Gå til innhold
Arkivverket

[#23483] Brynild Brynildsen gift 1816 med Larine Syversdatter i Eidsberg, Østfold


Gjest Arne Kjetil Andersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Arne Kjetil Andersen

Har trodd i ca. 20 år at Brynild Brynildsen var Brynild Brynildsen døpt 1 Jan 1794 i Aremark,men der tok jeg feil. I Ft 1865 Hobøl er han tømmermand født 1787 i Sverige og fortsatt gift med Larine Syversdatter. (Den 'gale' Brynild giftet seg for 2. gang i 1834). Ville være takknemlig for å få noen tips om hvordan finne rette Brynild i Sverige og hvor i Sverige han kom fra. Her står også at Larine ble født 1790 i Eidsberg. Jeg fant Larine f. 1793 far Syver Jensen Mellom Torper, Eidsberg og mor Gunuld Jørgensdatter. Har jeg bommet der også ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Hogne Holst

Hei Arne. Du har nok rett ang. Larine. Hun ble født i Eidsberg 1793 (døpt 10.11). Den 31.8.1816 giftet hun seg med Brynild i Eidsberg. De bodde her frem til omkr. midt på 1820-tallet. Bodde i Spydeberg 1828 - omkr. 1832. Fra 1833 er de i Hobøl. Først på Hvidstenplass, siden Luurplass. Og i 1865 på Hoviplass. Jeg har registrert 7 barn. Ta kontakt på hogne@hognes.net så kan jeg lage en oversikt over det jeg har om denne familien. mvh Hogne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...
Gjest Arne Kjetil Andersen

Jeg drister meg til å ta opp dette temaet igjen, siden jeg har gjort så godt jeg har kunnet ut ifra egen kunnskap om kilder. Jeg finner ingen ledetråder blant fadderne til barna deres - heller ikke finner jeg Brynild (den svenske versjonen er vel Bryngel) blant innflyttere fra Sverige i kirkebøker for Eidsberg fra 1814 eller innflyttede svensker i Østfold fra 1812 eller i Tore Vigerusts lister over innflyttede svensker før den tid. Alle forslag og veiledning tas imot med takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan-Ove Askautrud

Hei,Har du sjekket hva som står registrert ved Brynilds død, enten kirkeboken eller sorenskriverens dødsfallsprotokoll?Jan-Ove A.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Arne Kjetil Andersen

Fant Brynild som død i 1869 - 82 år gammel - i Hobøl kirkebok. Sto ikke noe om fødested. Alder stemmer med Ft 1865.Fra Familysearch finner jeg 2 som kan være den rette: 1) Bryngel Bryngelsson, f. 19/8-1787 Animskog, Alvsberg, Värmland Foreldre: Bryngel Andersson og Malin Andersdtr 2) Bryngel Bryngelsson, f. 3/10-1789 Tocksmark, Värmland Foreldre: Bryngel Mattson Sandstrøm og Ingrid AndersdtrBrynilds eneste sønn heter Anders.Takker for ethvert bidrag til å finne løsningen.Mvh Arne Kjetil Andersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Den første Bryngel du har her er født i Ånimskog, Älvsborgs län i Dalsland. Det finnes ingen Ånimskog i Värmland. Sånn kan bli på FS.Jeg har sett litt i fødsels/husforhör på Genline og funnet denne Bryngel nr. 1 i Ånimskog. Han var som du skriver født 19.8., døpt 20.8.1787. Moren Malin var enke, farsnavnet var ikke tatt med der. Innførsel var også dårlig lesbar. En fadder er synlig, Annika Bryngelsdotter.Malin hadde flere barn (som hadde Bryngelss. til etternavn) og bodde på plassen Lägan eller Lågan.Det kan se ut som de like etter Bryngels fødsel flyttet, det står dessverre ikke hvor. Det finnes ikke utflytningslister på Genline for den aktuelle perioden.Jeg har knapt med tid nå, men jeg skal se etter Bryngel nr. 2 senere i kveld om ingen andre gjør det.Mvh Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Disse Brynglene var vriene.Jeg fant den andre Bryngel født 3.10. døpt 4.10.1789 i Töcksmark i Värmland, med de samme foreldrene som på FS.Faren Bryngel Sandström var soldat når sønnen Bryngel døptes i 1789. Det kan se ut som han ble enkemann like etter for andre gang (?). De bodde på gården Ertekärn. Jeg finner heller ikke disse i senere husforhør på samme sted. Utflytningslister fra denne tiden mangler her også.Jeg tror (om du ikke har prøvd) at du bør forsøke med et søk etter disse på Anbytarforum.Mvh Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.