Gå til innhold
Arkivverket

[#23552] Oppslag Skodje: Asbjørn Erstad


Gjest Peter Fiskerstrand
 Del

Recommended Posts

Gjest Peter Fiskerstrand

Hei!Jeg etterlyser foreldrene til Inger Asbjørnsdatter Erstad (1762-1815) fra Skodje. Hun er bror til Asbjørn Asbjørnsen Erstad (1768-1811). Er det noen som har bygdebøkene derfra, som kan slå opp i full fart og sjekke?Flere opplysninger: Inger var gift med Villum Eriksen (1755-1805) og bodde da på gården Vedde. Asbjørn var gift med Barbro Olsdatter (1762-1823). De bodde på gården Geithammaren.Vennlig hilsen Peter Fiskerstrand(peter dott fiskerstrand at netcom dott no)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Ivar Fylling

Foreldra var Asbjørn Asbjørnsen Grasdal, 1730 - 1793 og Anne Kristoffersdtr. Vedde, 1727 - 1777, Skogjeboka, bd 2 s 786.Dersom Anne er fødd på Vedde, bør ho finnast i Borgund kyrkjebok, men eg såg i farten ingen Kristoffer med dåpsbarn på Vedde ca 1727.Foreldra til Asbjørn var Asbjørn Rasmussen Helle, Vatne ca 1662 -1730, Vatne bbok bd 2 s 427, forfedre tilbake til Olle Jonsen Krog, og Brite Christensdtr. Rekdal, Tomrefjorden ca 1639 -1719. Eg trudde Brit kunne vere dotter til Kristen Knutson Rekdal, men ho er ikkje nemnd blant borna hans (Fiksdal - Rekdalsboka s 480)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar Fylling

Feilskrivinga Skogje for Skodje var ubevisst, men etter nærare ettertanke kanskje ikkje så dum? Det er meir skog enn skodde der, og det vert uttala skåie (Rygh) eller skøie (min barnelærdom)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar Fylling

Litt meir om Asbjørn, frå Vatneboka; Namnet kjem truleg frå Asbjørn Lauritssen, (morfar til Asbjørn Rasmussen) f ca 1575 d e 1666, brukar på Nerigarden, Helle frå ca 1610. Namnet finst berre på Helle i denne tida, og det må ha kome inn utanfrå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar Fylling

Retting!! Rekdal var villspor. Mor til Asbjørn Asbjørnsen var 3. kona til Asbjørn Rasmussen. Inger Olsdtr. Erstad 1703 - 1785Foreldra til Inger var Ole Gregoriussen Engeset, Stranda, ca 1666 - 1705 og Siri Guttormsdtr. Skodjevåg, ca 1676 - 1757.Foreldra til Si(g)ri(d) var Guttorm Paulsen Wågen ca 1648 - 1709 og Gjertrud Pedersdtr. f ca 1658.Guttorm var son til Paul Larsen Ramstad, Ørskog. (Skodje bb bd 1 s 338)Foreldra til Ole Gregoriussen var Gregorius Knuts. Hessegjerde og Kari Svennsdtr. Engeset. (Stranda Bygdebok III bd A s 312)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.