Gå til innhold
Arkivverket

[#23628] Helena Johnsdatter Aas (1785- ), Trondheim


Gjest Tove Jensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Tove Jensen

Jeg søger oplysninger om Helena Johnsdatter Aas. Hun er datter af kornmåler i Tronhjem John Larsen Aas (Haas) og Maria Olesdatter Kjerkebak. Hendes fødsel har det ikke været muligt at finde i Tronhjem, om end hun i et forhør i 1822 påstår at være født der i 1785 og at faderen er kornmåler. Hendes død kan heller ikke findes efter at ægteparret er skilt og i 1822 den 6 juli får hun 5 rd. i rejsepenge til Norge. Hendes forældre skulle være blevet gift i sognet Røros i 1786, måske er Helena Johnsdatter Aas født før deres vielse. Hun er gift i Stavern kirke i Norge den 9. december 1814 ifølge attest fra Pastor Bull af 21. marts 1815 med Rasmus Jensen Nørløv fra Nølev, født den 4. april 1785 og døbt den 16. april i Nølev kirke, Hads herred. Han er styrmand og skipper, senere toldbetjent i Ringkøbing, Løgstør og Nykøbing Mors. De blev gift i Stavern kirke i Norge den 9. december 1814 ifølge attest fra Pastor Bull af 21. marts 1815. De blev separeret 16. juni 1818 og skilt den 11. april 1822 på grund af hendes drikkeri.Jeg kender nedenstående personer med navnet Aas som er faddere til deres 2 børn født i Norge: 1. Maria Elisabet Nørløv (Rasmusdatter). Født den 21. januar 1813 i Tronhjem og døbt sm.st. i Domkirken den 14. februar. Faddere Helena Aas, Peternilla Aas, Maren Aas, 2. Kirstine Jensine Nørløv (Rasmusdatter). Født den 24. juni 1815 i Bergen og døbt sm.st. i Korskirken d. 9. juli. Har kun oplysning om 1 fadder ved denne dåb, jomfru Ingeborg Ane Aas. Disse oplysninger er fra Stadsarkiverne i Trinhjem og Bergen.FT. 1801 Tronhjem 2re Rode, Kongensgade hus 49. John Larsen Aas. Husbonde. 45 år. Arbejdsmand Maria Olesdatter. Hans kone, 40, begge i 1. ægteskab. Olivia Aas. 10 år. ugift. Deres datter Clara Aas. 7 år. ugift. Deres datter Lars Aas. 5. ugift. Deres søn Ingeborg Aas. ugift. 2 år. Deres datter Anders Hinrichsen. Logerende. 33 år. Arbejdsmand Giertrud Andersdatter. Hans kone. 41 år. Begge i første ægteskab.Jeg håber at der er nogen i Norge som kan hjælpe mig med at finde mere om denne familie.Venlig hilsen Tove Jensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tove Jensen

Hej Lenke. Mange tak for dit hurtige svar. Jeg tror du har helt ret. Jeg vil blive glad hvis der fandtes mere om forældrene, søskende, død osv. og måske der findes et skifte over forældrene som bekræfter at Helena Johnsdatter er deres datter. Mange hilsner Tove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg leser hele meldingen din ser jeg jo at du allerede hadde funnet informasjonen om foreldrene/søsknene i 1801 tellingen.Jeg har undersøkt litt til, men ikke funnet noe i DIStreff, Familysearch eller lignenede.Så vidt jeg vet er kirkebøkene for Trondheim under registrering, men inntil det er klart kan du jo låne mikrofilm eller kanskje noen som leser dette har adgang til å gjøre oppslag for deg?mvh Jan E.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tove Jensen

Hej Jan. Du har delvis ret i at jeg har en hel del om familien. Det jeg har fået er fra Stadsarkiverne og jeg ville gerne vide mere om hendes forædre, om de bliver i Tronhjem og dør der, samt om der er flere søskende til min ane. Det ville være glædeligt hvis nogen kan hjælpe mig med at finde Helene Johansdatter Aas ankomst eller død i Norge da hun den 6. juli 1822 får fra Århus amts fattigkasse 5 Rigsbanksdaler i rejsepenge hjem til sit Fædreland. Hun fik afslag om fattigforsøgelse og jeg kan ikke finde hende afrejst eller død her i Danmark. Med venlig hilsen Tove Jensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.