Gå til innhold
Arkivverket

[#23646] Peder Tostensen og Grethe Andersdatter fra Eikerområdet ?


Gjest Bente Thrane Sundén
 Del

Recommended Posts

Gjest Bente Thrane Sundén

Kan du hjelpe mig med mer informasjon om min anfader Peder Tostensen (Bjerke) döpt 12/71705 og hans familie bakover og framover . Vill også vite mer om Grethe Andersdatter. Har funnet 3 av deres 5 barn: Niels, Sören og Pernille. Vennligst Bente

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Har funnet 4 barn til Tosten og Inge d. i Eiker:Peder 25-7-1697Kiersten 5-11-1699Ingebore 26-3-1702PEDER 12-7-1705 som giftet seg 15-7-1731 med Grete Andersdtr. f.1711,d.17-5-1767Barn: Anders 2-3-1732Kierstine 26-12-1733Helene 7-9-1738Pernille 11-5-1741Niels 3-10-1742Søren 5-12-1745

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Her er litt puslespill om folka du etterlyser:------Skifte på en plass under Hære på Eiker 6. des 1764:Peder Tostensen er død.Enke: Grethe AndersdatterEtterlatte barn:1.Anders Pedersen 30 år2.Nils Pedersen ca. 22 år3.Søren Pedersen 19 år4.Kirsten Pedersdatter gift med Christopher Michelsen snekker Hæreplassen5.Hellene Pedersdatter 26 år ugift--------Skifte på Hassel jernverk på Eiker 10. aug 1734smed Anders Jonsen er dødEnke: Pernille NilsdatterEtterlatte barn:1.Nils Pedersen myndig2.Jens Andersen myndig3.Peder Andersen 20 år4.Karen Pedersdatter gift med Nils Helgesen Lie5.Aase Andersdatter gift med Lars Knudsen Komperud6. Kirsten Andersdatter gift med Hans Rasmussen Holteeie7.Grethe Andersdatter gift med Peder Tostensen UlvelandseieNB! Pedersen er riktig.------------Hære, plass skifte 26/6-1730:Anders Jonsen smed ved Hasselverket er dødenke: Pernille NilsdatterEtterlatte barn:1.Jens Andersen 25 år2.Peder Andersen 17 år3.Aase Andersdatter 29 år gift med Lars Knudsen Gaaserud4.Kirsti Andersdatter 26 år5.Grete Andersdatter 21 år--------- Hassel Jernverk skifte 18/9-1701 Nils Pedersen er død.Enke er Pernille NilsdatterEtterlatte barn:1.Nils Nilsen2.Kari NilsdatterFormynder hennes trolovede festemand Anders Jørgensen-------- Det er grunn til å tro at Peder Tostensen var døpt på Eiker 12. juli 1705 som sønn av Tosten Jonsen Brekke og hustru Inge Hansdatter (de ble trolovet på Eiker 1697)---------

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Snekker Christopher Michelsen som var gm. Kirsten finner du her boende hos sin sønn LenkeChristopher og Kirsten hadde minst 3 barn til:Malene d.10-3-1765Grete d. 6-12-1767Dorte d.6-1-1776

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnt Hole

Hei. Jeg tror smeden ved Hasselverket het Anders Jensen. I alle fall heter han det ved dåpen til Jens,Aase og Kirsti. Han har en datter til dåpen 5/5 1709 som får navnet Margrete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor E Fredriksen

Hei! Jon jeg lurer på Skiftet 10. August 1734 der du nevner 4.Karen Pedersdatter gift med Nils Helgesen Lie, og 1.Nils Pedersen myndig, Er Karen og Nils Pedersen søsken? Karen Pedersdatter og Nils Helgesen er blant mine aner , jeg har lenge hatt problemer med å finne ut av hvordan Karen passer inn i forhold til Pernille Nildatter, og jeg finner heller ikke ut av hvem som er hennes far.. Det antydes at hun er født 1697 når hun gifter seg i 1720 Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

TorJa, Kari/Karen Pedersdatter (som var gift med Nils Helgesen Lie) var datter av Pernille Nilsdatter og hennes første ektemann Peder Nilsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor E Fredriksen

