Gå til innhold
Arkivverket

[#23541] Karoline Knutsdtr. Asheim, f. 1869, Asheim, Brekke, d. 1913 Hersvik, Solund, S&F


Gjest Gisle Hersvik
 Del

Recommended Posts

Gjest Gisle Hersvik

Er det nokon som har anledning til å slå opp i Bygdebok for Brekke og fortelle meg kven som er hennar foreldre?På forhånd takk!M.v.h. Gisle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gisle Hersvik

Det er nok den rette personen dette og om foreldra er gifte i 1865 så finnes det berre eit par i Lavik som er aktuelt: LenkeFint om dette kunne bli bekrefta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
  • 1 år senere...
Gjest Gisle Hersvik

Berre for å ha det avklart, familien i innlegg (3) er ikkje den rette!**********Foreldra til Karoline Knutsdtr., f. 1869 Asheim, Brekke, S&F, er:Mari Olsdotter Breidvik, f. 1834, d. ? (hennar fld.: Ola Hansson, f. ?, d. ? og Anne Jonsdtr., f. ?, d. ?, gifte 1.11.1833)gift 29.10.1868 m.Knut Knutsson Oppedal-Ytre, f. 1817, d. 1891 (hans fld.: Knut Eriksson Oppedal-Indre, f. ?, d. før 1865 og Frie Knutsdtr. Oppedal-Indre, f. 1782, d. etter 1865, gifte 24.4.1814).********Som fld. til Frie Knutsdtr. Oppedal-Indre har eg notert meg:Knut Johannesson Trædal-Ytre, f. ca. 1740, d. 1804, gift ?? m. Ragnhild Ellingsdotter 'Gjerde', f. ca. 1742, d. ?*********

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Har du kommet lenger bakover med folka fra Breivik? Bror til min 4. tippoldefar het Hans Knutsson Breivik (f. 1716) og gift i 1738 med Anna Iversdtr Tynning. Kanskje din Ola Hansson stammer fra han? Nå er jo dette 100 år för din Ola Hansson, men de ble jo som oftest oppkalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gisle Hersvik

Hei Kjellaug,Nei, eg har ikkje komme noko vidare, men skal sjå litt på det i kveld. Har ikkje fått pakka opp Gulen- og Brekke-bøkene etter flyttinga i haust...MVH Gisle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Det er vel Ole H. og Anna J. me finner under pkt. 27. Da er ho fra Ynnesdal og han klarer eg ikkje heilt å tyde Nedre ?? gulen eller noe sånt. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gisle Hersvik

Det står nok Nedre Østgulen.Har funne ut at Ole H. sin oldefar må vere Bård Johannesson Midttakle (1716-1788).Far til Anne J. heiter Jon Emanulsen Ynnesdal (f. 1787), og far hans igjen Emanuel Bottolfsson (1761-1826). Han var gift i 1786 m. Kari Thorsdtr. Ynnesdal (1765-1858).- Kvar kom denne Emanuel Bottolfsson frå? (kanskje Rutledal eller Ånneland...?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Er det dette paret som står som n° 27 her? I så tilfelle kom han fra Nedre Östgulen (21 år gammel) og hun fra Ynnesdal (26 år gammel). Far hans Hans Olsen Nedre Östgulen og far hennes Jon Emanuelsen (?) YnnesdalDersom det er rett par er det mulig han var sönn til Emmanuel Bottolvsson Yndesdal (f. Unneland) og Kari Toresdtr Yndesdal (f. 1765, d. 1858)Hun var söster til min tipp-tippoldemor og jeg har ikke satt opp mer enn ett barn her, men det er sikkert at de fikk flere.Det var velikke så mange som het Emmanuel i Yndesdalen akkurat da!I tilfelle har jeg 7 generasjoner bakover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Emmanuel Bottolvsen kom fra Unneland (det er vel det samme som Ânneland) og var sönn til Bottolv Fillipson Unneland og Mari Rolvsdtr. Dessverre har jeg ikke noe mer om dem da det var Kari Toresdtr som var i mi slekt.Hei! da er det jo midt i tjukke slekta mi! Bård Johannesson Midttakle (1716-1788) gm med Gjertrud hansdtr Instefjord (1719-1785) var blant mine 4. tippoldeforeldre igjennom sönnen Ola Bårdsson. Da er det vel Bârd sin bror Hans (f. 1845) du stammer fra.Her har jeg og 4 ell 5 generasjoner bakover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Jeg har ikke sjekket dette over om han kom fra Unneland, det er mulig at det er feil, dette er gammel data som jeg ikke har arbeidet med på lenge!!Så ikke Oddvar sitt svar, hadde siden åpen og var og spiste kveldsmat!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gisle Hersvik

Så du meiner Emanuel høyrer til under Ånneland? Han er ikkje nemnd i Gulen BB (under Ånneland) som son av Botthel Philippusson Rutledal.Emanuel B. er lista med 5 born i Brekke BB, s. 394-395.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Det er mye mulig at dette er feil, jeg har han og som födt i 1736. Funnet på FS i sin tid!!Dersom han er födt i 1761 er det nok sikkert ikke samme foreldre.Nå som kirkebökene er lagt ut kan vi jo sjekke det, ellers synd at det ikke stod hvor han kom fra da degifta seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Hva med Bottolv Jonsson Engesæther (1766-1777)? Jeg har han gift med Brita Gullaksdtr Engesæther (1707-1785). Men har bare satt opp en datter Ragnhild (1746-1830)her. Her er jo navnet Jon.Denne Bottolv var bror til 2 av mine tipper (hans brödre Torkel og Hermund)Nå som du har bygdebökene kan du kanskje sjekke det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Du har vel kanskje funnet dåpen til Anna Jonsdtr Yndesdal? Överst på högre side: Permanent sidelenke: LenkeFar Joen Emanuelsen Ynnesdal og Magnilde Joensdtr Höyer (?)Foreldra var ikke gift, ble de gift siden kanskje?Kan det være densamme som i 1816 ble gift med Mons Aslaksson Takle Indre? Men her har jeg henne som Höye, veldig likt navn da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Det må være den samme for nå ser jeg at det ikke er en 'r' men en genitiv 's'.Da har jeg henne som datter til mine tipptipp-oldeforeldre Jon Ivarsson Engesæther (18/1-1740 - 1813) og Anna Jakobsdtr Haveland/Höye (3/2-1744 - 1792). Da de gifta seg står hun fra Höye: Permanent sidelenke: Lenke(10/6-1770: högre side)Her har jeg og 7 generasjoner bakover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Höye er jo sjölsagt det samme som Hauge, mor til Anna Jakobsdtr kom derfra; Brite Persdtr Hauge (ca 1720 -) og faren var fra Haveland: Jakob Johannesson Haveland (ca 1710 - ). Da har de nok bodd på Hauge får en tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gisle Hersvik

Hei!Fant nettopp ut det samme!Ang. (12), (13) og (22), så hadde eg vore interessert i å sjå kva du har funne bakover. Dette er folk eg ikkje har vore noko særlig borti tidligare.Foreløpig er ikkje dette mi eiga slekt, men kanskje det dukker opp koblinger etter kvart. Karloline Knutsdtr. var første kona til min oldefar, mens eg slekter etter andre kona hans.MVH Gisle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gisle Hersvik

Kjellaug,Dersom du treng noko meir info/oppslag frå BB for Gulen, Brekke, Solund, Hyllestad, Askvoll så er det berre å gi beskjed så skal eg leite så godt eg kan.Straumposten min er: ghersvik@frisurf.noMVH Gisle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.