Gå til innhold
Arkivverket

[#23527] Joen Danielsön,Hölen.


Gjest Paul Johnsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Paul Johnsen

Min 2 tippoldefar,Daniel Joensönfödt 27 mars 1783,Hölen Heröy.Jeg söker etter hansfars opphav.Farens navn var Joen danielsön visnok födt på Varöen.Detr er stort sett det jeg vet om han.Nå lurer jeg på om det er andre som vet mere,evnt. hvor man skal lete o.s.v. Mvh. Paul Johnsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alexander Lange

Dette er kanskje riktig Daniel fra FT1801? LenkeDet lønner seg alltid å poste all informasjon som kan hjelpe andre med å hjelpe deg. Forøvrig interessant å se at konen er 42 år gammel, men allerede i sitt 4. ekteskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Paul Johnsen

Hei! Ja dette var riktig sålangt,men spörsmålet er:Hvor kom Daniel Joenssöns far fra?I og med att Daniel er Marithe Christensdatt sönn fra förste ekteskap fins det jo en far og det er denne person jeg er ute etter.Likeledes skulle jeg like å vite hvor Merithe Christensdatter kom fra.Mvh.Paul

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

...men nå ser jeg at det er ei VARØY i Lurøy (Nordland) også, men kan ikke se at det finnes bygdebok for dette området??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Paul Johnsen

Jeg vet ikke hvor Varöen ligger men skulle tro det er på Helgeland.Er taknemlig om det er noen som kan finne fram i dette.Mvh Paul.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Lillegaard

Varøen ligger i Herøy (Helgeland) Nordland, i følge skiftesamlingen til Svein Edvardsen er Varøen gård nummer 11 og gård nummer 12 i Herøy. Skiftesamlingen som jeg har brukt som kilde er på denne tiden oppdelt mellom Herøy og Dønna, Varøyen tilhørte Herøy og skille gikk omtrent på midten av øya Dønna, så gården må ligge sør for dette skillet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Paul Johnsen

Hei alle sammen! Takk for hjelp så langt.Fins det noen som har muligheter til å slå opp i skifteoppgjör fra Heröy?Det er kanske eneste muligheten till å finne noe om vedkomende.Mvh Paul.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Lillegaard

Jeg har funnet to skifter som kan være til hjelp: Hølen 1832: Christopher Christophersen er hovedperson og ugift, Daniel Johnsen er gift halvbror Hølen, Christen Johnsen er gift halvbror Hølen, Nils Danielsen er 31 år og halvbror i tjeneste Almenningen, Licia Johnsdatter er gift halvsøster gift med Sivert Andersen Tenden, Elen Johnsdatter er gift halvsøster gift med Hans Daniel Hansen Strømmen i Herø, Øllegaard Johnsdatter er gift halvsøster gift med Nils Michelsen Ervigen i Herø.Hølen 1792: Jon Danielsen er hovedperson, Marit Christensdatter er ektefelle, Daniel Johnsen er sønn 9 år, Christien Jonsen er sønn 6 år, Lucia Dorthea Jonsdatter er datter 7 år, Elen Catarina Jonsdatter er datter 4 år, Øllegaard Margrethe Jonsdatter datter 2 år.Vet ikke om dette er riktige personer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Lillegaard

Når det gjelder Varøen finner jeg bare ett skifte med navn som du nevner, men vet ikke om skiftet er til stor hjelp. Varøen 1756; Elen Jensdatter er hovedperson. Joen Danielsen er ektefelle. Daaret Constanse Joensdatter er datter- navnet kan være Daaret Kierstine. Øllegaard Joensdatter er datter i tjeneste Brønnvold. Kiersten Joensdatter er datter. Johanna Joensdatter er gift datter gift med Peder Andersen Brunsvigen. Ane Joensdatter er datter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Paul johnsen

Takk for hjelpen Öystein! Det skiftet fra 1792 fant jeg nokså bra beskrevet i årb.for helgeland forfattet av mitt söskenbarn Mary Einarsen.Det siste du nevner er intresant i og med det har jeg jo fått rede på Joen Danielsön,s ektefelle,Ellen Jensdatter.Jeg lurer bare på hvor jeg skal lete for å finne hans forlldre om det går i det hele tatt.Jeg er ganske ny og uerfaren i dette så det er veldig bra att det fins hjelp å få. Mvh Paul

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.