Gå til innhold
Arkivverket

[#23641] Vadsø kirkebok - oppslag etter ukjent datter ca. 1856-58?


Gjest Kari Larsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kari Larsen

Min oldefar, Michael Julius Michaelsen (1821-1901) bosatt i Vadsø, skrev i 1862 et brev til Anna Elisabeth Joenssen (konvolutt stemplet Vardø 28.6.1862/Hammerfest 3.7.1862):'Mine 4 Smaa Børn lever og er Gud skje lov alle stærke og friske. De har for det mæste alle været hjemme hos mig indtil ganske nylig da jeg ble nødsaget til at ophøre med mit Hushold af mangel paa et skikkeligt Fruentimmer til at bestyre det og opdrage mine Smaa. Den første jeg havde dertil var en Datter af Klokker Olsen i Wadsø *) der nu forlod mig for at gifte sig. Jeg maatte derfor sætte mine 3 smaapiger bort paa hver sin Kant til riktignok brave Folk, men det gjør mig dog alligevel ondt at jeg ikke kan skaffe dem et Hjem. Min lille Gut Julius har jeg med mig ombord'*) Ifølge Jan Andreassen (mars 2001) må dette være Helga Olava Olsen, datter av kirkesanger Peder Olsen, en Olbek-etterkommerHan har følgende barn f. i Vadsø med konen Anna Nicoline Dahl (f. 20.4.1833-død 16.4.1858):Anna Amalie f. 27.10.1858Marie Nicoline Frederikke f . 25.4.1854Paul Mikael Julius f. ca. 1855 (ifølge folketelling 1865)Og den siste datteren ('mine tre smaapiger') vet jeg ikke navnet på, men jeg antar at hun var født etter Paul. Michael Julius og før 1858 da moren døde. Faren giftet seg igjen 1865 i Vadsø med Petrine Pouline Christensen (1843-1883).Jeg har funnet ut at i 1865 ([url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f62003&variabel=0&postnr=513&fulle=true&spraak=n>Lenke) bodde barna Anna Amalie og Paul Mikael Julius hjemme hos faren og den nye konen, mens den eldste, Marie Nicoline bodde på Nyborg, Nesseby som pleiedatter Marie Mikalsen, 12 år, hos Nils A. Aall, sogneprest i Nesseby, f. i Sandefjord (32 år). Han kone Matilda, alder 24, f. i Tromsø. (

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.