Gå til innhold
Arkivverket

[#23560] Hvem var brudeparets forlovere på 1700 tallet?


Gjest Rita Hole
 Del

Recommended Posts

Gjest Robert Bjerke

Have read 4974. Just wanted to add that it has been my observation that in earlier days, 'forlovere' were not relatives (or not close relatives) of the couple. This changed after about 1850.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Roberts tilføyelse stemmer med mine erfaringer. Jeg tok en gang for meg alle forloverne i et sogn på Vestlandet i perioden 1708-1725. Det viste seg at blant forloverne var det tre-fire personer som dominerte statistikken. Andre kilder viser at disse personene var viktige personer i bygda, men ikke nødvendigvis blant de mest formuende. Jeg så også nærmere på noen av de forloverne som hadde denne oppgaven én eller to ganger. I flere slike tilfeller var dette innflyttere og den ene av brudeparet var da gjerne innflytter fra samme prestegjeld. Det ble nok lagt stor vekt på at forloverne kjente til personene som skulle gifte seg og helst familiebakgrunnen. Men jeg vet jo ikke om dette var praksisen i andre landsdeler eller i byene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Hole

Takk for svar!Jeg har stort sett 'kjent' forloverne,når det gjelder brudepar på landsbygda.Så er det noen som gifter seg og jeg lurer på hvor den ene kommer ifra.Prøver å finne det ut av forlovernes navn og bosted,det lykkes da ikke alltid,derav spørsmålet mitt.Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.