Gå til innhold
Arkivverket

[#23505] Ivar Jacobson frå Nesset


Gjest Jan Petter Hoddevik
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Petter Hoddevik

Noen som kan hjelpe meg ang en Ivar Jacobson Sæter, førd som far til uægte barn Peder Iverson Øverås f.1854 i Nesset prestegjeld. Alle mulighetene er opne, Han kan vere fødd i Nesset, Sunndal, Visdal, Øksendal eller frå Lesja området. Forholda omkr. Iver Jacobson er at barnet Peder Pederson Øverås fostra opp Peder Iverson, og kosta skule og utdanning på han. (Peder Iverson blei en halden mann, og vart ordfører i Øksendal) Mora var fattig, og budde under svært dårlege kår i Eresfjord. Historia meiner at det var Peder Pederson som var faren (gift gardbrukar) og hadde enten fått ein omreisande, tjenestedreng til å ta på seg farskapet, eller at Iver Jacobson vart bet. for farskapet, og drog til Amerika. Korleis skal en finne ut av denne nøtta??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

I FT 1865 er det en Iver Jacobsen i Nesset. Han er f 2.2.1841 og vel for ung til å bli barnefar.Har sett i Nessetbøkene, men finner etter grovlesing ingen annen. Peder Pedersen Øverås 1807-74, gifter seg 1837 med Marit Pedersdatter Bjørnes, 1810-90. De har ett barn før ekteskapet, men barnet dør samme året det blir født(1835), de er ellers barnløse. Peder har også en sønn Hans f 1834 som utvandrer til Amerika i 1869.Peder Pedersen skjøter i hvert fall ikke gården til Iver, da det er søstersønnen som får gården av onkelen 17.6.1859 ' og mod et aarligt Føderaad til mig og Kone der ifølge Contract af i dag er værdsat for 5 - fem- Aar til 124 spdlr'. Halve gården var holdt unna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

Veøy har en Iver Jacobsen i FT 1865. Han kommer fra Horsgårdreiten, men er født i 1840 også for ung til å bli barnefar i 1854. Men han ble gammel, hele 101 år 1 mnd og 1 dag, gardbruker på Horsgårdreiten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

Gryttens ene Iver Jacobsen i FT 1865 er også for ung, født 1844. Både Veøy og Grytten er nabokommuner til Nesset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Petter Hoddevik

Ja har sett på desse, men de er nok for unge. Ivar Jacobson var da bare 13 år i 1854. Har prøvd å finne noen forbindelse til Sæter, men der er jo Sæter både i Øksendal, Eikesdal og vistnok i Vistdal område. Sæter navnet kan han og ha tatt med seg bare for de han har vore tenestedreng der ?? I sine memorarer har ordfører Peder Ivarson skrive: søn av arbeider Iver Jacobson og hustru Marit Pedersd., og at han var fødd på gården Øverås. Kan Iver og Marit likevel ha vore gift?? og han dø like etter ekteskapet?? Peder Pederson ville at Peder Iverson skulle få gården, men fekk hard kritikk og motbør frå slekta. Peder Pederson kosta all skulegang, og det skulle ikkje forundre meg at det var han som gav han økonomi til å kjøpe gården Mosbø i Øksendalen. Peder var tross alt son til ei tjenestejente og ein arbeidar. Marit levde fattig resten av levetida si. Kansje der kan vere spor etter Iver på Lesja området??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alexander Lange

Siden du nevner Lesja: En Iver Jacobsen ble født 20.08.1828 og døpt 16.09.1828 i Lesja.Foreldre: Jacob Iversen og Sigri Thoresdatter. Bostedet er registrert som Botten, så det løser ikke navnet Sæter.Se Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

Verken Ivar eller Jacob er navn som har vært brukt av dem som har vært brukere av Sæter. Sæter er nest nærmeste gården mot Lesja og ligger like østenfor Eikesdalsvatnet, Øverås ligger i vestenden av vatnet, og dermed nærmest som nabogårder å regne selv om vatnet er langt. Å knytte Ivar til Lesja er nok en ide å sjekke nærmere. Det er kanskje også en ide å ta kontakt med Randi Ingunn Selnes som skriver bygdebøkene for Nesset - kanskje hun har stoff knyttet til Ivar Jacobsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

Det er heller ingen Ivar eller Jacob nevnt i bygdeboka for Lesja i tilknytning til Sæter. Iver nevnt i (6) på Botten har jeg ikke muligheter for å sjekke da jeg ikke har den bygdeboken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald  Rudiløkken

