Gå til innhold
Arkivverket

[#23608] Hvem var Iver Thorsen Osestad i Hedrum?


Gjest Jørn Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jørn Olsen

Den 20 februar 1757 døpes Hans Iversen i Styrvold kirke i Hedrum. Hans far var Iver Torsen Osestad. Hans faddere var: Pernille Holt, Siri Hvare, Carl Hvare, Ole Haugen. Hvem var denne Iver Torsen Osestad. Jeg har notert meg at han var kjøpmann i Larvik? Hvem var mor til Hans og hadde han søsken?Jeg finner en Iver Thorsen gift i Hedrum 20 juli 1753 med Enken Bodil Nielsdatter Nou. Er dette far til Hans Iversen?mvh Jørn Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Styrvold kirke er i Lardal, men presten i Hedrum har tydeligvis blitt underrettet om dåpen, og han har ført den inn i kirkeboka for Hedrum. Der er ikke farsnavnet (Torsen) oppgitt. Har du kikket i kirkeboka for Lardal og funnet det der?Kjøpmannen Iver Torsen i Larvik levde, så vidt jeg husker, på 1600-tallet, så det må være et feilspor.Når det gjelder den Iver Torsen som ektet Borild Nilsdatter i 1753, bosatte han seg på Nau i Hedrum. Det er derfor svært usannsynlig at han skulle nevnes til Osestad i Hvarnes (som er et par mil fra Nau).Ellers hadde vi på denne tida også Iver Torsen på gårdene Asbjørnrød og Haugen i Hedrum (ikke Haugen i Hvarnes!), men det kan ikke være dem heller. Andre I.T. finnes ikke i Hedrum i 1762, så han må være død eller utflyttet.PS: 16/5-1756 begraves i Hedrum en Hans Iversen Osestad, 1 år 18 uker gml. Hans dåp har jeg aldri funnet i Hedrum. Det må nok være en annen sønn av Iver Torsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jørn Olsen

Takk for svaret. Det jeg har av kilder er Kirkebok Hedrum nr 1 1751-1785 side 26 og Hedrum bygdebok bind 3 side 865. Jeg er ikke sikker på hvor jeg har navnet Torsen fra og ikke det at han var kjøpmann i Larvik heller. Det med kjøpmann er slik jeg skjønner deg feil. Jeg har bare notert disse kildene. Kirkeboken i Lardal var det sikkert lurt og kikke i. mvh Jørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Tror ikke jeg har sett verken Torsen eller noe annet farsnavn på ham. Det hadde vært morsomt å få bragt klarhet der! Si fra hvis du finner ut hvor du har Torsen fra - tror ikke bygdeboka har det (her kan jeg selvsagt huske feil).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.