Gå til innhold
Arkivverket

[#23597] Johanne Andersdatter f. 1841 Askøy/Strudshavn -- 23293


Gjest Hanne Ihlen
 Del

Recommended Posts

Gjest Hanne Ihlen

God kveld,et 'nytt spørsmål' - egentlig en fortsettelse av 23293 men der ble det så mange unøyaktigheter etterhvert! Har funnet masse siden sist, men har strandet helt på Johanne Andersdatters linje, hun giftet seg med Lars Fredriksen fra 'Lille Solheim' i Fana, 5.6.1864 i Aarstad (på han har jeg alt i flere ledd). Bakgrunnen hennes finner jeg ikke noe på. Noen tips! mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

I følge FamilySearch IGI var faren hennes oppført som Anders Nilsen Nygaard ved ekteskapet i 1864. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Etter avskrift av kirkeboka for Askøy ble Johanne født20.09 og døpt 10.10.1841 på Nygaard. Foreldrene var forpagter Anders Nilsen og Ingeborg Jacobsdtr. Her er trolig ekteskapet deres.Lenke De døper barn i 1834,1835 og 1838 fra gården Stranden i Askøy pr.gjeld. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

I følge FamilySearch IGI får de følgende barn i Fana: Kari født 21.02.1827, Mons f.29.09.1829 og Anna f.09.05.1832. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ihlen

Hei Rune, jeg fant også disse tre født i Fana, men jeg stusser litt over barna som er født i Askøy - tilhører disse også tror du, i og med at Johanne står oppført som født der (15). Formening og det? mvh HANNE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Etter avskriften av kirkeboka fikk de følgende barn i Askøy:Nils f.15.03 og døpt 23.03.1834 på Stranden, Karen Oline f.20.02 og døpt 01.03.1835 på Stranden, Niels Olai f.09.02 og døpt 11.03.1838 på Stranden i tillegg til Johanne som tidligere nevnt på Nygaard. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ihlen

Jeg kan bare neie pent å si takk jeg, Rune Hva skulle jeg gjort uten så hjelpsomme mennesker. Jeg gleder meg til å ta fatt i familien nå! Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ihlen

Ingenting i veien med produktiviteten iallefall! Litt spredt imellom Niels Olai og Andreas Olai. Skal titte bakover om 'Olai' skulle være et oppkallings navn. Familien har flyttet litt på seg. Takker for tiden din,og bruken av kildene dine. Hanne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Det er bare hyggelig å kunne hjelpe. Jeg tror du finner Ingeborgs foreldre her på Fantoft i 1801.Lenke FamilySearch Igi viser at Jacob Olsen og Kari Johannesdtr. døper en datter Ingeborg i Fana 30.01.1803. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Og som en avslutning på kvelden for min del.Her er trolig Anders sine foreldre i 1801.Lenke FamilySearch IGI viser at Nils Andersen og Kari Michelsdtr. døper en sønn Anders i Fana 26.06.1803.Informasjonen fra FamilySearch bør kontroleres mot kirkebøkene.Ellers vil jeg anbefale deg å låne/fjernlåne bygdeboken for Fana.Den vil nok kunne bringe deg et stykke videre.Dessuten finner du døpte, vigde og gravlagte i Fana under kirkebøker, Hordaland,her på Digitalarkivet. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ihlen

God morgen Rune! Kort innpå vedr. innlegg 14; det er også oppgitt en Ingeborg 'under' denne på FS som er døpt 28.6.1807 og det kan passe bedre siden hun er 20 år ved giftemål i 1827.Det kan da være mulighet for at Ingeborg d 1803 var en yngre søster som muligens døde?! Jeg har tittet en del i Fana bygdebok - gårder og ætter tror jeg den het - og fant noe, alltid spennende med bydebøker syns jeg. Skal en tur på Byarkivet denne uken så får jeg sjekket opplysningene. Takk skal du ha. mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hallo Hanne. Du har nok rett i at den første datteren Ingeborg døde tidlig. Det er trolig hun som dør her i 1803 bare 12 dager gammel.LenkeMvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.