Gå til innhold
Arkivverket

[#23614] Navnet Frøiling/Frøyling/Froeling, Kongsberg ca. 1800


Gjest Gunn Huglen
 Del

Recommended Posts

Gjest Gunn Huglen

Min ene tippoldemor, Maren Kristine Frøiling var f. i Kongsberg 2. Sep 1803 , døpt i Kongsberg kirke, 10 Sep. 1803, d. 1883, Tangen Hedmark. Foreldre var : Anna Elisabeth Gravengaard og Ole Ulriksen- Scheie.Han er oppført med etternavn Frøiling i Kirkebok for Aker ved Maren Kristines giftemål 1. mar. 1833. I Kongsberg står oppført , Johan Herman Frøiling som forlover ved Ole og Anna Elisabets vielse, 16 okt 1775. Begge i annet ekteskap. I folketelling for 1801 finner vi Maren Kristines foreldre her: Lenke Hennes sønn fra 1. ekteskap heter Peder. På Fam. s finner jeg en Peder Johansen Froeling døpt 8 okt 1790, far Johan Herman Froling. Denne gutten passer godt i alder med Peder fra 1801 folketellingen.( Mor ikke oppført på Fam.s.) Jeg har også funnet både Ole Ulriksen Skeje og Johannes Eliassen Frøiling ved Avskjedigelsmantallet for Kongsberg Sølverk i 1805. Navnet Frøiling som følger min tippoldemor, lurer jeg på hvor skriver seg fra? Kan også legge til at Maren Kristine Frøiling kaller en sønn Peder Frøiling. Kan navnet muligens være av tysk opprinnelse? Flere som arbeidet i gruvene kom vel derfra. Finner ingen gårder eller plasser med navn som likner i Kongsbergdistriktet. Håper på hjelp til å løse mysteriet. Mvh Gunn Huglen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Takk for denne informasjonen. Har ikke sett at denne folketellingen ligger på nettet. Lurer fortsatt på hvor Frøylingnavnet har sin opprinnelse. Jeg har ikke greid å finne Anne Elisabet Gravengaards første ekteskap. Har noen tilgang på kirkebøker fra Kongsberg ca. 1885-1890? Alle tips blir svært godt mottatt. Mvh Gunn Huglen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg har funnet foreldre til Anne-Elisabeth Gravengaard på fam s. Peder Gravengaard og Randi Helene Huus , gift 30 april 1762 , Bragernes ,Drammen. Lenke Finner henne som enke i 1801,folketellingen med pensjon etter Peder Gravengaard. Maren Kristine Frøilings sønn med Mons Pedersen Sørum er døpt i Aker 1836.Peder Frøiling. De andre barna, Karen Elisabeth og Magnus har etternavn Sørum, etter Mons Pedersens gårdsnavn , Sørum på Stange. Det kan vel være en måte å hedre en kjær avdød med oppkalling på denne måten? Finner flere med etternavn Froiling i Tyskland. Mulig sammenheng til Frøilingnavnet? Hilsen Gunn Huglen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Beklager at lenken forsvant i forrige innlegg. Her er forhåpentligvis Anne-Elisabeth Gravengaards mor,1801-telling Kongsberg. Navnet hennes er skrevet Randie-eline Gravengaard og hun er enke. Lenke Mvh. Gunn Huglen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor E Fredriksen