Hei Jon! Takk atter en gang for god hjelp..Er dette Kari/Karen's dåp..Lenke har problemer med å finne ut av Pernille og Peder sine aner.. og når de giftet seg.. Mvh Tor Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Tosten Jonson og Inge Hansdatter (senere også kalt Inger) ble trolovet på Eiker 25. mai 1697. Jeg har funnet at de bar 5 barn til dåpen:1. Peder blir døpt på Eiker 25. juli 1697 - foreldrene er da bosatt på Varloeie. Faddere: Rønno Jonsd. Viger Eie, Kiersti Hansd. Langebro, Jon Torgeirsøn, Peder Jonsøn, Christen... (Her kan jo Rønnov Jonsdatter være en mulig farsøster og Peder Jonsøn en mulig farbror av dåpsbarnet, likeledes er det jo også en mulighet for at Kiersti Hansdatter Langebroe er morsøster av dåpsbarnet.) Lille Peder blir begravet fra Haug kirke på Eiker 22. aug 1699: Peder Tostensen Hvidsteeeneje 2 år 1 måned 2 dager.2. Kiersten blir døpt på Eiker 5. nov 1699. Foreldrene er da bosatt på 'Breche'.(Som nok var en husmannsplass under gården Hvidtsteen på Eiker). Faddere er: Gunnild Knudsd. Hvidsteen, Marte Knudsd. Schodtzmoen, Kari Larsd., Jon Lauridtzøn Schodtzmoen, Jon Knudsøn Schodtzmoen. Lille Kierten blir begravet fra Haug kirke den 27. feb. 1704: Kierstij Tostensdatter Hvidsteeneije 4år, 3 måneder, 3 dager.3.Ingebore blir døpt på Eiker 26. mars 1702.Foreldrene er da bosatt på 'Breche'. Faddere var: Anne Tronrud, Rønnou Jonsd., Anne Larsd., Jon Larsøn Skodtzmoen, Peder Jonsøn Fosseneje. (Her ser vi enå en gang at Rønnou Jonsdatter og Peder Jonsøn er faddere, noe som igjen kan styrke teorien om at de er søsken av bardåpsbarnets far). Ingeborg blir gift sent. I 1741 med Nils Mikkelsen Hvitsteneie. Så vidt jeg vet får hun kun et barn: 1743: Nils.4. Peder blir døpt på Eiker 12. juli 1705. Foreldrene er fremdeles bosatt på 'Breche'. Faddere i dåpen er Marthe Harstad, Karen Lauridtzd. Harstad, Jon Torgarsøn Hvidsteen, Ole Børgesøn Tronrud, Niels Biørnsøn Schodtzmoen. Peder gifter seg på Eiker 15. juli 1731 med Grete Andersdatter (født f.1711 - død 17. mai 1767). Det er skifte etter Peder Tostensen på en plass under Hære på Eiker 6. des 1764. Han etterlater enke og 5 barn: Anders 30 år, Nils ca. 22 år, Søren 19 år, Kirsten Pedersdatter gift med Christopher Michelsen snekker Hæreplassen og Hellene Pedersdatter 26 år ugift.5. Marthe blir døpt på Eiker 9. april 1708. Foreldrene er fortsatt på 'Breche' (Og faren blir feilaktig skrevet som Tosten Olsøn). Faddere er Rønnov Jonsdatter (igjen! - min kommentar), Siri Jonsdatter, (Nok en mulig søster av dåpsbarnets far) Jon Hvidsteen, Ole Børgersøn, Halvor Buru. Marthe finner jeg ikke som begravet eller gift på Eiker.---------Det er liten tvil om at Tosten Jonsen hadde en søster ved navn Rønnov Jonsdatter. Rønnov blir gift med Rasmus Nilsen Myreeie. Tosten Jonsen Beche er fadder for flere av barna til Rasmus og Rønnov. Rønnov og Rasmus døper følgende barn:1693 - uten navn i kirkeboka1695 - Herbrand1698 - Ole1701 - Nils1705 - Hans1708 - Jon -----Videre er det grunn til å tro at Siri Jonsdatter også er søster av Rønnov og Tosten. Siri Jonsdatter får barn utenfor ekteskap i 1711 med Ole Bjørnsen Solberg. I denne dåpen er Tosten Jonsen og Rønnov Jonsdatter faddere. Siris barn:1711 - Ingeborg ----Peder Jonsen Fossumeie (Sannsynligvis plassen Kaasa under Fossum) er nok også en bror av Tosten, Rønnov og Siri. Gjensidig fadderbruk tyder på dette.1688 - uten navn i kirkeboka1691 - Else1695 - Else1698 - Lauritz1699 - Peder1700 - Marthe1703 - Kirsti1706 - Helle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

TorLitt dumt å diskutere Pernille Nilsdatter i denne debatten. Men hennes første ektemann døde før 1701. Hennes aner er nok ikke enkle å finne. Hun er nok viet første gang før bevarte kirkebøkers tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor E Fredriksen

