Gå til innhold
Arkivverket

[#23603] Guro Kittilsdatter født ca. 1781 Seljord ?


Gjest Arne Kjetil Andersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Arne Kjetil Andersen

Min tippoldemor som giftet seg i 1796 i Seljord med Halvor Wetlesen fra Raulandstrondi finner jeg ikke i Kirkeboka for Seljord som døpt. Foreldrene er Kittil Kittilsen Vefald og Margit Olsdatter Sanda. Ville være takknemlig for hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Kjetil Andersen

Takk skal du ha Tor E Fredriksen. Det er riktig familie, men hvor er hun døpt og når ? Søsknene er døpt i Seljord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Bjørn Darrud

Iflg Seljordsoga IV side 152 er Guro datter til Kittil Olsen fra Holteviki i Kviteseid og Kari Sveinungsdtr fra Vefall. Guro er født 1782 og vokste opp på Hegna under Vefall der hun også bodde med sin ektemann i 1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Kjetil Andersen

Takk det kan stemme godt, men kan det dobbelt- sjekkes ? Det som er spesielt er at Guro i såfall var 14 år gammel du hun giftet seg i 1796 ! Kan det være mulig ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Bjørn Darrud

For å sjekke dette må du nok studere kirkeboka (faddere til Guros barn) + skifteprotokollene (skifte etter Guros foreldre) Mvh Ole Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Kjetil Andersen

Takk for hjelpen Ole Bjørn og Tor E. Riksarkivet er som kjent stengt. Jeg fant 2 stk Guroe Kittilsdatter i Søndre Wefald, Seljord fra FT 1801. Ei 19 år (f. 1782) og ei på 20 år (gift med Halvor Wetlesen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Gro Berit Sternang

Du skriv at Guro og Halvor gifter seg i 1796, slik det òg står i lenka i innlegg 3 (dette ser ut som ”donerte” registreringar). I FS VRI-basen står det 1797, denne basen er uttrekk frå kyrkjebøkar og vel litt meir å stole på. I alle tilfelle bør det sjekkast mot kyrkjebøkane. Mvh Gro Berit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne K. Andersen

Takk til dere Ole Bjørn, Tor E. og Gro Berit ! Det er nok Seljord II som er feil her. Etter alt å dømme er Ættesoge for Seljord IV riktig. Guro var faktisk 14 år da hun giftet seg med Halvor Wetlesen 10. juli 1796 iflg. Seljord kb 8. Han var da 36 år. Det var nok ikke et enkelt- tilfelle da jeg vet om Guri Terjesdatter 16 år giftet seg med Ingvald Torbiørnsen i Drangedal 1780. Han var 46 år. Noen som slår den ? Mvh Arne Kjetil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.