Gå til innhold
Arkivverket

[#23554] Eberhard Liliendal i Bergen


Gjest Bo Wallin
 Del

Recommended Posts

Gjest Bo Wallin

Jag undrar om någon hittat denne person?Han hade iallafall en son Johan Eberhardsen Liliendal, som var lensman i Skjerstad. Och var från Bergen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Finner 3 av Eberhard Lilliendal og Sophie Schaar sine barn døpt i Bergen:Ingeborg Marie 4-4-1765Dorothea Helena Gerhardina 8-6-1767Hans 14-11-1769

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bo Wallin

Tack för hjälpen!, jag är dålig att använda digitalarkivet. utan er hjälp gick det slett icke!är något känt om Sophie Schaars anor?mvhBo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Evy Sander Meling

Hei. Sophie Schaar var f. 1729 på Kongsberg d. 1781 i Bergen. Hennes far var Johan Daniel Schaar f. 4 okt 1705 på Kongsberg. Han døde 9 jan 1735.Hilsen Evy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bo Wallin

Kongsberg är det en stad, eller en del av Bergen? Vilket yrke hade Johan Daniel? är något känt om hans hustru(Sophies moder)? finns det slektlitteratur där man kan hitta denna familj?Tackar för hjälp!Bo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Evy Sander Meling

Jeg har fått opplyst at hennes mor navn var Ingeborg og at da hun ble enke giftet hun seg med Jørgen Christophersen Kleinow. Se også tema nr 3995. Hilsen Evy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Ove Askautrud

Hei alle sammen,Sophie var ifølge ovenstående døpt 23. mars 1729 på Kongsberg.Det ser ut som det er nokså klart at Sophies mor het Ingeborg og at hennes far var Johan Daniel Schaar f. 4 okt 1705 på Kongsberg, død 9 jan 1735 på Kongsberg. Som enke ble Ingeborg senere gift med Jørgen Christophersen Kleinow.Vidar Skaar Borgersen har nok i forbindelse med arbeidet med boken 'Slekten Skaar' foretatt grundige undersøkelser i kirkebøkene for Kongsberg. Han sier i sin bok at han ikke har funnet Johan Daniel Schaars hustru i disse kirkebøkene. Vi kan derfor lett tro at Johan Daniel og Ingebor ikke blir gift i Kongsberg, men et annet sted.Ved hjelp av www.familysearch.org har jeg funnet følgende ekteskap i Borre i Vestfold den 27. desember 1727: 'Johan Schaar og Ingebor Olsdtr'.Passer ikke denne vielsen svært godt?Er det noen som eventuelt har flere opplysninger om denne Ingebor Olsdtr som blir gift i Borre?Med vennlig hilsen, Jan Ove Askautrud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bo Wallin

Hej Jan Ove!Tack för ditt inlägg!Uppgiften om giftermålet, passar som vi säger i Sverige 'som hand i handske', sannolikt är väl Börre Ingeborgs hjemsted.mvhBo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Ove Askautrud

Ja, det passet som hånd i hanske, for i Borre finner vi forklaringen på hvorfor Eberhard Lilliendals kone i Bergen bruker navnet Hach.Borre bygdebok, side 254 (Gården Åsgården, bruk nr. 8) finner vi følgende famile beskrevet:'Ole Olsen Hvid (bruker 1700-1736) 1671-1735, g. m. Sofie Hach 1672-1741. 1. Karen Lucretia, g. m. Mathias Lund, Kongsberg. 2. Johanne g. m. Didrich Heckelmann, Kongsberg. 3. Inger g. m. Johan D. Skaar, Kongsberg. 4. Olea 1713 5. Stine 1714 6. Anna 1715 7. Jacobea 1717, g. m. løytnant Ole Hedemark på Nygård nedre'Så Sofie Hach, Eberhard Lilliendals kone i Bergen, er nok oppkalt etter sin mormor.mvh, Jan Ove A.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Ove Askautrud

En liten usikkerhet skal for ordens skyld føyes til mitt forrige innlegg:På side 254 i 'Borre bygdebok' brukes navnet Ole Olsen Hvid, slik jeg allerede har skrevet.Men et par sider foran, på side 252, sies at: 'I 1700 får Ole Jonsen Hvid tinglest bygsel over denne delen av gården'.Navnet 'Ole Johnsen' gjentas én gang til et par linjer nedenfor, der det også nevnes at Ole 'har en bror Christen som bærer parykk'.Er Oles riktige patronym Jonsen eller Olsen?mvh Jan Ove A.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bo Wallin

