Gå til innhold
Arkivverket

[#23568] Gunhild Pedersdatter Vøyen fra Sagene (ca 1735 - 1811)


Gjest Nils Aksel Horvei
 Del

Recommended Posts

Gjest Nils Aksel Horvei

Gunhild Pedersdatter Vøyen fra Sagene i Christiania var født ca 1735. Hun ble trolovet i Aker 30/12 1755 med landhandler Ole Iversen Bøe fra Gausdal. Ved Folketellingen 1801 var hun 66 år og levde på Rokvam i Gausdal. Det ble holdt skifte etter henne i Gausdal 14/6 1811. Ole Iversens nevø, Iver Pedersen Bøe (1747-1827), skriver om henne i 'Optegnelser om Bø-slegten i Gausdal 1659-1826', Bygd og Bonde, 1926, s. 28 - 42: 'Komen fra Sauggerne ovenfore Chrestiania, og sin moders yngste Kiælebarn, Havde arvet nogle Penge, efter Forældrene, var indbilsk, og Ødsel, og vilde Styre alting, trekkede paa sig, alle de Fremmede hun Kunde faa fat, og derved vænede manden til Dovenskab, alting gik tilbars, en Heel Hoben Børn voxte til, og alt gik tilbage, Saa de maatte Selge, og Fik en Kumerlig og Liden Føderaad, og intet tilovers for de Fattige Børn. ... Da hun Kom Herop var Hun itrukken Silke Klæder og Iuelskiørt, Han Fineste Klædes Klæder og Perych m.v.' Det synes som om hun er av 'kondisjonert' bakgrunn. Hun kan da kanskje være søster av Svend Pedersen Vøyen, født 4/5 1731, gift i Bærum 1/5 1756 med Johanne Arnesdatter Grinder og Karen Pedersdtr. Vøyen, født på Vækkerø i Aker 21/5 1733, gift 12/1 1752 med krigsråd Ole Arntzen?Er det noen som har mer kjenskap til henne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Litt pirk fra min side, de ble viet 30.12.1755. Jeg har imidlertid ingen åpenbare kandidater til 'Gunille Pedersdatter ved Saugene'. Minst 2 kandidater konfirmeres i Aker i 'passende' alder, best passer den Gunild Pedersdatter som konfirmeres 15 år gammel 04.10.1750 (men dette har du kanskje allerede vært igjennom). En lynrask kikk gjennom døpte ga ingen gode svar, jeg så ikke Vøyen knyttet til noen kandidat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.