Gå til innhold
Arkivverket

[#23488] Tips til kilde ??


Gjest Kristin Berthelsen Jensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kristin Berthelsen Jensen

Ole Larsen er født 1846 i Vestre Aker. I kirkeboka finnes 2 med samme navn født i 1846. Begge er også konfirmert samme år.Begge fedre har samme navn. 'Min' Ole giftet seg i 1867 med Maren Pedersdatter. Han bygde i sin tid gården 'Granli' i Nydalen,(idag fredet).Hvordan kan jeg finne hans fødselsdato? Jeg har forhørt meg i Oslo Byarkiv, der jeg tenkte at skattelister/selvangivelse kunne hjelpe, men dette dr svate at lister ikke inneholdt fødselsdatoer. Kan noen tipse meg hvor jeg kan begynne å lete? Takk. Mvh Kristin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Krøger

Hva med å sjekke skifte etter begge fedrene. Det kan være det står noe der som kan sette deg på sporet etter den riktige Ole Larsen.Bare et forslag. Lykke til. Nina :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pia Johansen

Det kan være lurt å sjekke hvilke faddere disse to har, ofte er det slektninger og eller foreldres familie med som faddere.Pia Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Hei Kristin;Riksarkivet er dessverre stengt (siste åpningsdag var fredag), og blir ikke åpnet før neste høst, grunnet utbygging. Det blir mulighet til å bruke arkivsaker på byarkivet, og kirkebøker på Deichmanske, men dette tilbudet starter først mandag 23., grunnet at det trengs tid til omorganisering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Hei!Jeg har selv sett fødselsdatoer i skattemateriale på byarkivet, men det som er viktig her er vel helst hvor Ole ble boende og i hvilke perioder, samt når han døde. Det kan jo være at kildene er mer/mindre utfyllende til ulike tider og at situasjonen ikke ser lik ut i Kristiania og Aker.Dersom han er mulig å finne igjen i en av de kommunale folketellingene vil du finne fødselsdatoen hans der (i Kristiania fra og med tellingen 1905). Aker-tellingene er litt mer sporadisk bevart (eventuelt har de ikke blitt holdt like ofte), men jeg mener det finnes noen på omtrent denne tiden derfra også.En annen ting du burde undersøke er hva som står når han dør. Det er ikke alltid fødselsdatoen står oppført i kirkebøkenes begravelsesnotat, men ofte står de i protokollene over anmeldte dødsfall.Dette var bare noen tanker. Håper du finner ut av saken!Med hilsen Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.