Ett stort tack för ditt detektivarbete!finns Ole Hvids & Sofie Hacks förfäder med i bygdeboken?Hade Ole Hvid en syssla annat än gårdsbrukare?Norge är verkligen ett föregångsland när det gäller (Socken)bygdeböcker, Sverige ligger långt ifrån det Norge presterar. Jag har Bodins & Saltdals, och är mycket imponerad av dessa!När kom Borres bygdebok ut?mvhBo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Ove Askautrud

Hei igjen,Dette begynner vel strengt tatt å gå litt utover tittelen for denne tråden, men jeg tar det med her allikevel, ettersom det jo er en forlengelse av diskusjonen om Eberhard Lilliendals kones forfedre:Borre bygdebok kom ut i 1954.Jeg har ikke funnet noe mer i bygdeboken enn at Ole Hvid er leilending på Åsgården. Dette har jeg imidlertid ikke studert særlig ”noggrant”, som dere sier i Sverige, og som det heter på nynorsk her i Norge.Bygdeboken sier om Ole Hvid: ”Denne mannen har hørt til ”de kondisjonerte”, for mens Auen Guttormsen …(klippet vekk beskrivelse av nabo på en annen gårdspart, min anmerkning)…, sitter Ole Jonsen på den andre med to tjenestejenter og har en bror Christen som bærer parykk. Den samme Christen omkom forøvrig ved forlis samme året, så han slapp å betale de 6 skilling i luksussksatt som en parykk kostet. I 1763 døde Ole Hvid, og skjønt han satt på Åsgården som leilending, var han en forholdsvis holden mann. Han eide 36 smørmerkers skyld i Hallingrød i Slagen, verdsatt til 170 riksdaler, og hadde et bo etter seg på 475 daler brutto, 322 netto”.Så kan vi jo spekulere på om det er noe slektskap til Jon Hansen Hvid som skal ha vært personellkapellan i Ramnes sogn i Tønsberg/Jarlsberg prosti 1667-1681 og sogneprest der 1681-1709 (kilde: hjemmesiden til Norsk Slektshistorisk Forening, se Prestehistorie: [url="http://www.genealogi.no/Prestehistorie/prosti_jarlsberg.html>Lenke)For øvrig ligger Ramnes mellom Borre og Kongsberg.Og det synes å ha vært en toller Hans Hvid som eide gårder/gårdparter i Sem og Slagen (i Vestfold) på 1600-tallet:Du kan jo søke etter Hvid på sidene:”Stokke - en bygdebok” ved Lorens Berg: Gård nr. 6 Skjernes: LenkeGård nr 10. Melsom: Lenkeog i ”Sem og Slagen – en bygdebok”, red. Oscar Albert Johnsen Gård nr. 58 Fresje:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Ove Askautrud

