Gå til innhold
Arkivverket

[#23526] Namdalseid, Elden. Adolf Benorius og Gustav Stasius?


Gjest Morten Granseth
 Del

Recommended Posts

Gjest Morten Granseth

Har fra ei 'gammeltante' følgende: Pauline (f. 1910)- hennes mor var Signy Elden - Signy's far var Adolf Benorius - Adolf's mor var Sarah Elden. I tillegg het en av Adolf's brødre Gustav Stasius.Tror jeg kan finne Adolf og Signy i Kirkegaten 12, Levanger i 1900-tellingen, men har problemer med å finne Adolf i 1865-tellingen. Er det noen som kanskje har noe å bidra med?MVH Morten Granseth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morten Granseth

Takk til både Alexander og John, men jeg har allerede vært innom disse uten at det har bidratt til noe mer håndfast. Jeg håper vel at noen kanskje har supplerende informasjon fra kirkebøker eller annet.Mvh Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eldbjørg Lyngstad

Jeg tror nok at innlegga 4 og 5 viser riktig familie. Denne familien bodde i 1875 på husmannsplassen Osmarka under gården Elden øystre i Beitstad (det er Elden-gårder på Namdalseid også).I Beitstadboka I s. 47 - 48 kan en lese om Andreas Olsen f. i Bøgsetsve på Namdalseid i 1821 og hans kone Sara Larsdtr. f. på Størvollmoen i Beitstad i 1829. (Andreas var halvbror til min tipptippoldemor, Karen Olsdtr.) Det er opplyst at Andreas døde i 1890.Barn: 1. Oluf (1853 - 1928), g.m. Laura Kristiansd. Herstad. Tok over plassen da faren døde. 2. Adolf, f. 1855, snekker, g.m. jordmor Anna Malmo, flytta til Levanger. 3. Anna f. 1858, g.m. fyrbøter Edvard Tørring, Bjørkmoen, Spillum i Namdalen. 4. Anton, f. 1860, snekker, g.m. Lina Malmo, bustad Foselen, Malm. 5. Oline, f. 1863, g.m. skomakerlærer ved Røstad off. skole, Carl Henriksen, Levanger. 6. Oskar f. 1866, d. ung og u.g., 7. Petrine, f. 1870, ugift, 8. Otilie, f. 1875, g.m. snekker Olaf Skille, Levanger.På s. 314 kan en lese videre om Adolf. Han bodde da på husmannsplassen Håven under Fosnes østre i Beitstad: Adolf Bertinus Andreassen Elden var f. i ein Berreplass, Eidet (Namdalseid), 27/12 1855. Foreldra, Andreas Olsen og Sara Larsdtr., kom seinare til Osmarka under Auster-Elda. Adolf var møbelsnekkar. G. i 1885 m. Anna Lovise Lorntsdtr. Malmo, f. i Foselan, Malm, 26/4 1852, jordmor. De losjerte på Hjellan før de kom til Håven. Buskap og utsé i 1891: 1 ku, 1 geit og 7 høner - 3 hl potet og 1 ar kålrabbi. De flytta til Levanger i 1893.Barn: 1. Signy Gunhilda f. 1886, kontordame på Levanger, seinere bokholder i A/S Nord-Trøndelag. G.m. handelsfullmektig H.M. Kvam, Steinkjer. 2. Aksel Ludvig, postekspeditør, Trondheim, g.m. Ruth Sørvig. 3. Paul Olav f. 1890, d. 1892. 4. Magnhild f. 1892, g.m. ingeniør Renbjør, Levanger.Hilsen Eldbjørg Lyngstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morten Granseth

Mange takk Eldbjørg! Her var det mye som falt på plass. Den angivelige Gustav Stasius faller ut, men jeg antar alle søsknene til Adolf hadde 'finurlige' dobble fornavn, så kanskje noen av disse har gitt grobunn for erindring om blandt annet Gustav Stasius. Forøvrig er vel da Adolf og broren Anton gift med hver sin søster Malmo, finner vel disse her Lenke. Mvh Morten G

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John O. Svenning

I følge FS VRI: Anders f. 18.03.1822 Beitstad, foreldre Ole Olsen og Barbro Andersd. Sara Jonette f. 31.01.1829 Beitstad, foreldre Lars Johansen og Ane Tomasd. Mvh. John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eldbjørg Lyngstad

Her er far til Andreas Olsen, Ole Olsen Bøgsetsveet: LenkeOle Olsen er her i sitt første ekteskap. Hans andre kone, mor til Andreas, var, som nevnt i innlegg 9, Barbro Andersdtr.Når det gjelder denne Gustav Stasius, er det for tidlig å utelukke han. Bygdebøker har ofte en del mangler og feil, så en må sjekke kirkebøkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.