Gå til innhold
Arkivverket

[#23548] Hvor er garden Rundtom i Løten?


Gjest Bjarne Birkrem
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjarne Birkrem

Er det noen som har hørt om en gard i Løten som heter 'Rundtom'?John Tollefsen Reteie/Rammen fra Elverum (1813-1881) var gift med Marte Hansdatter Rundtom fra Løten (1809-1878), ifølge bygdeboka for Elverum (det bindet som omfatter Strandbygda). Men etter å ha lett gjennom alle 3 bind av bygdeboka for Løten har jeg ikke klart å finne noen gard eller plass med det navnet. Jeg har heller ikke klart å finne Marte i lista over døpte i kirkeboka for Løten fra 1809, eller fra årene rett før eller etter - men kanskje jeg har oversett noe?Hvis det er noen som er lokalkjent i Løten og kan fortelle meg hvor jeg kan finne opplysninger om denne plassen, ville jeg være svært takknemlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjarne Birkrem

Jeg glemte å si at John og Marte giftet seg i Elverum i 1835. Thorinus, den første sønnen, var født tidligere samme år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Norsk stedsfortegnelse har flere Rundtom-gårder, men den som ligger nærmest Løten ligger i Stange, med postadresse (i 1972) Espa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei. Er dette din familie i 1865? Lenke Hvis de finnes på Stange og Espa, kan jeg lete i mine Stangebøker. Jeg har ikke støtt på gårder med dette navn her, men jeg kan godt sjekke det. Hilsen Gunn Huglen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen! Jeg har sett over lista med gårder i Stange i mine bygdebøker og finner ingen gårder eller plasser med dette navnet i dem. Bøkene er fra 1947. På IGI Fam.S. finner jeg giftemålet mellom John Tollefsen og Marte Hansdatter , 20 apr 1835, i Elverum, Hedmark. Ved søk på foreldre i Fam. s. finner jeg alle barna listet opp, født på Elverum. Hilsen Gunn Huglen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Den siste lenken ble bare tull. Det er to gårder på Tangen med navn Rundtom på Stange Almenning. Den ene finner du forhåpentligvis på lenken her. Lenke Skal lete bedre i mine bøker. Hilsen Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Jeg har notert at Thorinus ble født på Rundtom i Elverum. I en annen sammenheng har jeg skrevet Rundtom, Nordre Osen (skulle vel på det tidspunkt være Trysil). Dessverre har jeg slurvet med kildene og kun skrevet kirkebokhenvisning, men at Thorinus ble døpt i Elverum, er i det minste en liten indikasjon på det første.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sverre Søgaard

I folketellinga 1865 står både Jon og Marte oppført med fødested Elverum.Lenke Hvor bygdebokforfatteren har fødested Runtom i Løten fra vet ikke jeg, men det kan være grunn til å kontrollere Elverum bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.