Gå til innhold
Arkivverket

[#23540] Kongelig avstamming på Tore på Bjølset?


Gjest Frank Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Frank Johansen

I 'Solør-Odal' bind X, hefte 2 (1987), i artikkelen 'Av husmannsætt, finneætt og kongeætt' gir forfatteren, Alf Røsås, Tore på Bjølset en kongelig avstamming.Linjen går slik: Ola Kjellsen Mo i Grue, g.m. Eli Tørrisdatter Nes i Grue. Hans far: Kjell Torsen Braksereid i Våler, g.m. Olaug Torkildsdatter Lømo i Elverum. Hans far: Tore Håkonsen på Bjølset i Elverum. Hans far: Håkon Bjølset, f. 1455. Hans far: Tore Bjølset, f. 1435. Hans far: Kjell Bjølset, f. 1413. Hans far: Tore Bjølset, f. 1392. Hans far: Håkon Bjølset. Hans foreldre: Kjell Håkonsen, f. 1345, g.m. Astrid Dagsdatter Lømo, f. 1345. Hennes far: Dag Sigurdsson på Lømo i Elverum, f. 1321. Hans far: Sigurd Haftorsson av Sudreim.Men jeg synes dette ligner mistenkelig på ønsketenkning. At Dag på Lømo var en slegfredssønn av herr Sigurd Hatorsson ser ut til å være akseptert.Videre er vel Tore på Bjølset omkring 1500 også dokumentert, men fra bygdebøkene fra Elverum har jeg Kjell Torsen Braksereid som sønn av Tore _Gudmundsen_ på Bjølset og en datter av Håkon på Opsal....Men leddene i melllom her. Er de totalt oppkonstruert. At det var noen på Bjølset som het Tore før han som levde omkring 1500 kan nok hende, men finnes det noen skattelister, noen gamle diplomer eller et eller annet som kan understøtte deler av denne lista...??mvh Frank H. Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ronny Rismyhr Haugen

Jeg har også sett denne slektslinjen og betrakter den som diktning. Den samme linjen ble publisert av Kjell Kjønsberg alt i 1982 i boka 'Om slekta til Eli og Espen Kjønsberg'.Bortsett fra et diplom fra 1346 der en Kampe på Bjørset nevnes, er det ikke kjent dokumenter som nevner bønder på Bjørset før gjengjerden 1528, da Tore nevnes.For øvrig var ikke Kjell Braskereid sønn av Tore på Bjørset; se Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Samme artikkel i Solør-Odal inneholder også andre påstander som ikke blir grunngitt, og som det er lett å påvise er feil.Slike _epokegjørende_ slektsutgreiinger som de om Bjørset blir verdilause når de ikke er grunngitt. De er rett og slett ønsketenkning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løberg

Denne linja er ikke bare ønsketenkning - den er et regelrett falskneri. Jeg har tidligere dissekert den for et amerikansk slektshistorietidsskrift, og det er som Ronny sier ikke et eneste belegg for noen brukere her mellom 1346 og 1528. Ikke bare oppgis navnene, men også eksakte fødselsår for nesten hver eneste generasjon. Legg merke til hvor ekstremt korte generasjonssprangene er! Ikke bare er det falskneri, det er også slett utført.Alf Røsås er tilsynelatende ikke ansvarlig for falskneriet, men som Arild nevner er det mange andre svakheter i Røsås' artikkel. Blant annet oppgis Peder Holter og andre kreditorer i et dødsbo feilaktig for arvinger, ikke långivere, nor som selvfølgelig gjør slektskapsantagelsene håpløse.Og til sist: Ingen har vel akseptert Dag på Lømo som 'slegfredssønn' av herr Sigurd. Skal vi stole på fødselsåret i slektsrekka, var Dag og Sigurd jevngamle. Og selv om vi kun har ett historisk belegg på Dag, tyder det på at han faktisk var eldre enn herr Sigurd. Slegfredssønn som er eldre enn faren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Johansen

Takk til alle som har bidratt til å oppklare dette. For ca. 10 år siden hadde jeg nok slukt denne slektslinja rått, men jeg siden den tid har jeg heldigvis lært å være skeptiskt til det meste som har datoer 1650 og bakover :-)Ang. Dag på Lømo ser jeg jo nå at Løberg har et godt poeng. Det var vel under Lømo (Ljømo) i bygdeboka at jeg leste noe slikt som (husker det ikke helt ordrett):'Dag på Lømo var sønn av ingen ringere enn herr Sigurd Haftorson, som var sysselmann i dette tidsrommet, og som fikk et par slegfredssønner før han giftet seg.' Vel, vel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.