Gå til innhold
Arkivverket

[#23584] Navnet FANUEL / PHANUEL


Gjest David Widerberg Howden
 Del

Recommended Posts

Gjest David Widerberg Howden

Hei jeg lurte på om det er noen som vet noe angående navnet Fanuel i Norge-hvordan det kan ha kommet hit til landet og hvorfor det fantes omtrent bare i ett område:Rogaland-og de aller fleste i prestegjeldet Gjestal /Gjesdal.i 1801 er det nevnt 5 ved dette navn. i 1865 er det nevnt 23. i 1875 ikke nevnt noen. og i 1900 er det nevnt 17.nesten alle kom på en eller annen måte fra Rogaland.Og ganske mange av de kan nok føre slekta tilbake til Gjestal og til den første med dette navn som jeg kjenner til: Fanuel Rasmusson Oftedal(1635-1674), sønn av Rasmus Tostensson Høle og Kari Asbjørnsdtr Ims.Ifølge familiesagn så skulle denne Fanuel stamme fra en skipsbrudden Spanjol-men hvem vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar S. Ertesvåg

Det treng ikkje vere nokon 'spansk' samanheng. Mange uvanlege namn er tekne i bruk av foreldre (både i Noreg og i Spania) som hadde funne dei i Bibelen. Fanuel er eitt av dei (Anna Fanuelsdotter, sjå Luk. 2.36-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara Lose

Jag har prøvd Google og fant dette på en spansk hjemmeside:LenkeFanuel: De origen hebrero - Vision de DiosFanuel: Hebraisk opprinnelse - guddommelig visjon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest David Widerberg howden

hei tusen takk for deres svar. nei selvfølgelig behøver det jo ikke være noen utenlandak opprinnelse-men at noen på den tiden skule være så kreative at de fant et navn i bibelen(de fleste kunne jo ikke lese)som jo ikke kan finnes andre steder i hele Norge-mener nå jeg er litt rart jeg da!. Hva navnet egentlig betyr var jeg noe usikker på tusen takk!.Navnet Fanuel uttales etter hva jeg har fått høre Fanjell kansje det er en sammensetning av navnet Njeld og et annet som begynner på Fa...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

Njeld og Fanuel finnes det mange av i Gards- og Ættesoga for Gjesdal (Jærens Gards- og Ættesoga Band I) utg. 1939 av Ola Aurenes senere opplag 1988. Rogaland Historie- og Ættesogelag, histori@nfh.uit.no.Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest David Widerberg Howden

Ja det stemmer nok det Knut!-og det er her jeg også finner den første i hele landet-og de aller fleste med dette Fanuel navnet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...
Gjest Norodd Hagenson

Navnet Fanuel skal forekomme en eneste gang i det nye testamentet i bibelen, hvor Anna, Fanuels datter, er nevnt. Jeg mener at dette sto omtalt i tidsskriftet Ætt og Heim for en del tiår siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Selv om mange folk ikke kunne lese, hadde de nok kontakt med presten, som sikkert var hjelpsom med tips til navn. Jeg hørte på en omvisning i Flesberg kirke en gang at en prest der på 1700-tallet var meget opptatt av at folk skulle la være å bruke gamle, norske og 'hedenske' navn, som f.eks. Ulv, Bjørn og Orm, og i stedet bruke kristne navn. Faktisk nektet vel presten å døpe barnet hvis navnet var 'galt'. Så ble da navnemoten der temmelig kjedelig etter hvert.Forhåpentlig har ikke prestene vært så ekstreme andre steder, men inspirasjonskilder kan de nok ha vært.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.