Gå til innhold
Arkivverket

[#23629] Christian Johannesen, Waaler, Østfold, f. ca 1794. Søker foreldre Oppslag i KB?


Gjest Anne-Lise Skillinghaug
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne-Lise Skillinghaug

Jeg søker foreldre til Christian Høyer f.ca 1796 i Wåler, Østfold. Kan noen gjøre oppslag i KB for meg? Jeg har funnet at hans fam. kom fra Moss til Klavenes,Våle, Vestfold i 1856. De bodde også en stund i Drammen. Men hvem var hans foreldre? Kan det være disse tro? Lenke Etter at familien kom til Våle kalte de seg Høyer. Mulig en omskrivning av Høyaas? Jeg har søkt på Family Search men hittil ikke funnet noe konkret. Ville gjerne ha en sikrere kilde. Finnes det noen Bygdebok for Våler? Kanskje det kunne stå noe der? Mottatagelig for alle opplysninger. Hilsen Anne-Lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Den Christian du henviser til, er døpt 17.11.1794 og født på Høyaas Ødegaard. (Våler Mini I 4 f.39b).Hvorvidt dette er riktig person, er vanskelig å mene noe om. Hva er de eldste data fra Moss om familien Høyer (ekteskap, barn, innflytting og/eller konfirmasjon), kanskje jeg da kan hjelpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Skillinghaug

Hei Geir.. Det ser ut til å kunne være riktig person som du har funnet fram til ja. I Våle Bygdebok står det at Christian (Høyer som han her bruker) er født i Waaler i 1794. Og fra DA har jeg denne: Lenke Iflg Family Search var han gift minst 3 gg. Så det blir det nok vanskeligere å finne alle. Der har jeg forøvrig også funnet ut at Christians brødre Hans og Lars har foreldrene Johannes Hansen og Kistine Olsdatter men her med bosted Hobøl, Østfold. Kan dette være den samme familie da? Har du noen mulighet til å se foreldrenes navn på disse også? Hans f. 11.3.1790 og Lars f.26.10.1791. På forhånd takk. Hilsen Anne-Lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Lars døpt 26.10.1791 har denne teksten : ' Johannes Rÿgge Eiers Søn døbt, Lars '. Faddere er Olia Daler, Maria RyÿggeEier, Nagrethe Haabel, Johanes Hansen Holte, Gulbrand Orskov.Hans døpt 11.03.1790 har tekst 'Johanes Hansen RÿggeEiers Søn døbt Hans'. Faddere var Eli Røe, Anne N: Hvidsten, Maria Bærøe, amund Hvidsten og Ole Røe.(Hobøl Mini I 1)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Et par trykkfeil, Nagrethe er Magrethe (Haabel), Rÿgge er skrevet med en ÿ.Ellers skal det være bokstavrett (tror jeg).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Skillinghaug

Geir. Kjempebra jobba. Ser at morens navn ikke er nevnt her, men det var kanskje ikke vanlig på den tiden. Når det gjelder 'min' Christian, har du mulighet til å se hans foreldre/faddere også? Din henv. var: Dpt. 17.1.1794 Våler Mini l 4 f.39b. Takker for hurtig svar. Hilsen Anne-Lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Foreldre : 'Johannes Hansen Høyaas Ødegaard og Christine Ols D:'.Faddere: Aslack Kure, Hans Gÿlder, Lisbeth Kure, Maria , Anne Anders D Flakestad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Skillinghaug

Geir Tusen takk for all hjelp jeg har fått. Men jeg er fremdeles litt usikker på om disse 'barna' kan være søsken. Ser at bopel er Rygge og våler? Og når det gjelder faddere så er det jo ingen som stemmer overens heller. Men, men det viktigste var jo å få konstatert foreldrene. Takk igjen for innsatsen din.Med masse hilsner fra Anne-Lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.