Gå til innhold
Arkivverket

[#23523] BOLLOUG - kjenner noen til dette sjeldne mannsnavnet?


Gjest Astrid Ryen
 Del

Recommended Posts

Gjest Astrid Ryen

En av min datters aner Marit Bollougsdatter (26 år i 1801) var gift med en skredder Ole Ericsen i Dovre. Jeg antar jeg finner resten av hennes familie her LenkeJeg finner ingen andre menn som heter Bolloug, og ikke finner jeg navnet i Personnavnleksikonet. Er det noen som har støtt på navnet eller noe som ligner?Mvh Astrid Ryen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Har funnet det! - under Bølog.Det kommer ifølge personnavnleksikonet av Bergtor (Berg - verning, og gudenavnet Tor). I Trøndelag finnes formen Bardo (en av mine aner heter det), lenger sør Bardon / Berdon og på Dovre Bølog.Dermed er mysteriet løst, og jeg håper andre har glede av dette -).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erik Aas

Marit Bølogsdatter har ingen aner fra Elverum, i hvert fall nære, som lenken i innlegg 2 påstår, selv om det er en navnelikhet. Tvert i mot går denne linja via Budsjord på Dovre til Tallerås på Dovre. For å være ytters dristig (og useriøs) kan denne linja strekkes videre via Tora Tordsd. Tjerne og til Harald Hårfagre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Hei!Jeg er ikke noe som helst bevandret uti denne slekta i det hele tatt, så det var bra å få din kommentar til lenken i nr. 2. Men Harald Hårfagre - sukk! Det blir for langt for meg. Marit Bollougsdatters datter Imbjør Olsdatter (1 år i 1801, føderådsenke på Bruvoll i 1865)er den som interesserer meg i første omgang. Hilsen Astrid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnhild Simenstad

Ser at du lurer på navnet Boullog, det er et navn som var brukt i Lesja/Dovre/Folldal. Den Marit Bollougsdtr. som du nevner var søster til min tippoldemor, Sigri Bollougsdtr.Marit var gift med Ole Erichsen Moldalen Dovre. Moldalen var en husmannsplass under Andgaard eller Angard. Hans foreldre var Erich Jørgensen og Ingeborg Olsdatter. Hennes foreldre finner du under Rydningsøyen i Folldal,(lenke i innlegg 2) Dersom du sender adr. kan du få mere stoff om denne slekta.MVH Ragnhild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Til Jan Erik Aas.Ved nærmere ettertanke vet jeg naturligvis godt hvem du er. Dine slektssider er av uvurderlig nytte for alle som driver med slektsgransking i området Folldal / Alvdal. Takk for det!Til Ragnhild Simenstad.Jeg har et knapt oppsett for min datters slekt i Folldal / Dovre som jeg laget ut fra en del notater fra ulike kilder for et par år siden. Siden er det blitt liggende, inntil jeg tok det frem for et par dager siden. Nå har jeg klikket meg frem til en del av disse aner i folketellingene bakover, og notert alt det som står der. Sigrid Bollougsdatter / Bølogsdatter ser også ut til å være min datter ane liksom søsteren Marit.Ta gjerne kontakt - astrrye + krøllalfa + online.no. Det kunne være interessant å ha kontakt med noen med slekt i samme område.Mvh Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.