Gå til innhold
Arkivverket

[#23551] Vielse Jevnaker/Lunner ca. 1921


Gjest Arild Kompelien
 Del

Recommended Posts

Gjest Ole Arild Vesthagen

Jeg fant ikke dette paret blant viede verken i Lunner eller i Jevnaker i disse årene. Ulven er jo en gard i Lunner, så vielsen burde finnes der. Er du sikker på at de ble gift i løpet av disse årene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor E Fredriksen

Har et mulig spor ut fra gården Fløisvik i Rogaland i 1900 tellingen finner vi en Ole Martinsen [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=hentglobal&register=gardsnavn&pgj=280&teljing=ft1900&filnamn=f01128.wc2&amt=11&funnenr=190>Lenke og det er mange i 1950 Matrikkelen som bruker Fløysvik som etternavn søk på Rogaland / Høle / Fløysvik (Lenka virker ikke) i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Takker for undersøkelsen i Jevnaker/Lunner.Ja, vielsen må være 1920/21. Men dette er noe jeg søker etter for andre så jeg vet ikke hvor Ole Tobias var fra. Skal undersøke det nærmere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Kjetil Fjogstad

Ole Tobias Fløysvik var søskenbarn til min oldemor Emma Agathe Fløysvik. Jeg har ikke noe mer informasjon om Ole Tobias men jeg har registrert endel av anene hans, ta kontakt hvis det er av interesse.Kjetil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Undersøker dette for ei svigerinne. Hun var særlig interessert i vielsen, men tar sikkert imot anene også.Lånte film for å sjekke ut Hønefoss, men filmen gikk bare til 1915.Hvilket sogn bør undersøkes dersom paret kan ha blitt viet i Rogaland?Kontakt meg på e-post: akom@broadpark.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Gjest Tove Fløysvik

Min farfar, Ole Tobias Martinson Fløysvik, f.4/3-1886 på gården Fløysvik, Høle, i dag Sandnes kom., Rogaland var meieribestyrer på Jevnaker da han traff farmor Lina Ulven, f. 1/2-1898. Hun vokste opp på Ulven gård(nordre) i Lunner. De fikk sitt første barn, Aslaug 26/12-1921 og Magne Haakon 1/8-1924. Vielsesdatoen vet jeg ikke, men jeg skal undersøke saken. For Fløysvikfam. er det utarbeidet Ættetavle helt tilbake til 1556.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tove Fløysik

Som nevnt har jeg ættetavle for min farfar Ole Tobias tilbake til 1556. For farmor Lina Ulven tilbake til mine tippoldeforeldre, Marie Halvorsdatter, f. Evenrud f. 19.10.1848, d. 21/3-|1921 g. 14.11.1865 m/Lars Eriksen Vøien f. 07.12.1841, d. 18.01.28. Mine oldeforeldre (foreldre til min farmor) var Anne f. 09.03.1867, d. 05.04.1951, g. 09.01.1890 m/ Halvor Ulven f. 23.04.1856, d. 06.10.1923. Sistnevte gårdbruker på Ulven gård (nordre).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Tove Fløysik

Sønn av Ole Tobias og Lina (min far) døde 7/3. I den forbindelse traff jeg fars kusiner (vokst opp på Ulven gård) og mine. Ingen av disse visste dessverre vielsesdatoen. Men sommeren 1921 var mine besteforeldre på reise (bryllupsreise) m/Hurtigruta tur/retur Bergen-Nordkapp. Fordi fotoene fra denne reisen viser midnattsolen, må reisen ha vært etter medium mai. Kanskje de reiste innom Fløysvik, Høle på vei til Bergen og giftet seg der. Jeg undersøker videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Tove Fløysvik

I dødsboet etter min far, har jeg funnet bilder som indikerer at farmor og farfar giftet seg på Fløysvik, Høle (Sandnes). Bl.a. har jeg funnet bilde med farfar opplagt i bryllupsklær (hvit dress), sammen med mine oldeforeldre Anna og Martin Fløysvik. De samme finklærne har min farfar på seg på bryllupsreisen på Hurtigruta. farmor var mashende i hvit drakt. Så giftermål vår/tidlig sommer 1921 på Fløysvik er mitt siste tips. Årstiden er vurdert på grunnlag av midnattsolens stilling på himmelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.