Så en følger jeg opp meg selv med litt til som jeg samlet sammen idag om familien til mormoren til Sofia Schaar/Hack i Bergen, dvs. Sofia Hack i Åsgården, Borre, Vestfold:Sofia Hack, Ole Hvids kone, er nevnt helt kort i Norsk Slektshistorisk Tidsskrift, Bind IV (1933-34), i en note på side 364, og det står noe mer om hennes bror på side 275.Jeg gjengir først en setning fra noten på side 364, tatt fra artikkelen ”Hornæs-ætten fra Skjeberg. Et tillæg med brevskap” av P. R. Sollied:”Andreas Hack (s. 275) hadde søsteren Sophia Hack, gift med Ole Hvid på Aasgaard i Borre”På side 275 er det, i artikkelen ”Hornes-ætten fra Skjeberg” av P. R. Sollied, skrevet et par setninger om denne Andreas Hack, Sofias bror:”Birgitte Frantzdtr, var før gift med Andreas Albertsen Hack, f. omkring 1664 og død 1720 i Sandefjord, begravet 27/3, sønn av løitnant Albert Conradsen Hack. Han ble 14/8 1691 løitnant ved kapt. Schillings komp. av Smaalenske regiment, kaptein ved Moss komp. 21/11 1710, forflyttet 1/8 1711 til Larviks komp. og var kaptein i Regimentet ved sin død. Skifte efter ham blev holdt 18/7 1720 i Sandefjord, hvor hans enke Birgitte døde 1721, begr. 18/4. Ingen efterlevende barn.”.I bøkene ”Militærbiografier, Den Norske Hærs Officerer 18.1.1628 - 17.5.1814” av Olai Ovenstad (Oslo , 1949) er foreldrene til Sophia nevnt:Jeg trekker ut litt persondata om hennes familie fra nevnte bok:Hack, Albert Conradsen, f. ca 1730 (Det står faktisk 1730, som jo må være en trykkfeil, det skal vel kanskje være 1630, min anmerkning.), død 1709 på Grini, S. Gran, begravet 8/7 1709 i S. Gran. Gift med Elisabeth Cathrine Clausdatter Hygen. Hun overlevet ham. De hadde fem barn: 1. Andreas Hack 2. Conrad Hack 3. Anne Hack 4. Gjertrud Margrethe Hack 5. Sophie Hack.Vi vet fra tidligere (se lenke tidligere i tråden), i forbindelse med salg av en part i Hallingrød i Slagen sogn, at Sofia i 1738 solgte parten i Hallingrød til en søstersønn Johan Simon Gouth. Det er vel kanskje Anne eller Gjertrud som da er far til denne Johan Simon Gouth.Det står mer om Albert og sønnene Andreas og Conrad i Ovenstads bok, men det er ikke gitt noen direkte opplysninger under innførselen for Albert om foreldre verken for ham selv eller for kona, Elisabeth Cathrine.Kan Elisabeth Cathrine være en datter av Claus Christoffer Hygen, død 9/7 1699, som også er nevnt i Ovenstads ”Militærbiografier”? Noen familie er ikke nevnt for denne Claus i boken.Avslutningsvis må jeg understreke opplysningene som er gitt her er tatt fra sekundærkilder, med de usikkerheter det innebærer. Jeg har ikke her sjekket noe av dette mot primærkilder, dvs. skifter, kirkebøker og lignende. Det blir litt for omfattende for meg i denne omgang.mvh, Jan Ove A.http://home.chello.no/joask/PS. Ettersom dette synes relevant for letingen etter mine egne forfedre også, så er det jo helt naturlig for meg, som for mange innbitte slektsgranskere, å benytte en feriedag (dog ikke en solskinnsdag) på biblioteket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bo Wallin

Oj då!Det var mycket information det!Ett stort tack till dig Jan Ove, för att du vill dela med dig av dina fynd!Många nytta hänvisningar för vidare forskning!, synd att det inte finns herdaminnen i Norge, då kunde man ju kanske se om Ole Hvid var släkt med prästen Hvid!Boken Slekten Skaar kanske jag kan låna, så jag får veta nåt om Johan Daniels förfäder, 'tack Evy'.Då återstår bara problemet Eberhard Hansen Liljendal, 'från Helsingör'?.mvhBo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Ove Askautrud

Tilbake til Eberhard L. i Bergen:Aase, i innlegg (4) fra deg leser jeg at Apollonius Liljedal er bror til Eberhard L i Bergen.Har du ment å si at de er navnebrødre ved det at de begge bruker navnet Liljedal, eller kan du si noe mer konkret om foreldre og fødested for disse to?Ved skiftet etter Eberhards svigermor i Bergen sies det (se tema nr 3995) at Eberhardt sist bodde i Helsingør. Det må vel da være mellom vielsen i Bergen i april 1757 og skiftet i 1759(?).Fra dåpsinnførslene for Eberhard og Sophies barn vet vi at familien er tilbake i Bergen i årene 1765, 1767 og 1769.Johan Daniel Liljedal konfirmeres 17 år gammel i 1775. Han kan vel da antas å være født ca. 1759. Jeg finner ingen dåp i Bergen for Johan Daniel.Så er det nevnt Bente Margrethe, 12 år, ved skiftet etter moren i november 1773, det vil si at kan anta at Bente er født ca. 1761. Henne finner jeg heller ikke døpt i Bergen.Flere indisier peker mot at Eberhard og Sophie kanskje har oppholdt seg en lengre periode på et annet sted enn i Bergen.Kan familien ha vært i Danmark (Helsingør?) i en lengre periode noen år etter at Sophie og Eberhard ble gift i Bergen?Har Eberhard og/eller Apollonius tilknytning til Liliendal i Langebæk kommune i Storstrøms Amt?mvh, Jan Ove Askautrud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bo Wallin

Det kom visst en släktbok på 40-talet om Appolonius ättlingar, från den har jag hört kommentaren att de var bröder, mer vet jag inte.Det västa med borgerskapet är dessa flyttningar, från land till land!Johan Daniel borde återfinnas i nån av dopböckerna för Helsingör, förhoppningsvis bodde de kanske hos nån släkting till Eberhard.Jag känner faktiskt inte till en enda 'Liljendalare' i Norge Danmark i generationen före E., kanske han var första generationen?.Det finns en socken Liljendal i Finland, men så långt ska vi nog inte behöva gå!?mvhBo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.