Botten som er nevnt i nr. 6 ligger i Dovre kommune og Iver Jacobsen er døpt i Dovre kirke den 16.09.1828. Foreldrene var husmenn. Omtale av denne plassen kommer i bygdebok for Dovre bind 3 som kanskje kommer ut neste år.Iver Jacobsen flyttet til Oppdal i 1844, han fikk attest for utflytting 26.09.1846. Mvh Harald.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Harald Rudiløkken

Ved FT i 1865 kan jeg ikke se at Iver Jacobsen er i Oppdal så han er vel flyttet videre. Men kanskje han tok i bruk navnet Sæter mens han var i Oppdal, det er jo flere steder i Oppdal som heter det.Mvh Harald.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Rudiløkken

Litt til om Iver Jacobsen: Så vidt jeg kan se er han ikke konfirmert i Dovre. Han flyttet til Oppdal som 16 åring så kanskje du finner hans konfirmasjon der, og eventuelt finner en forklaring på Sæter-navnet?Mvh Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Harald Rudiløkken

Hei Jan Petter!Det ble stille om Iver Jacobsen Sæter, så du har kanskje løst problemet? Jeg er veldig interessert i løsningen.Mvh Harald.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Petter Hoddevik

Hei igjenNei, har ikkje løyst gåta ennå, har hatt litt lite tid nå til vidare studium, men har som sakt bygdebok forfattaren i gjen å spørje, samt å prøve å finne nokon i slekta som kan ha oppfanga viktige ledetrådar. Er du i slekt med denne mannen ?? Skal skrive inn på denne sida om eg klarer å finne noko, eller om eg får e mail adressa di kan eg maile info. Mvh Jan Petter Hoddevik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Rudiløkken

Hei Jan Petter!Nei, eg er ikkje i slekt med Iver J., menhan kom fra nabolaget her. E-post er. rudiloek@tiscali.noMvh Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Beyer

Et forslag fra meg er at en Jakob Jonson Sæter, gm. Marit Larsdtr. Bruset. Bosatt i Øksendal (Det er også Sæter el. Seter i Øksendal)Ifølge mine opplysninger (kilde: Seljedals Bygdebok for Sunndal som omhandler Øksendal,tidl. egen kommune) så emmigrerte alle 6 barn av disse til Amerika. De to eldste Randi og Jon benyttet Sæter/Seter og Saeter i U.S.A. De 4 yngre har siden benyttet familienavnet Finnset eller Finseth. (Finnset er jo den øverste garden i Eikedalen, med tradisjonell stor ættekontakt både til Øksendal i øst og Lesja i Vest. Denne familien har en større etterslekt i USA, også med etternavn deFord og Lervold.Kontakten mellom Øksendal og Øverås var også stor ettersom Øverås er midt i den gamle ferdselsruten over fjellet fra Brandstad i Øksendal.At en av barna, evt. en uekte sønn av Jacob [som Seljedal ikke brydde seg med å ta med alltid!] kunne vært adoptert til Øverås er meget godt mulig - men dog en hypotese.Kan dette være av nytte for å løse gåten?MVH Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Einar Frisvoll

Jeg er også veldig interessert i å finne hvem Iver(eller Ivar)Jakopsen Sæter var!Etter bøkene var han min tippoldefar.Oldefar Peder Iversen Øverås trodde tydeligvis han som sin far.Kan noen bidra til å løse denne gåten er jeg glad.Tipsene som er kommet er interessange,og er det flere tanker om dette hos noen så kom an.En Jakop Sæter f 1799 og Sigrid larsdatter fra Brovollen hadde plassen Brekkløkken i Øksendal.Hadde de barn?? MVH Einar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

Sunndalsboka IV s 176: Brekkløkken ble bebygd av Jakob Jakobsen, f 1799, sønn av gårdbruker Jakob Johansen, Sæther bruk nr. 2. Ble gift med Sigrid Larsdatter, f 1807, et uekte barn av Lars Andersen Hafsås og Sigrid Halvorsdatter (Lihjell?). Så vidt vites var ekteskapet barnløst. Mannen døde i juni 1862. Konen døde som fattiglem på Sæther i september 1865.Ivar Seljedal har dermed ikke funnet barn etter Jakob og Sigrid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan O.K. Johnsen

