Gå til innhold
Arkivverket

[#23518] Kan virkelig ingen hjelpe med å finne et dødsfall?


Gjest Lill Juelsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Lill Juelsen

Ole Jansen ble født 18.10.1826 i Vestre Aker på Ladegaardsøen.Hans foreldre var Jahn Olsen Langvig født 1802 og Inger Marie Andersdatter født 1803.Han giftet seg med Karoline Mikkelsen og døde mellom 1865 og 1875 sannsynligvis i Vestre Aker, Ladegaardsøen.Håper på noens velvilje denne gangen.Vennlig hilsen Lill Juelsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Lill.jeg tror ikke det mangler på velvilje her i forumet; men enkelte ganger er det rett og slett slik at ingen har noe å bidra med.Et hjertesukk i den forbindelse kan være at vi alle er flinkere til å se gjennom gamle innlegg.Ved hjelp av søkekriterium kan vi for eksempel søke etter områder o.l. vi muligens kan hjelpe til med oplysninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Andersen

... og ikke minst skrive titler og stikkord som gjør at man kan finne tilbake til et tema.Dette er et eksempel på det motsatte.Det er heller ikke noen grunn til å starte et nytt tema når det opprinnelige er bedre beskrevet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lill Juelsen

Beklager dersom utålmodigheten ble for stor ;-).Takknemligheten er imidlertid ennå mye større dersom det var mulig å finne datoen.Er det opplysninger som kan hjelpe utover familiemedlemmers navn og at hustru Karoline var enke i 1875? Ref.: innlegg 23508.hilsen Lill J.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Du er nå skikkelig utålmodig da - ikke engang 12 timer gir du før du spør en gang til...Har du sett i kirkebøkene selv, Lill??Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lill Juelsen

Laila, det kommer nok av at jeg har stilt svært mange spørsmål på debattforumet også uten å få svar i det siste, siden du spør. Jeg har sendt ut så mange forespørsler til ulike instanser hver dag at jeg kanskje mistet litt oversikten et øyeblikk. Som sagt, jeg beklager det.Dessverre - jeg kan ikke lete i arkiver - pga sykdom og bundethet til hjemmet.Lill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Det skulle ikke være spesielt vanskelig å finne dødsfallet om forutsetningene stemmer. For eget vedkommende er 'velviljen' over, da tidligere svar bare genererte nye spørsmål. Om du av ulike årsaker er forhindret fra å drive med 'slektsforskning', burde det kanskje være mest realt å engasjere betalt hjelp siden informasjonsønsket er såpass omfattende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lill Juelsen

Til Geir Kamsvaag: Trist du nå inntar en slik innstilling, du nevnte selv at du var kommet dit du var helt og holdent pga andres hjelp. Og med 'nye spørsmål' forstår jeg ikke helt, vi var vel greit i mål med vår kommunikasjon som gjaldt Young familien.Jeg har nok benyttet profesjonell hjelp, hvilket dessverre blir dyrt for en uten arbeidsinntekt. Mine muligheter kan være tidsbegrensete pga helseproblemer, derfor en viss innsats for tiden.Lill Juelsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Hei Lill. Kan det tenkes at Ole Jansen har tatt/brukt et annet etternavn og at det kan være grunnen til at du ikke finner ham? Kan han ha brukt et gårdsnavn for eksempel? Eller Langvig som faren? Jeg strever selv med å finne foreldre til en ane og jeg vet hvordan man etterhvert går i ring. hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lill Juelsen

Hei Inger! Takker for innspillet, men det er ikke sannsynlig, ettersom han i 1865 finnes med sitt etternavn på FT og hustruen har tatt hans (med h)i 1875, da hun er enke bosatt på Langvik.Trodde dette var enkelt, men det jeg vet ikke, ettersom ingen trolig har sett etter i kirkebøker for Vestre Aker for meg, såvidt jeg vet.Kjenner du til kilder jeg kan lete på nett, er jeg svært takknemlig for alle forslag.Lill J.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Riksarkivet skal i løpet av høsten starte sitt store prosjekt med inscanning av kirkebøkene. Så innen rimelig tid kan også de som har problemer med å besøke arkivene finne sine aner fra hjemme- PCen.Flott, ikke sant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

En sluttreplikk til (8);Hvorfra du har 'du nevnte selv at du var kommet dit du var helt og holdent pga andres hjelp', vet ikke jeg.Jeg kan heller ikke huske noen kommunikasjon vedr. Young med deg.Men hukommelsen kan selvsagt svikte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lill Juelsen

Til Kari Thingvold: Jo - det er flott! For min del er det er dessverre forbundet med en viss usikkerhet at jeg orker fortsette på det tidspunktet.Til Geir Kamsvaag Berntsen: Jeg må nok innrømme at jeg ikke har nok krefter og hukommelsen kan svikte. Jeg tok nok feil av deg og en hyggelig herre som var til god hjelp med Young familien og som ikke klaget over det.Jeg ser at våre veier har kryssets noen få ganger - og du har gitt god hjelp. Takk for det, Geir Kamsvaag Berntsen. Mitt hovedanliggende for de nesten 14 dagene jeg har kontroll over, var imidlertid å komme videre med mine forfedre. Der ser det ut til å stoppe opp. Jeg kan ikke finne min oldefars dødsfall og min oldemors far (har kanskje hennes mor).Jeg trodde dette skulle vært overkommelig før jeg må gi meg - og skammer meg ikke over det.Takk til alle som har vært vennlig til hjelp.Lill Juelsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pia Johansen

Har bare lyst til dele med andre muligheter for å hjelpe hverandre. Vet ikke hvordan det er på statsarkivet i Oslo hvor du bor Jill, men jeg er avhengig av rullestol, og statsarkivet her i Tromsø er godt tilrettelagt for rullestolbrukere.Og de ansatte er velvillige til å ta ned materiell som står høyt oppe i hyller.Ellers så har jeg opprettet kontakt med en slektsforsker en annen plass i landet for stoff jeg ikke har tilgang på av kilder, han hjelper meg å gjør oppslag for meg der han har tilgang.Tilgjenngjeld gjør jeg oppslag for han her på det jeg har tilgang på av kilder for han.Syns det er en grei deal å hjelpe hverandre. Kanskje du har andre muligheter for å hjelpe noen, eks lage hjemmeside eller annet som du kan gjøre fra hjemmet. Den ene vennetjenesten er den andre verdt som det heter :)Hilsen fra Pia Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lill Juelsen

Hei Pia! Takk for din oppmuntring. Min helsetilstand er imidlertid ikke nødvendigvis immobilititet, men annen fysisk og uoversiktelig sykdom, dvs på allmentilstanden.Og ja, jeg bruker min tid på andre generelt. Dessverre har jeg ikke noe å tilby på dette området. Men er glad på dine vegne! Lykke til videre!Vennlig hilsen Lill J.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Desverre har jeg intet å bidra med, men blir litt provosert av denne debatten. Som dethar blitt sagt så mange ganger før, det er bare å la være å bruke tid på en debatt en ikke har interesse av. Så kan kanskje heller den som har interesse og mulighet evt gjøre oppslag. Å starte en slik negativ debatt fører da ingen steds hen. Man skal kanskje huske på at det som er så enkelt for noen og som vi betegner som 'bare' er et stort prosjekt for andre. Plutselig står vi der selv en dag og det vi betegner som 'bare' og fort gjort slett ikke er det lenger. Lykke til Lill, håper noen har mulighet til å hjelpe deg med dette. Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.