Gå til innhold
Arkivverket

[#23555] Sivert Skodjevåg, Ørskog i M&R, hvem er hans foreldre?


Gjest Solfrid Vestaberg Ormøy
 Del

Recommended Posts

Gjest Solfrid Vestaberg Ormøy

Jeg leter etter foreldrene til Sivert Skodjevåg f. 12.08.1883, fødested er muligens Solnørdalen i Ørskog. Sivert ble gift med Anna, og de fikk 7 barn fra 1913 til 1926, jeg har navn og dato på alle barna, men vet ikke hvor de bodde da de ble født. Er det noen som har tilgang til kirkebøkene og kan sjekke Siverts fødselsdato og eventuelt ekteskap. Mulig Anna heter Bastiansdatter og er født 11.09.1900 på Ekrol ydre, Skodje,M&R, isåfall er da hennes foreldre Bastian Larsen og Ane Andreasdatter, men dette er ikke verifisert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar Fylling

I Skodjeboka,bd 1 s 346 står Sivert Kristian f på Vågsplassen (Skodjevåg) 1887, son til Ole Johan Andreas Olsen Barlindhaug, Ørskog 1859 - 1888, og Fredrikke Sofie Sivertsdtr, Skodjevåg (1865 -?). Det står vidare at Sivert vart gift med Anna Jørgensdtr. Giskehaug, Stranda. I 1900 ft står fødselsår også 1887, og han 'bor hjemme hos foreldrene', dvs mora, som er kalla Sofie, og stefaren, som og heiter Ole.Dette stemmer ikkje med fødselsdatoen du har, så det er muligens ein annan Sivert du er på jakt etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid Vestaberg Ormøy

Ivar: Står det noen navn på barna de fikk i Skodjeboka? Her er de jeg har oppført ihvertfall: Sofie f. 1913, Annie f. ?, Jenny f. 1915, Sverre f. 1920, Oddny f. 1921, Asbjørn f. 1924, Gudrun f. 1926.Står det noe om når Anna Jørgensdatter var født?Jeg tror dette må være riktig person fordi hans mor het Sofie Skodjevåg og jeg har også tidligere fått opplyst at far til Sivert muligens het Barlindhaug, så da mangler jeg bare en vielsesdato, samt en verfisiering på barna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar Fylling

Nei, det står ikkje meir under Skodjevåg i Skodjeboka.I Strandaboka,III A står Anny Olivia Sivertsdtr. Skodjevåg f 1912 Ålesund g m hans Peter Larsen Ødegård.I 1900 folketeljinga ser eg berre 2 Anna(e) Jørgensd f 1875 - 1895; ei på Ytterli i Norddal, nær Stranda, men ho vart gift med Tore Larsson på Hauge i Norddal, og ei i Storvika på Midøy, ho vart gift med Karl Johan Johansen Ramsvik, Midøy.Eg finn ingen Jørgen på Giskehaug før Jørgen Pettersen 1874 - 1954, han er dotterson til Jørgen Larsen Ringstad 1807 - 1863.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Gunnar Ellingsen

1. Kirkeboka for Skodje, konfirmasjon 28.09. 1902: Sivert Kristian Olsen Skodjevaag, født 12.08. og døpt 11.09. 1887. Bosted: Skodjevaag. Foreldre: Inderst Ole Johan Olsen Barlindhaug og Sofie Sivertsdatter. 'Meget gode Kundskaber, Rosværdigt Forhold'!2. Kirkeboka for Ålesund, vielse 22.12. 1911: Sivert Kristian Skodjevaag, Fisker, f. i Skodje 1887, og Anna Brune, Sypike, f. i Stranda 1881. Fedre: Inderst Ole Johan Barlindhaug, Pl. Jørgen Arnesen Brune.3. I alle fall de fire eldste barna er født i Ålesund i flg. kirkeboka, og Sivert er henholdsvis 'Fabrikarbeider', 'Fabrikarbeider','Arbeider', 'Bryggearbeider':a. Anny Olivia, f. 07.07. 1912 -b. Sofie, f. 01.12. 1913 -c. Jenny Marie, f. 12.11. 1915 -d. Sverre Arthur, f. 21.02. 1920. Da bodde familien i Klaus Nilsens gate 5 på Buholmen i Ålesund, et område som forsvant fullstendig da den nye innfartsveien ble laget.Både Skodje, Ørskog og Stranda har rimelig gode ættebøker i fall du vil leite lenger bakover.Med vennlig hilsen fra Gunnar Ellingsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar Fylling

Anna Brune er identisk med Skodjebokas Anna Jørgensdtr. Giskehaug. Faren, Arne Nilsen f. Furset, er gift med Regine Pedersdtr. Giskehaug, og Jørgen er fødd på Giskehaug. Det er vel berre unntaksvis at folk utover bygdene er registrert utan patronymikon i 1900-teljinga?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid Vestaberg Ormøy

Hjertelig takk til dere begge. Disse opplysningene hjalp meg flere år bakover i tid. Jeg har allerede bestilt lån av bygdebøkene. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.