Gå til innhold
Arkivverket

[#23558] Margrethe Lechum, Eidsberg (ca 1750 - 1799)


Gjest Nils Aksel Horvei
 Del

Recommended Posts

Gjest Nils Aksel Horvei

Margrethe Lechum, gift 6/11 1766 med bordskriver Ole Borch, døde i Kristiania 6/7 1799. Hun var ifølge 'Dødsfall i Norge' født i Eidsberg 1/4 1750. I kirkeboka for Eidsberg forekommer en Margrethe døpt 15/4 1749 som datter av Peder og Christine på Lechumdal. Ifølge Helge Frøyset: 'Bygdebok for Eidsberg og Mysen' IV (1994) under 'Sagdalen - Lekumdalen', s. 156 heter det bare: 'Peder og Kristine bodde her i åra 1742-1751.' Kan noen hjelpe med å finne Margrethe Lechums opphav?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Etter hva jeg har sett av dokumentasjon, er bordskriver Ole Andersen Borch’s første kone alltid omtalt Margaretha Pedersdatter. Jeg skulle gjerne vite hva som knytter henne til Lechumdal.(Forresten en liten trykkfeil ved vielsesdatoen over, 06.11.1776 har blitt til 06.11.1766.)Hun er oppgitt 49 år 3 måneder og 6 dager som alder ved begravelsen 12. juli 1799, dette gir eksakt 01.04.1750 som fødselsdato ( døde på 6te dag) om oppgitte dødsdato 06.07.1799 er riktig (som sikkert riktig er). Men også dødsdato har vært meg ukjent. Her lukter et skifte jeg har ”glemt” – jeg skulle gjerne ha en kildereferanse på disse to punktene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nils Aksel Horvei

Beklager skrivefeilen for vielsesdato. Min kilde har vært Jørgen Gløersen: 'Dødsfall i Norge 1763-1825' (Oslo, 1964), s. 45.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Takk skal du ha, hadde et ørlite håp om eventuelle andre kilder. Må nok 'ut av huset' for eventuelt å kunne finne ut av dette. Har Eidsberg-filmer, men dessverre fra like etter 1750.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.