Gå til innhold
Arkivverket

[#23610] Ole Olsen f. omkr. 1765 Leka NT? Hans foreldre.


Gjest John O. Svenning
 Del

Recommended Posts

Gjest John O. Svenning

Ole Olsen g. med Ellen Johannesdatter er oppført i ft. 1801 Kolvereid: Lenke Hvem er foreldre til Ole Olsen? Åpen og takknemlig for alle forslag. Mvh John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Hildrum

Dette hjelper deg vel lite. Bind IV Gravvik av Nærøy bygdebøker sier ikke mye om Ole Olsen. Forøvrig dette står på side 648 i boka. Den 17, juni 1795 solgte Lars Larsen Eiternes, som da var eier, sin part av Søreitran, 21 mkl. med bygsel og landskyld til Ole Olsen Heiden, hustru og arvinger for 100 riksdaler. Ole Olsen var innflytter og det er ukjent hvor han kom fra. Om navnet som ble brukt ved kjøpet Heiden kan gi noen ledetråd vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morten Østevik

Ole og Ellen kan være fra Overhalla. Det ble døpt et barn 29.juli 1792 av Ole Olsen og Elen JohannisdatterGården Heyen Lenke kan være et sted

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John O. Svenning

Takker for innspill, kan kanskje gi resultater. Har Ellen registrert som datter av Johannes Knudsen og Karen Ingebrigtsd, Overhalla. Brukeren på Heyden er jo 'Olsen', dette kan også være en pekepinn. Mvh John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John O. Svenning

Spørsmål Morten: Jeg har to Ole Sølfastsen å velge mellom, en f. Kolvereid og en f. Nærøy. Hvilken er den rette? Mvh John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morten Østevik

Ole Sølfastson var født på Nubdal i 1775 som nummer 3 av 6, og gift 1.gang med Maren Nilsdatter Eidshaug. Sølfast Olsen var født ca 1739 i Hortavær /Leka gift 1.gang med Maren Pedersdatter Nubdal f.1746 d.1782

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morten Østevik

Under gården Røirstranda (nabobruk til Søreitran, hvor Ole drev gården) er Ole oppgitt med fødselår ca 1766 og Ellen ca 1758

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Hildrum

Du sier at Elen er født 01-01-1759. Jeg finner en Elen Joensdtr døpt jan 1759 som er datter av Joen(John)Asbjørnsen Ristad og Karen Ingebrigtsdtr Glømmen. Jeg fant på IGI en Johannes Knudsen og Maren Ingerbigtsdtr oppført med en datten Elen f 01-01-1759. Dette tror jeg er en feil, paret det hentyder til er sansynligvis Joen Knudsen Fuglår og Maren Ingebrigtsdtr Møkkelgård som jeg mener fikk sitt siste barn i 1753(Maren skal være født i 1705). Har du funnet dåpen for Elen med Johannes Knudsen og Karen Ingebrigtsdtr som foreldre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John O. Svenning

Her må jeg nok grave litt mere og bedre. Disse opplysningene har jeg fått fra slekt, har ikke undersøkt nærmere. Finner i FS IGI flere barn f. mellom 1738 og 1759 med Jon Knudsen og Maren Ingebrigtsd. som foreldre. Hos meg står Johannes Knudsen Glømmen f. 1701 og Maren Ingebrigtsd. f. omkr. 1720 som Elen's foreldre. Skal gå løs på dette i nær fremtid. Mvh John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.