Gå til innhold
Arkivverket

[#23563] Ivar Ivarsen Sel / Hattfjelldal og Vis-Knut - Gausdal


Gjest Alf Sanden
 Del

Recommended Posts

Gjest Alf Sanden

Ivar Ivarsen var offisielt fra Ulmoen på Sel og var den første innflytteren i Susendal i 1827, men ............... Han er døpt på Ulmoen på Sel 18 juni 1870. Hvor kom forfedrene hans fra?I 1801 bor han på Holen i Kvam sammen med foreldre og søsken. Han er sønn av Iver Iversen. Begge er/blir båtbyggere. Mora heter Anne Nilsdatter Holen fra Holen på Kvam. Da han drar nordover er han gift med Karen Rasmusdatter Nordgarden fra Gausdal. Hun er søster til den synske 'Vis-Knut' i Gausdal. Allerede i 1808 er de gift (skifte etter faren hennes Rasmus Johannessen Nordgarden), men vi har ikke funnet vielsen deres i Gudbrandsdalen. Karen døde på Vanve i Trøndelag 3 februar 1829, før hun kom fram.De hadde tre kjente barn. Den første Ivar Ivarsen var født 11 august 1815 på Verket på Sel. Så hadde de Anne Ivarsdatter født 6 august 1820. Disse ble med foreldrene nordover. Etter Anne hadde de en sønn Rasmus Ivarsen Ulmo født 18 juni 1824 - død 21 oktober 1824.Så er spørsmålet: - Hvor og når ble Ivar og Karen gift. Hvor har de bodd ved vielsen? Kan det ha vært f.eks. i Trøndelag? Siden det er så langt sprang fra vielsen (før 1808?) og til sønnen Ivar blir født kan de ha hatt flere barn som de har mistet?Noe informasjon om Ivar Ivarsen finnes i boka 'Storjorden' som nå ligger på nett http://www.iva.no/storjorden.htmEr det noen som kan hjelpe meg videre?Alf Sanden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Alf Sanden

Nå er det kanskje flere som har startet vintersyslene. Derfor henter jeg opp igjen denne nå. Jeg må også komme med en retting. Han var født 18 juni i 1780

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Alf Sanden

Jeg prøver igjen. Jeg leter fortsatt etter vielsen og eventuelle barn født før 1815.Kona, Karen, døde på Bolkan i Stjørdal, ikke Vanve som det står i Storjorden. Ivar skal visstnok også hatt to brødre som ble båtbyggere. Den ene het Ole og døde som husmann på Salttrøen, Halsa. Kan Ivar og Karen ha giftet seg på Vestlandet et sted?Alf Sanden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.