Hei Jon! Beklager, men jeg forsto det slik at Pernille er mor til Grethe Andersdatter ut fra skiftene.., ..er ellers enig i at det er uheldig at det 'sklir ut'.. i andre greiner..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Ja, Pernille Nilsdatter er mor til Grethe Andersdatter. Grethe er datter fra Pernilles annet ekteskap, inngått 1701. Grethes far er Anders Jensen. (Også skrevet Anders Jonsen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Thrane Sundén

Hej! Jeg har vært borte noen dager så gleden var stor da jeg så all den hjelp jeg har fått. Tusen takk til dere alle! Jeg har noen spörsmål -Jon, hvor skal jeg lete for å finne det skifte som du har sendt mig? Man kan vel i skiftet også lese hva boet bestod av mm så en kan få litt oppfattning om hvordan de hade det tex Hvorfor er det 2 skifter efter Anders og med flre års mellomrum ?-Jeg har lett på nettet i kirkeböker og mantall. Er det andre steder jeg kan lete over nettet? Hva gjör dere som finner så mye. Gi mig tips da jeg ikke ennu har blitt så bevandret i slektsforskningens verden.Går det å finne noe mer omTorsten Jonsen? Når han var födt og hans foreldre?¨Jeg lurer på om dere vet noe om Nils Pedersens kone Kari Erichsdtr Het hun Rachestadeie eller var det en plass hun bodde på? Det var også et skifte efter Kari 14//1 1805 på Bjerka gård. Vet noen av dere noe om det?Hennes sön min anfader var Erik Nilsen Bjerke/Bjerk/Bjerche. Er alle disse Bjerkene navn på ploassen de bodde eller har de tatt navnet. Generasjonen efter Nils,, Hans Peter Eriksen tok navnet Bjerck som min mor het för hun giftet sig. Ja det var mange spörsmål fra en som gjerne vill vite. Takk ennu en gang fra Bente

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

BenteSkiftene finnes på statsarkivet på Konsberg. De er også mikrofilm. Det er nok ikke to skifter etter Anders, men man hadde åpning og skifteregistrering og deretter avslutning av skiftene. Denne prosessen tok ofte tid. Derfor.Når det gjelder Eiker, tror jeg det meste er samlet her på digitalarkivet. Det er nok mulig å finne ut mer om Torsten Jonsen. Men husk at kirkebøker fra Eiker før 1683 ikke er bevart.------------------Hære, plass Bjerka skifte 14/1-1805 Kari Erichsdatter er død - enkemann er Nils Pedersenetterlatte barn:1 Peder Nilsen skriverkarl på Hassel jernverk2 Erich Nilsen skriverkarl hos Hr: Omsted3 Anne Nilsdatter 19 år4 Pernille Nilsdatter 15 år, hos faren-----------Her er familien i 1801: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f10624&variabel=0&postnr=1070&fulle=true&spraak=n>Lenke----------- Muligens er dette Kari Eriksdatters dåp: Lenke--------Kari Eriksdatter blir her trolovet til ENKEMANNEN Nils Pedersen: LenkeDe blir viet her: Lenke---------Sannsynligvis er dette 'din' Nils Pedersen som første gang blir gift med enken Anne Olsdatter:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Nils Pedersen var første gang gift med Anne Olsdatter.Se her:----Hære, plass Bjerke - skifte 14/10-1776Anne Olsdatter er død - enkemann er Nils PedersenAvdøde var gift 1. gang med Christopher TorgersenEtterlater sønnen Torger Christophersen 8 år ? fra dette ekteskapet.Avdøde hadde med enkemanden datteren Grethe Nilsdatter 5 år----------Grethe finner vi igjen her:Hære, plass Bjerka - skifte 7/6-1826Grethe Nilsdatter er død - enkemann er Thomas Nilsenetterlater:1 Nils Thomassen 23 år Drammen2 Anne Thomasdatter 27 år gift med Christian Christiansen her på plassen3 Maren Thomasdatter 11 år formynder Peder Thomassen Lobben---

