Gå til innhold
Arkivverket

[#23572] Festemø / festepige -- Jølster ved 1600-tallet


Gjest Barbara Lose
 Del

Recommended Posts

Gjest Barbara Lose

I dagboken av Jens Nielsen Nedrebø (SABs avskrifter i Digitalarkivet) står det på side 129:'1658 den 27. Junj Døde S Anne Iffuerdatte Huus I Krigden Andris Berffing Festemø'I gardsregisteret under Befring leser jeg forklaringen: 'Anders...nemd 1658, hans festepige Anne Iversdtr Hus er død'Hva betyr 'festemø' eller 'festepige'. Hun var vel ikke gift med Anders?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara Lose

Da er det vel neppe sannsynlig at Anne Iversdatter Hus er mor til Ivar Andersen Befring, som var senere bruker på garden. Det hadde passet godt med oppkallingstradisjonen.Mange takk for forklaringen! Barbara Lose

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Askerøi

Som Ivar sier i innlegg (2) så var festinga juridisk bindende på den tiden, og mange steder regnet man det som ekteskapets 'egentlige' inngåelse - selve bryllupet ble mer en kirkelig stadfesting. Mange steder er det trolovelsene presten førte inn i kirkebøkene - ikke brylupet (f. eks. Vinje i Telemark i 1730-årene (i hvert fall)).Så det er ikke usannsynlig at Anne var mor til Iver, nesten tvert imot...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar S. Ertesvåg

Du må vel ha litt meir og sikrare kunnskap før du reknar med slikt. I så fall skulle Ivar vere 42-43 år i 1701, og det er vel knapt nokon grunn til at han (eller andre) skulle lyge frå seg 5-6 år. Om oppattkalling (3): Eg veit ikkje kor vanleg namnet var i SogF, men i 1603 heitte 2,2% av skattytarane på Sunnmøre Ivar. (No trur eg det er nede på 0.5%)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.