Gå til innhold
Arkivverket

[#23591] Peder Sørensen, på Øvre Kleppe i Askøy. Hvem var foreldrene?


Gjest Roald Sjursen
 Del

Recommended Posts

Gjest Roald Sjursen

Peder Sørensen (f ca 1759) giftet seg med Gunilde Didrichsdtr, Kleppe 21.05.1782 på Askøy. Peders gardsnavn er oppgitt til Foldesøe. [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=ASKOVIGD&variabel=0&postnr=381&fulle=true&spraak=n>LenkeVed FT 1801 bodde han på Kleppe Øvre sammen med familie og svigerfar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Renathe-Johanne Wågenes

Ja hvem Gunilde er datter av osv. er det ingen tvil om, og Peder kan trolig være sønn av Søren Andersen, han er jo på Follesø i 1801. Men jeg kan ikke finne at Søren har en sønn Peder?! Har sett døpte, men ikke sjekket evt. skifte! Gunilde og Peder får en datter Giertrud, noe som er navnet både til Søren Andersen sin kone og Gunilde sin mor. Så å bruke det som 'et bevis' går ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Renathe-Johanne Wågenes

Jeg finner ingen Søren som får barn på Askøy med navn Peder i den aktuelle perioden. Så trolig er han nok sønn av Søren Andersen på Follesø, men bevis!??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roald Sjursen

Hallo Renathe. Ja det var det beviset da. Jeg har en liste som jeg fikk fra en annen over barna til Søren Andersen og der fremkommer Peder. Ved søk i FS fremkommer også en Peder Sørensen Follesø som sønn av Søren og Gjertrud. Lenke Men er det samme personen? Er det det, så blir jeg seksmenning av min kones bestefar!!!Mvh Roald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Eg har òg, av ein eller annan grunn, notert i mitt register Peder som son av Søren. Men Søren fekk mange born. Om vi finn skifte etter ein eller ei av deim som ikkje vart gift, kan vi ha eit prov. Elles trur eg nok han må ha vore son av Søren Andersen. Det er elles å merke seg at innførsla av fødde i tida like før 1760 og òg noko seinare er so ymse i Askøy. M.a. vantar fleire kjende personar innført, m.a. Nils Clausen - og Johanne Clausdtr. (halvsystera) som var gift med Paul Paulsen jr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Når eg no såg i registeret på dei som var innførde utan foreldre, har eg ein Peder frå Follesø innførd 23.1. 1757. Han høver godt inn i rekkja av Søren sine born; barnet før var registrert døypt 24.6. 1755, neste 17.9. 1758.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roald Sjursen

Tusen takk til deg Bjørn. Enda en gang så kan du gi svar på mine 'Askøyproblemer'.Jeg får gå ut fra at jeg er seksmenning med min kones bestefar, da.Mvh Roald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.