Gå til innhold
Arkivverket

[#23510] Iver Olai Stårheimsvik - Nordfjord - Foreldre?


Gjest Tor Kvien
 Del

Recommended Posts

Gjest Tor Kvien

Jeg er på jakt etter foreldre mv. for:Iver Olai Johnsen Stårheimsvik også kjent som: Ivar Jonsen Rundshaug.Født omkring 1799 - Eid (?) Død: 26 Mar 1887 - Runnshaug, bnr. 2, Davik sogn, Sogn og Fjordane, Begravelse: 31 Mar 1887 - Rugsund kirke, Davik sogn, Sogn og Fjordane.Gift med: Kari Olsdtr Runnshaug (1801 - 9 Mai 1869) Gift: 17 Jun 1821 - Davik kirke, Davik sogn, Sogn og Fjordane. Se også tema 23492 - Arkivforum.Det ser ut til at han har en bror, Lars Jonsen født ca. 1797 - gift og bosatt på Rimstad i Davik sogn.Jeg finner ingen som passer i folketellingen for 1801, og heller ikke i kirkebøkene på Digitalarkivet. Selv om Stårheimsvik er oppført som fødested, kan dette bety at han bodde der som barn. Stårheimsvik var til en viss grad tilholdssted for borgere og håndverkere.Kan noen hjelpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Bergesen

Jeg ser av folketellingen 1865 for Davik at Iver er født i Bergen og Lars er født i Manger. Jeg finner en Iver Olaj født 14/7-1801 døpt 19/7 i Domkirken i Bergen- Far Jon Olsen daglønner og mor Anna Larsdtr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Bergesen

Jeg ser i 1801 for Bergen finner jeg trolig faren John Olsen-Ølegaard 35 daglønner og kone Anne Larsdtr. 36 og sønnen Lars Ølegaard 2 år. Jeg finner ingen gård som heter Ølegaard på Vestlandet, kan det være at det skal være Ødegaard?, der finnes en gård med dette navn i Vågsøy og 1 i Bremanger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Bergesen

Jeg finner stadig nye ting, i undersøkelseskommisjonen for Bergen 1804 finner jeg John Olsen Ødegaard Wolden 38 år Matros død i Bergen i July 1805, med sønnene Lars 4 år og Iver Olay 3 19/7-1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kvien

Dette var jo en fantastisk innsats! Kjenner du (eller noen) til en Ødegård i Volda? Dersom Iver og Lars vokste opp i Stårheimsvik vil jeg tro at de var plassert hos slektninger, eller at moren var fra distriktet, og/eller gift på nytt. Barna var jo relativt unge når faren døde. Dette blir nok en nøtt.. Mon tro faddere på barna til Lars og Iver kan gi spor videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kvien

Jeg fant Ødegaard i Wolden i folketellingen 1801 hvor Hans Olsen, 41 år, er husbonde, og 'Marte Hansdtr Huusbondens moder 72 Enke efter andet ægteskab, Nyder til ophold hos sønnen'Dette må være John Olsen Ødegaards bror og mor. Har noen tilgang til kirkebøker el. for Volda som kan sjekke opp dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Brede

Hei!Garden Ødegård i Volda i folketellingen for 1801 er den gården som i bygdeboka (3) heter gn. 82 Øvsteberget. 'I dei gamle tiendelistene vert garden oftast kalla Ødegard.'Fra 1757 heter brukeren Ola Rasmussen Ødegard gift 1758 med Marte Hansdotter Osdal, død 1802. Barn:1. Hans, født 1760 bruker garden (gift 1780 med Brit Pedersdotter Kalvatsvik)2. Rasmus, født 1764, budde i Høydalsvik (gift 1789 med Anne Olave Olsdotter Mek).Her er ingen sønn Jon nevnt, men det kan være at han er uteglemt. Foreldrene til Ola Rasmussen Ødegård (som også var brukere her) het Rasmus Paulsson Driveklepp og Lisbet JONSDOTTER Humberset.Odd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Brede

Min antakelse om en uteglemt Jon er nok riktig. Jeg finner at en Jon Olsen blir døpt i Volda 25.12.1766 med oppgitt far Olsen Øgård. Ved broren Hans sin dåp 1.7.1759 står far som Ols Berget, og ved bror Rasmus sin dåp 6.5.1764 står far som Ols Berge. (Info her hentet fra FS, men avskrift av kirkebok)Denne Jon er nok en uteglemt (i bygdeboka) sønn av Ole Rasmussen Ødegard og Marte Hansdotter Osdal.Odd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kvien

Hjertelig takk Odd, for å finne forbindelsen til Øvsteberg. Dette ser ut til å være de riktige menneskene, og akkurat det ene bindet av Volda-soga har jeg tilfeldigvis i bokhylla hjemme. Uten din hjelp hadde jeg nok ikke funnet ut av dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Myklebust

Hei! Ein liten sjekk i databasen for Voldasoga, viser at hypotesen sannsynlegvis er korrekt, sjølv om denne delen av Busetnadssoga for Volda endå ikkje er kobla ferdig. Volda har minst tre gardar som til ulike tider er kalla Ødegård; Øvsteberget, Aksnessætra og Strand (i dag utkanten av Volda sentrum). På Strand er det ein Jon Olsson i same tidsrom, men han er nok fødd for tidleg, for i 1801 er han nemnt som 60 år gamal og ugift. Skal prøve å få retta opp dette i den nye utgåva av Voldasoga, band 3 som omfattar Øvsteberget er venta til neste år. Mvh Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kvien

Din kvalitetskontroll på opplysningene foran, mottas med takk.(Årviknes sin Volda-soge bind III - Volda 1973 lider sterkt under mangel på innholdsfortegnelse. Den er nokså håpløs å lete i når en ikke er lokalkjent).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.