Gå til innhold
Arkivverket

[#23575] Marta Othelia Olsdatter, Nesna


Gjest Hilde Sjø Grande
 Del

Recommended Posts

Gjest Hilde Sjø Grande

Jeg søker foreldre til Marta Othelia Olsdatter, født 1781, død 1828. Hun var første hustru til Jens Jørgen Zahl Andersen fra Nesna, født 1786, død 1863.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Peter Wiborg

Har du sjekket hva som står under giftemålet? Kanskje navnet på faren står der?I flg. LDS giftet seg på Nesna den 09 okt 1814, forøvrig kun noen måneder etter at Grunnloven ble vedtatt... :-)Det er flere aktuelle 'Martha'er' i FT-1801, bl.a. denne: Lenke Foreldre er Ole Jensen Sør-Wærnes og Anne Jensdatter.Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Lillegaard

Jeg har ikke hennes foreldre, men jeg har at hun dør på Træna i Nordland. Jeg har også at hun er født i Nesna, men hvor riktig dette er tør jeg ikke si, da jeg kun har en sekundærkilde til fødselen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Sjø Grande

Hei. Takk for forsøkene. Jeg viste at de flytta til Træna, og Jens gifta seg 3 ganger til. Finnes det noe data utlagt på nett om ekteskap inngått på Nesna som du vet om? Jeg mener å ha vært borti noe slikt for Rødøy...?...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Lillegaard

Jens Jørgen er forøvrig en bror til en av mine aner så denne tråden følger jeg med spenning. Her er det som jeg fant fra family search: ZAHL, Jens Jorgen Daniel Age: 27 Marriage Wife: Anne Marie JONSDR Age: 38 Marriage Date: 2 Nov 1823 Recorded in: Heroy, Nordland, Norway Collection: Heroy; Den Norske Kirke Source: FHL Film 125056 Dates: 1820 - 1847

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Lillegaard

Nå fant jeg den riktige Jens Jørgen: ANDERSEN, Jens Jorgen Marriage Wife: Martha OLSDR Marriage Date: 9 Oct 1814 Recorded in: Nesna, Nordland, Norway Collection: Nesna; Den Norske Kirke Source: FHL Film 125212 Dates: 1770 - 1819

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Lillegaard

Jeg har funnet i Gerd Karin Lysholm sitt hefte over etterslekten til 'Jekteskipper Thomas på Sund i Leirfjord' side 4, at Jens Jørgen Zahl Andersen blr gift første gang med Martha Olsdatter Selvær. Det betyr vel at vi skal til Rødø som tidligere nevnt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Sjø Grande

Jeg var inne og tittet på Frode Holthe sine sider og hos ham ligger Martha inne to ganger, som Martha Olsdatter og som Martha Othelia Olsdatter, med ett barn mer ved første navn og uten ektemann som er Jens Jørgen Zahl Andersen. Men jeg fant at de hadde to til barn som jeg ikke viste om, så takk.Lenken til giftemål Nesna gikk til family search og ga ikke mer. Foreldre kan jo være Ole Christophersen og frue. Må prøve å finne skifte på dem kansje....?....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Lillegaard

Jeg har at Martha har 5 barn med Jens Jørgen, mens Jens Jørgen har 15, men jeg mener å ha lest at han skulle ha hatt 19 barn, jeg tror dette sto skrevet i Nesnaboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Sjø Grande

Hei. Hvilke barn har du? Navn og årstall hadde vært fint for sammenligning. Står det mye om Jens Jørgen i Nesnaboka? Finnes det noe lignende for Nesna som det finnes for Skjerstad/Fauske? mvh Hilde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Lillegaard

Det står veldig mye om Zahl-slekten i Nesnabøkene,men det står vel ikke så mye om Jens Jørgen siden han flytter ut. Hans far og mor står det mye om og også etterkommere i Nesna. Barn som jeg har: Elisabeth f 1815 Karen Maria f 1818 Marci f 1823 Jens Jørgen f 1827 Johanna Maria f 1828 Anne Cathrine f 1830 Anders Johan f 1831 Jørgine Birgitte f 1833 Martha f 1835 Jens Jørgen f 1836 Dorthea Andrea f 1838 Møller Christian f 1841 Hans Reginius f 1844 Elisabeth f 1845 Ole Michael f 1847 Som du ser så har jeg ikke alle 19.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Martha Zahl Jensdatter ble gift 9.10.1859 i Rødøy og var født i Træna. Ved giftermålet bodde faren i Selvær.Jeg finner følgende Skifte etter Martha Zahl Jensdatter som døde 11. mars 1874 på Stoselsøy i Rødøy i 1875. Følgende er nevt i skiftet: Ole Johan Christensen, ektefelle; Julius Bernhard Holøm Olsen, sønn 13 år; Othelius Meier Olsen, 11 år.Som verge for de som ikke er myndig er Christen Nilsen, Storselsøy. (Kilde: Svein Edvardsens Skifter fra Meløy/Rødøy/Træna 1846/1880 side 77).Mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Hilde Sjø Grande

Hei. Hvor har du fått den opplysningen fra?Stedsnavnet er kjent, men da er hun jo to år eldre enn jeg trodde. Hilsen Hilde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Lillegaard

Dette fremkommer i en etterkommeroversikt over etterkommere av Christopher Paulsen Tenden og Dorthea Thomasdatter Sund. Denne oversikten er laget av en privatperson og må regnes som en sekundærkilde. Men her fremkommer det at hun var fra Steira.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Lillegaard

Nei, dette er ikke utgitt som bok, men mye er hentet fra ett hefte som er utgittt. Heftet heter Jekteskipperen Thomas fra Sund. Etterkommerrapporten jeg nevnte tidligere har med en del i tillegg og har også en del opprettinger i forhold til heftet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Lillegaard

Jeg har fått en mail om at hun kan være datter av Ole Andersen på Stor Steiro, hans ektefelles skifte er i 1796 ( Berith Rasmussdatter), da er datteren Martha på Stor-Steiro 19 år og ugift. Folketellingen i 1801 viser datteren Martha 22 år. I tilfelle dette er riktig Martha så heter faren Ole Andersen (56 år i 1801). Jeg kan ikke si om dette er den Martha som gifter seg med Jens Jørgen, men muligheten er tilstede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Lillegaard

Jeg har fått enda mer hjelp, det viser seg at det finnes skifter i Nesna som viser hvem Martha er og også henvisning til folketellingen: Folketellinga 1801. Gården Enge i Nesna Ole Christoffersen, husbonde, 56 år, begge i 1te egteskab, Bøxelbonde Karen Johannesdatter, hans kone, 60 år, begge i 1te egteskab Christoffer, deres børn, 19 år Karen deres børn, 22 år Martha deres børn, 17 år, Berith Jacobsdatter, fosterbarn, 9 år Hermann Hansen, tjener, 28 år ugift.Skifte på Enge i Nesna 1834Ole Christophersen, Hovedperson Christopher Olsen, Sønn, arvetomten Karen Olsdatter, datter, gift med Hermann Hansen, Hansten Martha Olsdatter, datter, død, Selvær Barbro Jensdatter, Barn av Martha, gift med Christen Mikkelborg, Trænen Elisabeth Jensdatter, Barn av Martha, 20 år, Karen Jensdatter, Barn av Martha, 16 år Massi Jensdatter, Barn av Martha, 12 år Johanna Jensdatter, Barn av Martha, 6 år, Skiftet fra Nesna 1811-1845, side 13, av Svein Edvardsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.