virkelig stemmer. Men om man nå antar at navnet er rett, så kan kirkeboka avdekke et yrke ,eller et bosted.Om du ser på de aktuelle kandidatene fra Rogaland som jeg nevnte , så kan du nok utelukke fem av dem p.g.a. alder. En avdekking av din oldefars konfirmasjon rundt 1917 , kan også avsløre viktige opplysninger vedr. faren. Du bør nok ta deg en tur til Statsarkivet i Stavanger å se litt i kirkebøkene. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjetil Fjogstad

Jeg har i dag vært innom Statsarkivet og funnet ut følgende. Sverre ble født den 14/7-1902,døpt i Johannes Kirken 10/8-1902, foreldre pike Johanne Waage f. 1881, maskinist Guthorm Guthormsen f. 1877. Guthorm var bosatt i Østervaag 33.Faddere: Ole Olsen, Ole Waage, Berthine Monsen, Julie Waage.Det virker sansynlig at Guthorm er den samme som i folketelling 1900 er oppført som smedesvend, men er det godt nok ??Finnes det andre måter å få dette bekreftet på ? mvh Kjetil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.