Gå til innhold
Arkivverket

[#23645] Lindeberg gård ved/i Oslo


Gjest Helge Danielsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Helge Danielsen

Noen som kjenner til gårdens historie.Anders Tønnesen Lindeberg er født i Aker i 1743.Kommer han evt. fra den gården ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Aaris

Kan Anders fødested være Agder og ikke Aker, og kunne han evt. ha tjent på Lindeberg:Individual Record FamilySearch™ Vital Records Index Norway Anders Sex: M Event(s): Christening: 03 Nov 1744 Place: Kristiansand, Vest-Agder, NorwayParents: Father: Tonnis ANDERSSEN Mother: Margrete Augusta JACOBSDRSource Information: Batch Number: C424721 Source Dates: 1734 - 1793 Film or Fiche Number: 127312 Collection Details: Kristiansand; Den Norske KirkeHva med en evt. forespørsel til Grorud historielag (Lindeberg hører nå til Alna Bydel en sammenslåing av flere bydeler i Groruddalen bl.a. Furuset):http://www.grohi.com/Mvh Bente Aaris

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Agnete Scjønsby

Hei Helge, Hvem var denne Anders Tønnessen? Hvor bodde han? Hva het barna hans? Hadde han en sønn som het Tønnes? Det kan hende jeg er veldig interessert i denne debatten! Ref. innlegg 11865.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Danieslen

Takk for tips til informasjon. Jeg er helt blank på Lindeberg (Linneberg?) gård, så alt er nyttig.Anders Tønnesen Lindeberg flyttet til Åkerøya i (nåv.) Lillesand kommune. Han ble døpt i Aker kirke. (I 1743 ville Aust Agder ha het Nedenes, og det kan neppe forveksles.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Robert Chr. H. Skogly

Hvor stammer (det eksakte) fødselsåret 1743 fra? Jeg kan ikke gjenfinne noen Anders Tønnesen døpt i Aker i 1743 eller i 1. halvdel av 1744 [egne notater: Hf355, filene 160-175], men det kan være at jeg blingser? Ei heller har jeg støtt på noen Tønnes i dette området fra denne tiden, etter det jeg kan huske.Hvilke opplysninger om Linneberg-gårdene (Nordre, gnr. 112 og Søndre, gnr. 113) er du ute etter? Eierrekker, geografi, topografi, generell historie?Med beste hilsener Robert Chr. Skogly, Bærum ( rc@ager.no )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Danielsen

Jeg har det fra en som oppga slekten sin, og har ingen referanser til opplysningen. For alt jeg vet kan det være feil.Så spørsmålet er: Hvor tar han navnet Lindeberg fra? Han kan selvfølgelig ha vært tjenestegutt på gården og tatt med seg navnet i farta.Jeg går ut fra Lindeberg øst for Oslo er det samme området som Linneberg-gårdene ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Robert Chr. H. Skogly

Ja, Lindeberg-området har sitt navn etter Aker-gårdene, som mange andre steder i dagens Oslo.Litt om eierforholdene ved gårdene på Anders Tønnesens tid:- -Gnr. 112 (Nordre) var på Laurits Lauritss. Rosenvolds hender fra 1679. 'Efter dennes død tilfalt gården (...) 1690 enken Annichen Jørgensdtr. Melchior og blev ved skifte efter henne (...) 1722 delt mellom hennes 2. mann Anders Pederssøn Flor og hennes døtre av 1. ekteskap Anne Christine Rosenvold, gift med Anders Knutssøn Mørch fra Sandefjord, og Sophie Margrethe Rosenvold, gift med Nicolay Rasmussen Thor. Nicolay Thor kjøpte også Flors part (...) 1723, og Mørchs (...) 1723, og solgte gården til sønnen Christian Nicolayssøn Thor (...) 1746. Han beholdt dog plassen Kløften (senere br.nr. 2) som han imidlertid også senere solgte til sønnen (...) 1757.'Kilde: Sollied, Henning: Akersgårder; Hovedbølenes eierrekker, Akers Sogneselskap, Oslo 1947, s. 201.Anders Flor bodde ved Kløften til sin død i 1747, som vi ser av [url="http://www.ager.no/steder/kloften.htm>http://www.ager.no/steder/kloften.htm. (26.11.1747 begraves Flor sammen med en Sophia Nicolaysdtr., men her er muligens dennes far 'Nicolai Floor' forvekslet med overnevnte Nicolay Thor).'Christian Thor solgte hovedbølet til Jacob Christenssøn Skullerud (...) 1749, og han solgte til Peder Hanssøn (...) 1765. Fra ham gikk gården (...) 1766 og (...) 1768 til Paul Christopherssøn. Denne solgte en del av gården (...) til Jacob Christopherssøn (...) 1768. Resten (...) blev efter Paul Christopherssøns død, kjøpt av Paul Erikssøn (...) 1772. Ved skjøte (...) 1779 solgte han til Peder Olssøn Løkke, som igjen (...) 1779 solgte til Ole Olssøn Rudsberget. Efter dennes død tilfalt gården sønnen Lars Olssøn.'Lars Olsen hadde gården til 1810.(Jeg er forøvrig interessert i opplysninger om de to overnevnte Paul; jeg formoder en av dem er far til min 6 x tippoldemor Anne Poulsdtr., som var bosatt i Kløften i 1771).- -Gnr. 113 (Søndre): Var på Mads Olss. Alnas hender fra 1707. 'olgte gården til Rasmus Christenssøn (...) 1723. Han solgte den til Ole Knudssøn Røkaas (i Skedsmo) (...) 1726. Eften dennes død blev gården på skifte sluttet (...) 1752 delt mellem arvingene, av hvilke den ene Knud Olssøn, fikk skjøte av medarvingene på disses parter (...) 1754. Han solgte halvparten (...) 1777 og resten (...) 1782 – til sønnen Ole Knudssøn.' Denne satt på gården til sønnen Lars Olsen overtok i 1808. (Da var det mao. to med likelydende navn som eiet hhv. nordre og søndre Lindeberg).Kilde: Op.cit., s. 202-203.- -Jeg kjenner ikke til dette, men denne er listet som besøksgård på

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.