Iver Jakobsen Sæter Øverås var min tipp-tippoldefar, så denne gåten håper jeg blir løst.I 'Øksendalen i eldre tid' av O.G.Forseth, står det om den nevnte Jakob Jakobsen Sæter: 'Brekkløkken. Denne plass lå under gården Bøen i Husby og var bygslet og bebygd av Jakob Jakobsen Sæther, f. i juni 1799, gift med Sigrid Larsdatter, f. på plassen Brovollen i Fjellgårdene i Sunndal. Han døde 22. juni 1862. Konen døde senere. På denne plass bodde kun en opsitter'. Det står ingenting om eventuelle barn. I samme bok står det om Jakob Johnsen Sæther og hans liv. 7 barn er listet opp - men ingen Iver (s.69 og s.70).I kirkebøkene er det kun når Peder Øverås døpes at Sæternavnet er brukt på hans far. Ved konfirmasjonen og giftermålet oppgis Peders far til å hete henholdsvis Ungk. Iver Jacobsen og Iver Jakobsen.Det finnes en Iver Jacobs. i folketellingen for Nesset 1865. Han bor på Hansæt, er 25 år og skredder. Men han er vel for ung.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Einar Frisvoll

Iver Jakobsen Botten flyttet til Oppdal i 1843,og tok tjeneste på Vekved.Han flyttet på seg igjen i 1850,og da til Lesja.Da skriver han seg Iver Jakobsen Vekved.Da er han fortsatt ungkar.Hvor lenge han ble i Lesja og hvor det ble av han ,har jeg enda ikke funnet.Det er ikke inn og utreisesider for Lesja.Skulle han kunne bli min tippoldefar måtte han karre seg til Eresfjorden innen 1853 da oldefar ble fødd i 1854.Finnes han i Lesja i 1865tellingen er nok ikke han den Iver Jakopsen vi søker.Hilsn Einar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

Iver Jakobsen nemt i (19) er født 2.2.1841 og emigrer til USA i 1872 etter å ha budd på Værnes en tid. Gift, men hadde ingen barn. Var sauefarmer og hadde trolig ingen 'svin' på skogen :-) i hvert fall ingen nevnt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan O.K. Johnsen

En fingransking av kirkebøkene blir mitt neste etterforskningskritt (inn/utflytting m.v.). De eneste tilleggsopplyninger vi har så langt er Sæternavnet og at hans sønn Peder I. Øverås i sine memoarer sier at faren var 'arbeider' Iver Jakobsen. Yrkesbeskrivelsen 'arbeider', gjør at en sikkert bør tenke videre enn en som er sysselsatt over tid på en gård. Etter å ha konferert med andre som har bedre greie på dette enn meg, kan dette tyde på at han var sysselsatt i et mere flyktig/tidsbegrenset arbeide i distriktet.Hvem var foreksempel 'Iver Jacobsen, veiarbeider, ug, 34,fødested Vaage' (folketellingen 1865 for Herø - Møre og Romsdal)?Det er antydet usikerhet om farskapet, men uansett må vel personen Iver Jacobsen Sæter være å finne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Jan O.K. Johnsen

Etter fingranskingen var jeg like blank, men et svarbrev fra et velvillig statsarkiv i Trondheim bringer oss et skritt videre. Her fra brevet:'Peder Iversen er innført som vaksinert 10/11 1857. Faren er da oppført som Iver Jacobsen Vaagmoen, mens han ved dåpen var kalt Sæter slik De oppgir. Vaagesarmoen gjenfinnes som husmannsplass i Lom i Oppland og Vaagsmoen som husmannsplass i Snåsa i Nord-Trøndelag ved folketellingen 1865. Sæter finnes blant annet i Lesja, like over grensen til Oppland. Ved leting etter Iver Jakobsen i folketellingen 1865 er det flere aktuelle treff, men ett som peker seg ut er tjener Iver Jakobsen 38 år i Rendalen i Hedmark, som var født i Lesja. Videre er det en 43 år gammel tjener i Søndre Fron som er født samme sted, som har dette navnet. Uansett ser det ut til at det kan lønne seg å lete innover i landet.'Kan flere bidra ut ifra de opplysninger som er gitt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Petter Hoddevik

Hei Jan Oddbjørn...utruleg bra...no er vi komne litt lenger på vei og pusla nok ei brikke. Snakka litt med Einar i dag der vi diskuterte om det kunne vere fornuftig å legge ut eit nytt innlegg nå som vi fekk nye opplysningar. Kansje er dette innleggt no vinkla litt feil sidan Iver Jakobsen ber eit anna etternavn som kansje kan lede oss nærmare målet. Truleg har Ivar berre hatt eit mellombels opphald som tenar/arbeidar på Sæter ?? Legg inn i dag eit nytt innlegg med tekst ' Iver Jakobsen Vaagmoen' så får vi sjå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.