Gå til innhold
Arkivverket

[#23571] Lyngdal - Frøy Corneliusdtr. og Klaus Ånonson Svenevig


Gjest Anders J. Moen
 Del

Recommended Posts

Gjest Anders J. Moen

Er det noen som kan hjelpe meg med foreldrene til Frøy Corneliusdtr. f. c. 1714. Hun var gift Klaus Ånonson Svenevig f. c. 1705 i Lyngdal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Storaker

Bygdeboka (Lyngdal I, side 18-19) har navnet som Frøy Korneliusdtr, og datterdattera som Frøy Larsdatter, f. 1773. I Familysearch si avskrift av kirkeboka er navnet i 1746 Troy Nielsdtr: [url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/igi/individual_record.asp?recid=100215688167&lds=1&region=12&regionfriendly=Norway&juris1=&juris2=&juris3=&juris4=&regionfriendly=&juris1friendly=&juris2friendly=&juris3friendly=&juris4friendly=>LenkeDatterdattera er også Troy Larsdatter i 1801:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl Berge

Det er ikke så mange Cornelis-sønner/døtre i distriktet som passer tidsmessig. Jeg vil gjette at Frøy (typisk frisisk navn) kom fra N Njerve i Spangereid, og var søster til Sara Cornelisdtr. f. ca. 1710 og gift med Teis Gundersen på Hundingsland Austad. Jeg har ikke opplysninger om faren Cornelis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Anders J. Moen

Cornelius Henrichsen ble født i Sandefjord ca 1666 og er nevnt i Sjølegderullen 1706 som husmann på Åvik under øvre Svennevik i Spangereid.Han er benevnt befaren styrmann med to sønner: Henrich Corneliussen født Åvik 3 år og Hans Corneliussen født Åvik 1 år. (Kilde: Olav Njerve, Spangereid III)To spørsmål:1. Kjenner noen hans opphav?2. Kan Frøy Cornelisdtr. født ca. 1714 gift med Claus Ånonson Svenevig i Lyngdal være hans datter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Frøy M Corneliussen

Så vittig. Trodde ikke det fantes noe så nærme mitt navn. Spesielt morsomt er det at det er nesten 300 år siden. Kuult

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.