Gå til innhold
Arkivverket

[#23535] Margrethe Larsdatter Wiborg & Mogens Olsen Farberg. - Av Leene Ætta


Gjest Rigmor Waler Iversen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei :)Jeg sitter og fører inn litt i slektstreet, fra Boka om Land bind X.På side 398 finner jeg Eli Mogensdtr. f. ca 1727, Ringsaker - d.1751 Hun blir gift 1746 med Nils Larsen Vinjar f.1721, d.1813Det står å lese: Eli var datter av Mogens Olsen Farberg, f. Øvre Fjelstad og Margrethe Larsdatter Wiborg,se Hedmark slektshistorielags jubileumstidsskrift om ætta til Mogens Leine ('Leene-ætta').Er det noen som kan sitte inne med noe informasjon om disse menneskene?En liten tilleggsopplysning: Elis mann Nils Larsen Vinjar var barnebarnet til KJELD TELEBOND (Tellsbø), som jeg snart har satt himmel og jord i bevegelse for å finne. (Innlegg 4415-21369)Veldig glad for svar :)*Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Rigmor Waler Iversen

Tar meg den frihet å spørre en gang til om noen kan hjelpe meg med foreldrene til Eli Mogensdtr?Av 'Leene-ætta' Alt er av interesse.*Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nils Aksel Horvei

I Hedmark Slektshistorielags Jubileumsskrift 1939 - 1964 (Hamar 1964) finner du en del om Mogens Leene, bruker på Nordre Leine i Ringsaker fra ca 1600. Han fantes fortsatt i skattelistene i 1630-årene. Hans yngste sønn var Ole Mogenssen på By i Veldre g.m. Ales Lauritsdtr Bratt, død 1705. (Se også Veldre bygdebok)Deres yngste sønn var Laurits Olsen på Tande i Ringsaker (f 1664) g 1701 med Anne Andersdtr Wiborg (f 1674) (En datter av kommandant på Kristianfjeld festning i Elverum, Anders Nilsson Wiborg? - se annen artikkel i HSJT)Deres eldste datter Margrethe Lauritsdtr Wiborg (1707-1745) var første gang gift med Mogens Olsen Fjelstad på Farberg i Ringsaker (d 1735)PS: Jeg tror du hadde fått raskere svar om du hadde lagt inn spørsmålet under Hedmark enn under Oppland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Tusen takk for svar fra deg Nils :)Det var jo dumt at jeg ikke la inn spørsmålet under Hedmark, men som sagt så holder jeg på med bøkene om Land bind IX og X, og Eli Mogensdatter ble jo gift der.(Oppland) Får håpe noen likevel tar en nysgjerrig titt. Vet du kanskje om dette Jubileumsskriftet som nevnes er noe man kan få kjøpt?Et takknemlig *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nils Aksel Horvei

Det vet jeg ikke. Jeg lånte det på Stavanger Bibliotek igår. Her er forøvrig en link til mine aner Oluf Mogensen og Ales Lauritzdtr (Lenke).Ha en god dag (Nils) Aksel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei igjen Nils Aksel :)Da vil jeg prøve å få lånt dette jubileumsheftet på biblioteket jeg også.Moro med link til slektstreet ditt. Vi har mange felles navn på slektstreet du og jeg.Knud von Hadeln og Anne Zeitlose Schenk zu Schweinsberg (von Schencken) er mine 7 tipp-oldeforeldre.Deres datter Sophie Eleonore von Hadeln f. 1657 -d. 6.september 1743 er min 6 tipp-oldemor. Hun ble forøvrig gift 1681 med Tobias Tobiassen Hichmann f.1650En riktig god dag til deg med et *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Rigmor Waler Iversen

Tusen takk for tipset Lillian :)Da skal jeg bestille dette heftet idag.Forøvrig mottas fortsatt opplysninger om Wiborg, Farberg, Leene/Leine med stor takk.*Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Sverre Søgaard

Jeg vet ikke om du fortsatt sliter med Anders Wiborg og Farberg. Jeg ble oppmerksom på spøsmålet ditt i dag og finner mye om Anders i Romedal boka bind 2 om Hørsand. Litt finner du også i Løtenboka bind 3 om Ommang nordre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.