Gå til innhold
Arkivverket

[#23639] Marit Christensdtr 1605 Datter av Christen Lauridsen


Gjest Roy Kåsa
 Del

Recommended Posts

Gjest Roy Kåsa

Undres på om det er funnet noe om denne Christen Lauridsen? Født, død,yrke, ektefelle osv? Marit ble gift med Sogneprest Augustinius Jensen i Trondheim. Roy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Martha Schj. Kind

Christen Lauridsen var prest i Aure, Nord-Møre prosti. Du vil finne han omtalt i Svein Tore Dahl's bok 'Geistligheten i Nord- og Midt-Norge i tiden 1536 - 1700'. Da Augustinus Jensen er en av mine aner har jeg søkt etter denne mannen og fant han omtalt flere steder i bøker fra Nord-Møre og også hos Erlandsen. Håper dette kan hjelpe deg. Dersom det er noe du 'lurer' på, så bare spør, jeg skal svare så godt jeg kan. mvh Martha

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roy Kåsa

Hei Martha. Takk for svar! Bør vel få lånt denne boken av Dahl så slipper jeg å bry deg med mas. Det er som nevnt født død hustru og yrke jeg ønsker.Står det noe om dette i boken til Dahl? Er han av dansk herkomst? Artig at vi har felles aner!! Av barna til Augustinus og Marit er det Ole som er min gren. Mvh Roy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Martha Schj. Kind

Hei Roy, når og hvor Christen var født vet jeg ikke. Men han er nevnt 12.09. 1578 da han møtte på herredagen om gården han bebodde, som var gitt til prestebolet. Han drev trelasthandel med hollenderne. Han er antagelig død 1622/24, da det er nevnt ny prest i 1622 i Aure og i 1624 eier Hr Augustinus Jensen (svigersønn) og Peder Christensen (sønn) gården Eggen på Byneset som Christen hadde hatt odel i. Jeg har også Ole Augustinussen som min ane, via hans datter Marit som var gift med Anders Jacobsen på Balstad i Tjeldsund. Du burde absolutt få tak i boka av Svein Tore Dahl, den er virkelig opplysende dersom en har geistlige som blandt sine aner. mvh Martha

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roy Kåsa

Hei igjen Martha. Takker så mye igjen! Boken av Svein Tore Dahl vil jeg definitivt bestille! Ser du nevner Marit Olsdtr(Wivel)og Anders Jacobsen på Balstad i rekken din, og så har også jeg faktisk! Av deres barn igjen er det Jacob gift 2 med Malene Larsdtr som er min gren. Følger du meg her også tro?? Roy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Martha Schj. Kind

Hei Roy. Det er nok samme Jacob som er min ane. Men jeg 'stammer' fra hans eldste sønn i første ekteskap med Inger Iversdt. deretter fra 2 av hans barn; Ane og Lars. Det skulle vært morsomt å utveksle slektsdata med deg, det er jo ikke utenkelig at vi har flere felles aner. mvh Martha

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roy Kåsa

Nei, det skulle ikke forundre meg heller! Spørsmålet blir bare - hvor begynner vi? Om du har et forslag så er min adresse roy.kaasa@c2i.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.