Gå til innhold
Arkivverket

[#23497] Død i Jølster - Storetre?


Gjest Barbara Lose
 Del

Recommended Posts

Gjest Barbara Lose

Enken Brite STEFFENSdatter Flue giftet seg 6.3.1698 med Olufv Olsen Stortræ.Ved skiftet etter hennes 1. mann Marqvard Larsen heter hun Brite ANDERSdatter: Marqvar Larsen Fluge (Side 233) Dato 1. juni 1697, enke Brite Andersdatter. Seks felles barn: Anders, 20, Stephen, 14, Lars, 6, Ingeborre, 18 år, festet med Anders Jensne Støfring, Gjertrud, 16, Marrite, 10 år.Spørsmål: Hvis Brite Flue Stortre's død er innført i kirkeboken for Jølster, hva heter hun da - Brite Steffensdatter eller Brite Andersdatter?[Jeg har lest litt i Jens Nielsen Nedrebø's dagbok: Brites mor Marite Fluge døde i 1700 (s. 243) og var søster til JNN's hustru Brite Larsdatter Løset. På side 141 står det at Marit var gift 1. gang med 'Andris Andrisen' Fluge, død 1646, og 2. gang med Steffen Fluge, død 1698.Kanskje det ikke er helt umulig at Brite var nok datter av Marits 1. mann Anders]Mvh. Barbara Lose

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Kirkebøkene for Jølster har ikke opplysninger om dødsfall før i 1731, og der er det såvidt jeg har oversikt over ikke registrert noe dødsfall for Brite Steffensdatter/Andersdatter. Hun fikk barn til ca. 1691, og kan være født i andre halvdel av 1640-tallet, men om det er Anders, død 1646, eller Steffen, som vel har giftet seg med enken rundt 1647, som er faren, blir det nok vanskelig å finne sikkert kildebelegg for.Hun kalles en gang Andersdatter, av presten en gang Steffensdatter. Steffen var i live til ut på 1690-tallet og vel kjent av prest og naboer, mens Anders hadde vært død i nesten to mannsaldre. Slik sett kunne man gjette på at hun må være datter til Anders, og stedatteren til Steffen. Var hun Steffens datter ville det være underlig om noen feilaktig skulle koble henne til morens første mann, død mer enn 50 år tidligere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara Lose

Ja, og jeg har vært inne i den tanken at Brites 1. sønn Anders er nevnt etter hennes far og Brites 2. sønn Steffen etter hennes stefar.Tusen takk for svar.Mvh. Barbara Lose

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karina Huseby

Hei Barbara Lose;o)Nå har jeg lagt inn etterspørsel til din mailadresse i litt forskjellige innlegg her og der. Vil du ta kontakt på ka-huse@online.no? Det gjelder slekt i Jølster bl.a klokkeren Knud Jensen Nedrebø fra Eikås.mvh karina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.