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Her er barna som Nils og Kari bærer til dåpen på Eiker. Jeg er slett ikke sikker på hvem som er Kari sine foreldre. Har et håp om å finne eventuelle søsken av Kari Eriksdatter blant fadderne.----1. født 24.feb 1779 døpt 7.mars 1779 PEDER - foreldre: NIELS PEDERSEN HASSEL JERNVÆRK KARI ERICHSD.Faddere: PERNILLE LARSD. WÆRKET, GUNILLE ANDERSD. WÆRKET, CHRISTIAN JENSEN, ANDERS JENSEN, CHRISTIAN ANDERSEN-----2.født 17 apr 1781 døpt 25. apr 1781 ERICH - Foreldre: NIELS PEDERSEN HÆREIE KARI ERICHSD.Faddere: MARGRETHE PEDERSDATTER Hassel, Abigail Hansdatter ibid, Christopher Michelsen, Søren Pedersen, Ole Eriksen alle fra hassel-----3.født 28 mai 1784 døpt 6. jun 1784 ANNE - Foreldre: NILS PEDERSEN HÆREIE KARI ERICHSD.Faddere: Anne Mortensdatter, Anne Katrine Eriksdatter, Peder Andersen, Ole Nilsen, Ole Jørgensen.-----4.født 02.apr 1786 døpt 09.apr 1786 ANNE MARIA - Foreldre: NILS PEDERSEN HÆREIE KARI ERICHSD.Faddere: Aase Nilsdatter, Anne Cathrine Eriksdatter, Søren Pedersen, Ole Olsen, Torger Christophersen------5.født 10.mai 1789 - Døypt 17.mai 1789 PERNILLE - Foreldre: NILS PEDERSEN HASSEL V KARI ERICHSD.Faddere: Johanne Andersdatter, Birthe Eriksdatter, Søren Pedersen, Peder Andersen, Jørgen Arnesen.---------------------Da har vi noen kandidater til søsken av Kari:Ole Eriksen Hassel (1781),Anne Cathrine Eriksdatter (sannsynligvis født ca. 1760), [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=kfeger74&variabel=0&postnr=225&fulle=true&spraak=n>LenkeBirthe Eriksdatter (Er født ca. 1762)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor E Fredriksen

Ble litt dobbelt opp på det siste innlegget .. åpnet ikke linkene.. til innlegg (19).. her kommer litt mer.. det nevnes i innlegg (8) at Anders får en datter med navn Margrete født 1709, det samme året som Grete burde være født i følge skifte i 1730 i innlegg (5) her er barna som er registrert på Anders mellom 1702 og 1730 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=edop1702&brukar=&loc=8122816&spraak=n&postnr=1&next=10&skrivar=true>Lenke, det er meget mulig at Grete er en kortform av Margrete , ved en dåp av Pernille i 1748 med far Peder Tostesen er Magrete ført som mor.. ,det er mulig de fikk to døttre de kalte Pernille,..Lenke, og Margrete blir brukt som navn når hun er fadder ved dåp til Jens Andersen's barn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Thrane Sundén

Hej IgjenTor jeg kunne ikke åpne din lenker i siste inlegg. jeg fikk bare opp at det var feil i Databasen. Kan du si stedet du har funnet disse opplysningen så kanskje jeg kunne pröve selv eller om du sender de en gang til. Jeg har også lurt på om de fikk 2 Perniller. Det var vel ikke uvanlig at om en döde så ble neste oppkallt efter denne. tex var det vel så med Peder gift med Grete Han hadde en tidligere bror som het Peder og var födt1697 og död 1699 Det var inviklet Jon inlegget 18. Grethe Nilsdatter er altså halvsöster til Erik, Peder, Anne, Anne-Maria og Pernille ? Er Anne-Maria död ved skiftet 1805? Inlegg 17 Nu hopper jeg litt til Eriks sönnesönn Hans Peter Egede Bjerck f 17/9 1864 i Drammen Döpt 20/12 1864 også Drammen. Hvor kommer Egede ifra? Han skal ha hatt 5 sösken men jeg klarer bare å finne Albert Marinius Möller (hvor kommer Möller fra?) döpt 26/12 1844 og Emil. Vet noen av dere om de andre söskenen? Dette var mye jeg skulle vite og er takknemlig for tips. Ha det godt og takk for all informasjon hittils Bente

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor E Fredriksen

Hei prøver igjen..noe gikk galt.. her er Pernille nr 1. [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=foedt39&variabel=0&postnr=245&fulle=true&spraak=n>Lenke, her er muligens nr 2 der Magrete er oppført som mor.. Lenke, Ved Jens sin datters dåp ser det ut til at Grete bruker Magrete som fadder Lenke, her er en Margretes dåp Lenke, du kan du finne mye her,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Thrane Sundén

Takk Tor for dine lenker som nu fungerer. Noen var nye og interssante. Er det noe som DIS har som ikke finns tilgjenglig andre steder ? Bente

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor E Fredriksen

Hei Bente ! Nei , du finner det samme her på Digitalarkivet , du går øverst på siden her og klikker på 'Type' litt ned på venstre side klikker du på 'Digitalpensjonatet' så klikker du på 'Eiker Historielag' .. så er du inne på de samme linkene.., det er også en annen link lenger ned 'GDS-Buskerud' som kan ha interesse.. for området .. Mvh Tor Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.