Hei! Har sett litt på FS og finner at Johanes i innlegg 2 ; gifter seg som Johannes Elias Freuling med Jorgine Chritiansdr i 1820, det går frem at Johannes er her født 1765, En Johannes Eliasen blir født 27 Nov 1764 med far Elias Frolig,.. Så det er mye mulig at Johannes Eliassen Frøiling i ditt 1. innlegg og denne Johannes er samme person,..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Takk til deg, Tor! Det ser ut til å være en sammenheng til denne Frøilingfamilien. I 1797, var en Johannes Eliassen Frøiling fadder ved dåp. Kan det tenkes at Anne-Elisabeth har vært gift med en Frøiling i sitt første ekteskap? Har ikke greid å finne sammenhengen, men nær slekt var vel ofte faddere ved dåp i familien. For noen år siden fikk jeg hjelp til oppslag i kirkebøker for Kongsberg fra dette tidsrommet. Det finnes en grend som heter Graven i Kongsbergområdet, og der muligens derfra Anne-Elisabeth kommer. Håper at det kommer fram flere opplysninger om Frøiling/Froeling/Freuling/ etter hvert. Foreldre til Ole Ulriksen Scheje, døpt 26 jan 1765 i Kongsberg kirke, var forresten, Ulric Olsen Scheie og Maren Larsdatter Damsrud. De ble viet 8. aug. 1761, Kongsberg. Jeg skal selv lete det jeg kan , både innenlands og utenlands. Takk for all god hjelp og velvilje. mvh Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei! Her fant jeg vel en Johannes Eliassen som kan være en passende 'Frøilingkandidat'.Han er ugift, bergarbeider og bor hos moren som er enke. Lenke Det kan jo være samme som er fadder ved dåp i 1797? Mvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

hei igjen! Jeg finner en Johan Hermand Eliasen ,døpt 5.jun 1762, far Elias Johan Hermandsen, mor ikke oppført, F.S. Og en Johannes Eliasen Frolig, døpt 27. nov. 1764, far Elias Frøiling. Dette ser ut til å være de samme som nevnt som forlover og fadder. Hvem mødrene er finnes vel bare i kirkebøkene. Har lett mye på navnvarianter av Froiling utenlands. Finner svært mange i Preussen,og en god del i England og også i Danmark. Det blir vel å lete etter en nål i en høystakk? Jeg er fortsatt svært mottagelig for hjelp. Mvh Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei! Takk igjen for letingen. Jeg fant ikke dette ekteskapet.Skal se om jeg ut fra disse opplysninger finner barna i dette ekteskapet. Tydelig at vi kan ha et spor her også. mvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Det var kjempefint! Dette har jeg heller ikke funnet. Dette må jo være min tippoldemor, Anna Elisabeth, Pedersdatters første ekteskap du har her. Hun kaller seg Gravengaard i 1801 telling, men hennes fars navn var Peder Gravengard. Da må vel den andre Johan Herman Froeling være en annen, enn han som er forlover ved ekteskap nr. 2. Litt forvirrende med de samme navn som går igjen. Går ut fra at ektemann nr. 1 er død ved inngåelse av nytt ekteskap.Det kunne vel også i de dage være snakk om skilsmisser, men lite trolig da at den fraskilte ville stille som forlover? Kan hende det er mulig å finne dødsfallet til Johan Herman Frøling? Jeg lurer på hva jeg gjør galt når jeg prøver å lage lenke til FAM.S. Her feiler jeg hver gang dessverre. Det ser da ut til at min antagelse om at tippoldemor først var gift med en Frøiling stemmer. Takk til deg igjen ,Tor. Hvis jeg kan hjelpe deg med oppslag i andre ting, gjør jeg det så gjerne.Jeg har bygdebøker for Tjølling,og Sandar i Vestfold, Stange Hedmark, og Skåre,Rogaland. Du ser at jeg har lagt inn et nytt tema med Avskjedigelses-mantall Kongsberg sølverk 1805? Mvh. Gunn Huglen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Andersen

Ser at det er flere som har problem med lenker til FS. Det du må gjøre er ikke åpne den aktuelle personen ved et vanlig klikk.I stedet må du høyreklikke på lenken for personen. Velger du Kopier snarveien / Copy shortcut så kan du lime den inn i et innlegg. Alternativt bruker du åpne i nytt vindu og kopier fra adressefeltet på vanlig måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Værnes

