Gå til innhold
Arkivverket

[#23632] Avskjedigelsesmantall Kongsberg Sølverk 1805


Gjest Gunn Huglen
 Del

Recommended Posts

Gjest Gunn Huglen

Jeg har Wenche Hervigs,' Avskjedigelsesmanntall Kongsberg Sølverk 1805', og er villig til å gjøre oppslag her, hvis noen trenger informasjon om forfedre som arbeidet ved gruven 1805. Mvh Gunn Huglen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Sørbø

Kjempefint med slikt tilbud! Jeg er interessert i opplysninger om Simen Danielsen. Ved folketellingen i 1801 bodde han i Sokn: Kiennerud Grenen, Gard No. 56. Under yrke står det 'Berganfarende'. Regner med at dette har med gruvene å gjøre. Han er min tipp,tipp oldefar. Så alt er av interesse.Solveig Sørbø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei Solveig! Her er vel din ane i 1801 tellingen. Lenke Jeg fant han i Askjedigelsesmantallet: Nr. 722, Simen Danielsen Konningen,oppført med dåpsdag 18 nov 1781, alder er oppført til 34 år. ( det er presisert at denne kan være ganske unøyaktig) Ført mest for utregning av lønn og pensjon. Han arbeider som ledesprenger, ( en av 116) Bor i Kongsberg, er ugift. Regulativ mnd.lønn var 3 rd. 48 sk . ( Dette var uten overtid og goder som billig mat iberegnet) Pensjon etter regulativ var en årslønn ved Avskjedigelsen, for ugifte under 50 år. Det står en del om arbeidsforholdene og mantallet i heftet. Heftet har jeg kjeøp i 2000 på Bergverksmusset. Det er utgitt i 1993. Mvh. Gunn Huglen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen! Da får jeg prøve å legge en lenke til Fam.s. Jeg har fått et råd om hvordan det kan gjøres. Her fant jeg din Simen Danielsen som gifter seg i 1814. Lenke Lykke til med din leting. Mvh.Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Sørbø

Hjertlig takk ! Da har jeg kommet enda litt lenger. Må nok prøve å få tak i det heftet du nevner.Hilsen fra Solveig S.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Hei Gunn!Knut Isaksen Zinckler (Sinclair) er født i 1754 på Kongsberg. Gift 1785 med Berthe Marie Christophersdt. Landegge (død 1798). De døper en datter på Kongsberg i 1794 (Maren Katrine, min 3-tippoldemor). Jeg finner Maren Katrine og storesøsteren Grete Serine i FT-1801 for Kongsberg. Knut har jeg verken funnet i FT-1801 eller i begravelseslistene for Kongsberg.Kan du sjekke om han finnes i avskjedigelsesmantallet?Se også tema nr. 4344: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei! Her er vel din Grete Serine Knutsdatter i 1801 Lenke Jeg har lett grundig i Avskjedigelsesmantallet og finner dessverre ingen Knut Isaksen Zinckler eller Sinclair her. Jeg finner tre med etternavn Gresen Zinkler om det har interesse. Følgende opplysninger i heftet: 1.Anders Gresen Zinkler , mantallnr. 674, arb. nr. 378 i Ertz Engel Michael Grube 58, Tøndeknekt, bosatt i Kongsberg, dåp, 1781, 17.feb. Alder 24, Ugift, Død ( før 1805)( Alder oppgis å kunne være unøyaktig. 2. Christian Greser Zinkler ,mantall nr, 1071, arb. nr. 864, i Prindsen af Augustenborg Grube 74, Bohrhauer , døpt 1778, 12 sep. alder 27 år.gift, bosatt Kongsberg,Måneds- lønn etter regulativ 4 Rd,48sh,Attest. 3. Edvard Gresen Zinkler, Mant. Nr. 107o, arb. nr.914 i Prindsen af Augustenborg Grube, Bohrhauer, bor i Kongsberg , gift , tre uforsørgede barn, Alder 31 år. Mnd. Lønn 4 Rd,48 sh, Pensjon i 5 år. Vet ikke om dette er til noen hjelp. Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen. Jeg lurer på om mellomnavnet Gresen kan være en omskriving for Gregersen, det kan vel passe til et av navnene fra den forrige debatten? Det står presiset i heftet at navn ikke alltid er riktig nedskrevet i det originale mantallet.Si fra hvis du ønsker flere opplysninger. Hilsen Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Gres er en vanlig 'forkortning' av Gregers. Har sett det mange steder i landet, f.eks. i Aker (ved Oslo) der navnet var en del brukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Takk skal du ha, Gunn.Du har helt rett i at Gresen = Gregersen.De du har listet opp fra 1805-manntallet tilhører samme Sinclair-slekt og er etterkommere av David Sinclair, fogd over Eiker og Bragernes (d. ca. 1680).Jeg har forøvrig heftet 'Eksaminasjonsmanntall Kongsberg Sølvverk 1732' og gjør gjerne oppslag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen. Hyggelig at navn-antagelsen var riktig. Skal huske på ditt tilbud om oppslag. Jeg leter for tiden etter Frøiling/Frøling/Froling-familie som du vel har sett.Har lagt inn spørsmål om et skifte på Ytterøy i Arkivforum nylig. Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest per helge seglsten

For etterlysninger i trøndelag må jeg få liov til å anbefale 'trønderslekt' under sidene til dis nord-trøndelag som et alternativt forum i tillegg til digitalarkivet (på samme måte som alle troms-etterlysninger vil ha godt av også å bli lagt ut på www.troms-slekt.com, og alle spørsmål vedrørende emigranter bør legges ut på www.norwayheritage.com i tilleg til her i forumet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.