Gå til innhold
Arkivverket

[#23476] Brill/Briel


Gjest kikki brill
 Del

Recommended Posts

Gjest kikki brill

Kan noen være så snill å hjelpe meg med oppslag i kirkebøker for Brill (Briel)i Christiania? Wilhelm Brill ble født 1893. Hans foreldre er Karl Johan Brill (Briel) født 1861 og Ragna Emilie Larsen født 1855. Jeg tror at far til Karl Johan må være Joseph Brill (registrert på arbeidsanstalten i Storgaden i digitalarkivet?) og mor er Oline Dorothea Matthiasdatter født 1830. Trenger bekreftelser på dette og gjerne mer informasjon bakover om mulig. Hilsen K. Brill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen Kikki! Prøver med en lenke til Joseph Brill som er på arbeidsanstalt i 1865 folketelling for Christiania.Lenke Jeg har funnet en Oline Dorothea Matthiasdatter på Fam. s. f. 1.mars 1830 , døpt 15 mars 1830, foreldre Matthias Syvertsen og Elisabeth Sophie Olsdatter. Rikshospitalets kvinneklinikk, Batch nr. c 428321, dates (1818-1841) Skal prøve å lete etter flere opplysninger for deg, men jeg har ikke tilgang på kirkebøkene. ( Du kan nok få filmene til ditt lokale bibliotek, hvis du vet hvilken menighet de tilhører. Hilsen fra Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her lurer jeg på om du ikke har Ragne Brill og en ' ektemann' som oppholder seg på ukjent sted i folketelling 1900 for Oslo. Lenke Da har du i så fall lettere for å finne hvilken menighet de tilhørte. Hilsen Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei, her fant jeg en annen Brill i passende alder Carl Johan Brill. f. 1861. Han er ført opp som enkemann, og det er vel et mysterium? Her kommer lenken. Lenke Kan hende det blir mere forvirring enn hjelp. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Carl Johan Brill og Ragna Emilie Larsen ble viet i Grønland kirke 19.03.1882, han sønn av Joseph Brill, hun datter av Johan Larsen. De flytter den første tiden opptil 2 ganger samme år.Paret blir senere skilt, 01.11.1904 flytter han hjem til enken Kristine Enersen (født i Moss 13.07.1855, til Christiania 1870). De bodde da i Karl den 12te Gade nr.9. 01.02.1907 bor hennes sønn Victor (20.08.1891) og datteren Emma (11.01.1879) hos moren og stefaren.Hans dåpsdato er oppgitt til 30.09.1861.Litt forvirrende er det med familien Joh. Brill (vognmannen) som stifter familie samtidig. Begge brukte Johan til daglig.Kilder: Folketellingene 1883, 1885 og 1907. Kristiania Adressebøker. Grønland kirkebok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Faren er døpt 'Karl Johan' 6. oktober 1861 i Fødselstiftelsen, født som tidligere oppgitt 30.09.1861, 'uekte' sønn av Joseph Brill og piken Oline Dorthe Mathisen. (Kilde: Rikshospitalet Mini 4)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kikki brill

Hei,Takk for spennende opplysninger fra dere alle tre, jeg har selv funnet noe på digitalarkivet, i 1865 er Joseph Brill 'tvangslem' på arbeidsanstalten i Storgaden. Han er da 28 år og ugift.Men opplysningene om at de ble skilt og at han flyttet inn til en annen kvinne, det visste jeg ikke. Tusen takk Geir!Jeg trenger å finne ut hvem som er foreldre til Joseph for å komme videre. Har du noen mulighet for å sjekke opp dette, Geir?Biblioteket mitt har ikke leseapparat, og med en ettåring er jeg ikke særlig velkommen på riksarkiv eller byarkiv ennå. Venter i spenning på mer informasjon fra dere gode hjelpere der ute!Hilsen Kikki Brill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kikki brill

Hei Tor,Tusen takk for informasjonen om Wilhelm, det stemmer! Har fått vite av svigerfar at han ble satt bort på gård på Gran, og din opplysning bekrefter dette. Hilsen Kikki Brill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Jeg skal se om jeg ikke finner fødselen hans. Barer føyer til at siste barn, Karl Albert er født 15.09.1899 (ikke 14.09 som det står i Digitalarkivet), døpt i Grønland 24.12.1899. Han var deres 8de og siste barn. (Grønland Mini 12)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kikki brill

Hei igjen Geir,Ut fra Digitalarkivet, så finner jeg Ragna i Bøgade i 1900 med barna Asta, Einar, og Albert - det må være ham som er Karl Albert da?Wilhelm er ikke nevnt, og Tor fant ham på Gran som fattiglem. Da mangler jeg fire barn til siden du skriver 8 barn? Hilsen Kikki Brill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Joseph Frederik født 25.01.1839 på Hammersborg, Christiania - døpt i vor Frelsers Kirke, Christiania 28.07.1839, sønn av 'Steensætter Johan Henrik Brill' og 'hustru Maren Laurine Olsdatter'. (Oslo Domkirke Mini 12)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kikki brill

Fantastisk Geir! Millioner takk!For å finne neste generasjon bakover, hvor leter jeg da? 1801 er vel litt for langt tilbake hvis jeg ser i digitalarkivet?Hilsen veldig-glad Kikki Brill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kikki brill

Dette er hva jeg fant i 1865. Ole Marthinius er stensetter, akkurat som Johan Henrik Brill. Kan dette være en bror av Joseph?(vet ikke hvordan jeg legger inn lenke, beklager)Digitalarkivet: 1865-telling for 0301 Christiania. [62593/106] Rettar til dataene: Digitalarkivet Post 1-10 av 10 utvalde i databasen Personnunner Nytt hushold Fornavn Etternavn Familiestatus Yrke Sivilstand Alder Kjønn Fødested 11396 8 Cecilie Bril Enke Wergekone 42 k Christiania 12185 28 Joseph Brill Tvangslem ug 27 m Christiania 36715 12 1 Maren Brill Opkjøberske e 63 k Wakkerø 36716 13 Andreas Brill Søn Christiania Bryggeri ug 41 m Waterland 41676 26 Carl Johan Briel Hendes Søn Logerende 5 m Christiania 42042 20 1 Ole Marthinus Bril Huusfader Stensetter g 35 m Christiania 42043 21 Josefine Bergitte Bril* Kone g 34 k Christiania 42044 22 Josefine Bril* Datter 14 k Christiania 42045 23 Hans Jacob Bril* Søn 8 m Christiania

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.