Jeg veit ikke om dette hjelper deg noe men, men.... Det er en 'Capit. des armis Frøling og Ragnel Einasd.'. som gifter seg på Ytterøy i Nord Trøndelag 23. juli 1719 (side 261 i kirkebok 2).'Jon Frøling capitain des armis, gift, 73 aar. dimitteret af kongens teniste med første kone Siri levt 19 aar, med siste Ragnel Einersdaatter 18 1/2 aar i ægteskab' blir jordfesta 10. juli 1740 (side 336 i samme kirkebok). 'Enke Ragnil Einarsd. Jordstadsøen' ble begravd 2. mai 1751, 86 år gammel. 'gift med Capit des armis Frøling 21 aar' (side 351 i samme kirkebok). Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei,Mette! Takk for denne opplysningen. Det ser ut til at denne John Froiling må være av fransk opprinnelse? Alle forslag er av interesse.Skal prøve å følge denne tråden, men det blir vel ikke så lett? Hvor fant du opplysningene? Mvh.Gunn Huglen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei Mette! Dumt spurt av meg. Du har tydeligvis kopi av kirkebøker tilgjengelig. Luer på om denne Frøiling etterlater seg barn? Har du mulighet for å finne ut det også? På mitt lokale bibliotek er ikke leseapparatet til filmer i særlig god stand. Takk for hjelpen så langt!Det var et spennende spor. Hilsen Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Værnes

Jeg tyder og registrerer kirkebøkene for Ytterøy prestegjeld for at de skal legges ut her på digitalarkivet. De opplysningene jeg skrev inn i innlegg 16 stammer fra kirkebok 2 for Ytterøy prestegjeld som gjelder for åra 1718-1755. Det at Jon Frøling står skrevet inn som 'Capitain des armis' betyr at det var hans hans militære tittel. 'Capitain des armis' var den høyeste underoffiser tittelen ....Med andre ord, det betyr ikke at han er av fransk opprinnelse. Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Takk igjen! Stadig noe nytt å lære.Flott med arbeidet med digitalisering av kirkebøkene.Får nok lære meg om gamle militære titler. Hvis du skulle komme over flere opplysninger om denne Jon Frøiling, ville jeg sette pris på om du skriver igjen. Mvh.Gunn Huglen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Værnes

Jeg finner dessverre ingen barn født/døpt i Ytterøy prestegjeld med foreldrene Jon Frøling og den første kona hans Siri. Men jeg finner i Manntallet 1701 for Ytterøy 'logerer Corporal Joen Frølling ved Reserverne 32' år på gården 'Neder Erstad'.En litt morsom ting.....Når jeg følger Jon Frølings kirkebokinnføringer som fadder finner jeg at han i 1700 er 'reserve Corporal'. I 1703 er han blitt 'sergiant', noe han er ihvertfall fram til 1710. I 1712 og 1714 er han skrevet inn i kirkeboka uten tittel men fra 1715 står han som 'Capitain des armis'. Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Takk igjen! Spennende opplysninger i alle fall. Jeg har lagt inn et spørsmål om skifte etter Jon Frøling under Arkivforum, lurer på om det kan gi svar på om han hadde etterkommere og navnene deres. I så fall kan jeg muligens få en ledetråd videre. Artig at du har funnet så mange opplysninger i de gamle kirkebøkene om hans militære grader. Lykke til med registreringsarbeidet! Hilsen Gunn Huglen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen, Mette! Nå lurer jeg litt på om det er en feilskrift i 1701 telling for Nedre Erstad. Den fant jeg, men den eneste Joen jeg finner på gården Nedre Erstad har et etternavn som begynner med S og ikke F. Vil du se på om det er en feil, eller om jeg ikke har funnet vår John Frøilling? Lenke Jeg ble litt forvirret nå, men det kan jo være en feil i avskriften. Hilsen fra Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Værnes

Hei igjen Gunn...Jeg er 1001 prosent sikker på at det står 'Joen Frølling' og har også gitt beskjed om retting til Sissil Bruun Sørensen som har lagt ut 1701 Manntallet for Ytterøy på nettet. Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.