Gå til innhold
Arkivverket

[#23539] Jon Torkilsen og Kirstine Hansdatter fra Spydeberg


Gjest Kari Thingvold
 Del

Recommended Posts

Gjest Kari Thingvold

Jon fikk barna: Torkil døpt 20.09.1739, Olaug døpt 31.01.1746, Torer døpt 17.12.1747, Gunsbjør døpt 24.10.1751, Hans døpt 27.10.1754, Torchel døpt 21.11.1756 - alle døpt i Spydeberg. Videre ble Christian døpt 12.02.1764 og Olau døpt 12.04.176 i Enebakk.Jeg finner Jon i listen over ekstraskatten i 1762. Han var da husmann på Sulerud i Enebakk og gift med Kirstine Olsdatter. På Sulerud er også sønnen Torer Jonsen tjenestegutt. Jeg har lett lenge etter Torer Jonsens opphav.Er det noen med mikrofilm fra kirkebøkene i Spydeberg som kan være så snill å se etter viselsen til Jon og Kirstine. Er takknemlig for alle opplysninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Jeg fant en soldat Jon Torchelsen Berger gift 11.07.1745 med Gudbiør Jacobsdatter Bergerdal (trolovet 20.02.1745).Gudbiør Jacobsdatter begraves 26.05,1750, 27 år gammel, Jon Schoroe HustrueDeretter soldat Jon Torchelsen Jemteland (under Schoroe), enkemann gift 19.11.1750 med Christina Hansdatter(Alt fra Spydeberg Mini 2)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnesen

Hei, Jeg finner i FS følgende ved søk på navnet Jon Torkilsen: Den eneste jeg finner i aktuellt område og ca fødselsår er Jon født på Skøien i Enebakk i 1707, far Torkel Aslaksen og mor Marte Jestsdtr. Denne Jon har jeg i mine papirer bakover, men ikke hvor det ble av han. Jon og Kristine Hansdtr finner jeg i FS, gift i Spydeberg 19/11 1750 så det kan tyde på at jon var gift med en annen før det. Barn med Kristine hansd./Olsd. finner jeg ikke i FS. Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Tusen takk!Til Geir: Det ser ut til å være riktig, for da Torer ble døpt bodde de på Schoroe pl. Siden han hadde barn døpt i 1739 må han ha vært 3 ganger.Jeg har hentet dataene fra dåp her http://www.ager.no/heimr/Spydeberg/spydeberg.htmDer står bosted ved dåpen: 1746 Amunnerud, 1747, Schoroepl. 1751 Bergerdalen, 1754 Houglandpl. 1756 Rudspl. Det er 2 til med samme etternavn, Peder og Mikkel. Det er kanskje hans brødre. Den ene hadde også Schroroe som bosted ved en barnedåp.Til Svein: Jon Torkilsen fra Enebakk f. 1707 døde 18 år gammel og ble begravet 20. januar 1726, så han er det dessverre ikke. Faren, Torkil Aslaksen, var bror til Reier Aslaksen som var gift med min ane Berte Knutsdatter fra S. Mysen. (Hennes 2. ekteskap).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Første Torkil var 'uekte'.'Denne Dag døbt et uægte Drenge barn kaldet Torkil og blev udlagt til barne Fader Jon Torkildsen berger'.Det er ikke Publ.absolv. for denne tiden i Spydeberg Mini 2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Dessverre ikke. Jeg har ikke funnet noen introduksjon og som nevnt i innlegget over er det dessverre heller ikke Absolutionis publica (Åpent skriftemål, vanlig ved leiermål).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Jeg mener at jeg har lest at det var en 'rabattordning' for første leiermål for soldater. Soldaten slapp å betale, men det gjorde ikke jenta. Hun måtte ut med 6 riksdaler hvis jeg ikke husker feil. Men det offentlige skriftemålet var nok en vond og vanskelig opplevelse for de unge jentene.Siden barnet fikk farfarens navn kan det godt hende at de bodde sammen og ikke giftet seg før mange år etterpå.Oppgaven for meg nå blir å finne ut om Kirstina Hansdatter er identisk med Kirstine Olsdatter. Jeg har ikke funnet noen vielse for Jon Torkilsen i Enebakk frem til 1754. Dette paret er det nærmeste jeg har kommet Torer Jonsens foreldre. Han var ikke født i Enebakk. Alderen stemmer. Siden han bodde i Ytre Enebakk er Spydeberg et godt sted å lete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.