Gå til innhold
Arkivverket

[#23578] Ekteskap i Askøy, Hordaland 1759


Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

Den 11/? 1759 giftet Ole Monsen seg med Marthe Andersdtr. Pladzen. Er det noen som har kjennskap til dette ekteparet, hvor de kom fra , vilke barn de fikk og når de døde? Jeg finner i avskrift fra kirkeboken at et par med samme navn døpte en datter Ingeborg 13.01.1760 fra gårde Øjorden.Jeg vet ikke om dette er samme folket.Håper noen kan bidra med informasjon.Jeg ser forøvrig at en Ole Monsen 60år dør i 1791.Kan det være samme mann? Lenke Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk for innlegget Jan Ragnvald.I avskriften jeg har står kun 11......Det kan jo også passe bra om det er dem som døper barn 13.01.1760.Det var jo vanlig med premature barn på den tiden.Men hvor kom de fra, vilke barn fikk de, og når/hvor døde de? Det skulle jeg gjerne hatt svar på. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg løfter denne opp igjen i håp om at noen sitter med opplysninger vedr.Ole Monsen og Marthe Andersdtr. Pladzen i Askøy pr.gjeld.Er det noen som vet hvor denne familien ble av, og om de hadde barn? Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...
Gjest Rune Thorstensen

Jeg henter dette innlegg fram igjen i håp om at noen kan kaste lys over denne familien.Hvem var denne Ole Monsen og kona Marthe Andersdatter?Er det samme mann som dør i Skålevik i 1791?Er det dette paret som døper datteren Ingeborg i 1760, og i så fall fikk paret flere barn? Jeg er svært takknemlig for alle bidrag som kan løse gåten. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Eg meiner det må vera same folket som er foreldre til Ingeborg. Men eg finn ingen fleire born på dei. Elles meiner eg at desse folka var framme i eit anna innlegg her for nokre månader sidan. Då meiner eg vi fann dei att på Hop kring 1800, kan hende i ft1801 - i alle høve Marte og Ingeborg. Om det vart godtgjort at Ole døydde i Skålevik, hugsar eg ikkje. Men Øjorden er jo eit anna namn på Erdal.Elles trur eg ingen veit kor dei kom ifrå. Det rak jo så mykje folk til Askøy på den tida; dei fleste, som du veit, frå Sunnfjord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk for svaret Bjørn.Jeg kan ikke finne Marthe og Ingeborg på Hop i 1801 tellingen, men ved å søke på Ingebor/Olsd/ i Bergen Landdistrikt finner jeg kun en Ingeborg som passer.Hun befinner seg i Sandvigen 2 rode hus 30.[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f11280&gardpostnr=131&personpostnr=974&merk=974#ovre>LenkeOm dette er rett Ingeborg, begynner ting å bli interessant.Den Ingeborg Olsdtr. som befinner seg der, gift med Hans Jørgensen, var ved flere tilfeller fadder for barn av Anne Marie Olsdtr. og Carl Henrichsen Nyegård under Kjøkkelvik.Jeg mener bestemt at denne Ingeborg er søster til Anne Marie.Ingeborgs mann Hans Jørgensen var først gift med en Wendel Margrethe Monsdatter.Da Carl og Anne Marie døpte sin datter i aug. 1807 for Wndel Margrethe, var sønnen til Hans Jørgensen,Jørgen Hansen fadder.Noen hus bortenfor Hans Jørgensen og Ingeborg Olsdtr. i hus nr. 50 finner jeg en Marthe Andersdtr. 71år og enke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Om det siste er rett, må der vera fleire døtre, for under Marte står det ei sjursdtr som 'hendes datterdatter'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Ja, der er nok flere.Jeg har også en Sidselle/Cecilie Olsdtr. som er fadder ved flere anledninger.I avskift av kirkebok for Askøy finner jeg en Ole Schaalevig og Marthe som døper en datter Sidselle 01.01.1762.Om dette er samme ektepar vet jeg ikke, men det kan jo passe med den Ole Monsen som dør i Schaalevig 1791.Hadde man bare funnet et skifte som kunne gi noen ledetråder. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.