Gå til innhold
Arkivverket

[#23594] 'Tønset i Osterdalen'?


Gjest Margaret Miller
 Del

Recommended Posts

Gjest Margaret Miller

For Brønnøy Bygdebok vil vi finne: Anders Olsen f. ca. 1834 sønn av Ole Mortensen Tønset/Tunset. 1865 folketelling sier f. Verdal, giftermalet sier f. Tunset Skogn, men vi finner han ikke i Verdalen eller i Skogn. 1875 folket. sier f. Tønset østerdalen. Kan noen hjelpe oss?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John O. Svenning

Hei igjen! Ole Mortensen f. 1804 og Kirstina Andersdatter f. 1808 giftet seg 14 juli 1831. De hadde også barna Simen f. 5 feb 1836 og John f. 11 feb. 1839. Jeg vet ikke hvilken gård de bodde på, finner de ikke i ft. 1865. Ole var f. på Simatrøen og Kirstina på Brekken. Mvh. John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aslaug Andersen

Disse opplysningene har jeg fra bygdeboka for Tynset: Ole Mortensen Simatrøen og h. Kristine Andersdtr. Brekken og deres 4 barn reiste til Verdal 15.04. 1840. (Flere familier fra Tynset reiste til Verdal i 1840-50 åra, det må vel ha vært bedre vilkår der kanskje? Men noen av dem reiste videre etter få år. ) En av sønnene drev slakterforretning i Levanger, en annen ble skipskaptein og døde i Hongkong, en tredje, Anders, f. 1834, har en datter, Agnes, g.m. Arntsen i Brønnøysund. Ellers står det de samme opplysningene som John har skrevet. Aslaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margaret Miller

En ting etter aa lese Aslaugs svar: Anders Olsen giftet seg i 1864 i Bronnoy med pike Else Helene Pedersdtr., jordmor. Han var 'lottebruger'. Naa forstaar jeg hvorfor folketellinga en gang sa f. Verdal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.