Gå til innhold
Arkivverket

[#23625] Hvordan finne en som er født i Oslo i 1909 når jeg bare vet morens navn?


Gjest Heidi Økern
 Del

Recommended Posts

Gjest Heidi Økern

I forbindelse med besøk av tremenninger fra Canada, vil jeg gjerne hjelpe dem å finne ut om deres farfar. Faren deres er født i Oslo 16. mai 1909 (døde i Canada i 2000) og jeg vet morens navn (Ingeborg Anna Evensen f. 1882 i Rendalen). Må jeg gå den tunge veien via adressebøkene for å finne hvor hun bodde og så i tilhørende kirkebok for å finne fødselen til sønnen (han het Paul Matson i Canada, står som Madsen ved emigrasjonen)? Eller finnes det en enklere metode?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Krøger

Du kan ta turen til Byarkivet i Oslo, her finner du fødselsmeldingen. Det kan være farens navn står der eller du kan sjekke kirkebøkene for å se hva det står ved hans dåp.Lykke til, Nina :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Økern

Takk skal dere ha. Jeg har sett FT1900 og dåpen og Ingeborgs foreldre sitt ekteskap, men det er faren til Paul jeg er ute etter. Fødselsmeldingen er nok tingen. Ligger de pr. kirke man sogner til eller er det en totalliste for Oslo sortert etter fødselsdato?? Og for hvilken periode har vi fødselsmeldinger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Økern

Takk Solveig. Han har med Frogh i navnet når han drar fra Norge også, så det er nok et hint om tilhørigheten hans. Jeg får nok se om jeg får tatt meg en tur på Byarkivet og sett på fødselsmeldingen hans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Økern

Slett ikke utenkelig. Det er i alle fall fristende å mistenke han pga. navnet hans!!!! Alderen matcher ganske bra og det er jo ikke så langt fra Hole til Oslo. Jeg skal ettergå denne karen. Føler meg litt som en detektiv nå.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Økern

Fantastisk!!! Og litt dumt.... Jeg ringte byarkivet nettopp nå og ble satt over til en arkivar som stod rett foran de fødselsmeldingene jeg lurte på, så han sjekket for meg og faren var IKKE oppgitt. Så da får jeg lete videre. Fikk i alle fall greie på adressen hvor hun bodde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Krøger

En tanke... Hva med å finne ut når denne Mads Frogh dør og se hva skifte etter han sier. Det kan være Paul er nevnt der, hvis han er sønn da.Bare en tanke... Nina :-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Økern

Litt kinkig dette, for jeg tror ikke han vokste opp sammen med moren. Vet heller ikke hvor. Dvs. det står jo faktisk at han var fra Rendalen da han emigrerte i 1927 (mulig at han vokste opp hos morens familie, men bygdeboka derfra nevner han visstnok ikke). Han har en halvbror født ca. ti år etter han, og han fikk ikke greie på at han hadde en bror før han ble voksen. Men jeg skal sjekke litt mer rundt Mads J. Frogh fra Hole.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Født 16.05.1909, døpt 23.05.1909 - Paul - foreldre 'Ug. konstabel Mads Johansen - Ug. tp. Ingeborg Evensen' (Rikshospitalet Dåps K 0006.3 1908-1910 2/4 no. 336)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

I Rikshospitalet Mini F 0014 stod det litt mer;Faren står her som Ug Konstabel Mads Johansen Frog, Moren som Ug. Tp. Ingeborg Evensen Øvre Rendalen. Det står to adresser på begge foreldrene, han Bækkegd. 1 B, under dette Rusløkveien 59 IV - hun Gjetemyrsveien 19, under Nobels gade 27. Det er oppgitt at han er født i 1885. Augusta Johnsen og Helene Berge er faddere (uten at man vanligvis skal legge for mye i dette)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Økern

Geir,- du er dagens helt!!! Tusen takk. Er det alt som står? Ingen hint om Mads Johansen kan være fra Hole? Men jeg kan se om det står noe om at han er konstabel i Holeboka. Dette var helt fantastisk!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest per helge seglsten

Tar du en tur innom byarkivet, eller treffer på din behjelpelige arkivar, kan du få sjekket i en av de årlige kommunale folketellingene for Oslo (F.eks i 1909) på de navnene og adressene du har. Der vil det stå hvor de er født. Blant annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei! Utfra Geirs funn om farens navn Mads Johansen Frog, er det vel ikke tvil om at den Mads J. Frogh som Laila K. fant er den rette...Men, som Per Helge nevner - folketellingene for Kristiania vil være saliggjørende her.Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest per helge seglsten

Nå er det vel forresten klart at Mads Johansen er bosatt hos familien i Hole i 1900, i følge lenken overfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest per helge seglsten

I det hele tatt: søker man i folketellingene synes det som om Frog-slekten har to baser: Hole/Norderhov og Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Dessverre har Mads J. Frogh klart å 'snike seg unna' folketellingene i Kristiania 1907 og 1923. Han bodde imidlertid i Rosenhof Gade 2 b både i 1919 og i 1924. Ved folketellingen 01.02.1923 finner jeg bare en Solveig Frogh, pleiedatter hos Dagmar Garder på denne adressen.Denne Solveig er oppgitt født 21.10.1910 og jeg finner hennes døpt i Johannes kirke 05.02.1911 med foreldre 'Politikonstabel Mads Johan(ne)sen Frogh og H. Jenny Marie Johan(ne)sen f. Rud. De bor da i Hansteens Gade 10, han født 1886, hun 1882.Og så endelig 'beviset', viet i Trefoldighet 23.05.1910 Mads Johansen Frog, Politikonstabel, Ruseløkveien 59, født i Hole 24.10.1886, konfirmert samme sted 06.10.1901 med Jenny Marie Johannesen, født Hole 12.06.1882, konfirmert samme sted 04.10.1896. Fedre Johan Madsen Frog og Johannes Johannesen. (Hans forlover er forøvrig Georg Frog som bodde på samme adresse som Mads).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Økern

Atter en gang: fantastisk!! Jeg kastet meg over Hole-boka, men der stod det bare at Mads ble født på Sørenga under Vik i 1886 og ikke noe mer om hans liv. Georg Frog (forloveren) var forøvrig hans bror født i 1880. Men det er jo merkelig at heller ikke Solveig bor sammen med dem siden foreldrene lever (i alle fall Mads) i 1924. En annen artig ting det stod i Holeboka var at Mads var en etterkommer etter Hans Grenader. Tusen takk til alle som har hjulpet meg i denne saken. Tipper etterkommerne blir overrasket!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Økern

Jeg husket at jeg hadde lest noe om Hans Grenader her før, så jeg fant igjen de tidligere etterlysningene. Så også at det hadde stått noe om etterkommere etter han i Hringariki (fra 1998), så det skal jeg prøve å få tak i. Fant også noe mer om Hans Grenader på nettet som var artig tilleggsinfo. Da har altså de som er her på beøk fått en tante til som de ikke visste om. Siden hun ble født i 1910 er hun vel sannsynligvis død, men det kan jo hende hun har noen etterkommere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.