Gå til innhold
Arkivverket

[#23653] Gift i Aker 1820


Gjest Lars Løkkebø
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars Løkkebø

Hei. Er det noen som har tilgang for kirkebøker for Aker? Leter etter en bekreftelse på vielse mellom John Andersen og Johanna Madsdatter, trolig 1820. Er på jakt etter spor for å kunne følge disse og finne ut mer om deres familie. Året 1820 har jeg funnet via IGI. Er også på jakt etter spor etter Anne Lovise Trondsdatter, født trolig 1816. Aker/Christiania.Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Jeg så ingen Anne Lovise Trondsdatter i Christiania eller Aker født i 1816. Anne Lovise (uansett skriveform) er et uvanlig navn på dette tidspunkt. Tilsvarende for vielse i 1820 dersom begge navn skulle stemme.Anne Lovise Thronsdatter, hvor kommer fødselsåret fra. Og har du litt fler opplysninger om henne og ekteparet Andersen/Madsdatter, er det mulig jeg kan hjelpe.Men vær obs. på at dette var hurtiglesning av kirkebøkene og registreringer - det er fort gjort å overse noen. (Jeg har ikke sett på FamilySearch)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

Hei Geir og takk for hjelpen. Opplysningene jeg har er fra Familysearch. Men jeg skal ta det jeg har:Johanne Severine Andersdatter, født 01 eller 10.10.1845 i Aker, døpt 07.12.1845. Foreldrene er Anne Lovise Trondsdatter og Anders Johnson. Kanskje dette kan gi deg et bedre utgangspunkt.Hennes far Anders Johnsson skal være født 15.07.1821, Familysearch. Han skal ha giftet seg med Anne Lovise Trondsdatter 24.08.1845.Håper dette kan hjelpe deg litt mer.Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Hei Lars. Har du sett etter Anne Louise på familysearch ? Dette må jo være henne ?:Anne/Annie Louise Throndsdatter, født 1816 Akershus, død i Norge. Gift 24 aug 1845, Sagene, Akershus. Hennes foreldre Trhon T. Sundbye født 1792, gift 1815 med mrs Thron Sundbye født 1794.Anne Louises ektemann var: Anders Johnsen født 15 juli 1821, Sagene.Kirkeboken for sagene må jo føre deg videre i og med at Anne Louise og Anders giftet seg der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Sagene menighet ble ikke opprettet før i 1880, så sannsynlygvis vil dette være å finne i kirkebøkene for Gamle Aker.Disse dataene - som både Lars og Anne-Lene refererer, er data donert av andre.Nå skal sant sies, at jeg og en slektning akkurat har sittet på Statsarkivet i Kongsberg og lett i timesvis etter noen som ble funnet på Familysearch (donerte data), og de er ikke å finne Til og med dåpsdatoer var tatt med i disse donerte dataene, men barna var IKKE døpt der denne 'donøren' mente i hvertfall. Så, dette skal man virkelig sjekke. Kirkebok-uttrekk er somregel ok, kan være noen skrivefeil nå og da, eller dato-konvertering litt feil. Men, som regel stemmer familierelasjonene i hvertfall.Lykke til! Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

Hei Anne Lene og Laila. Joda, jeg har funnet dataene på familysearch. Det er derfor jeg gjerne vil ha de sjekket opp mot kirkeboka, for å få de bekreftet/avkreftet, og for eventuelt å klare å komme litt videre.Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Opplsyningen om en Anders født 15.07.1821, døpt i Aker kirke 19.08.1821 (idag Gamle Aker) med foreldre John Andersen og Johanne Masddatter på Saugene (Sagene) er riktig (Aker Mini 12 og Klok 4).Tilsvarende riktig er opplysningen om ekteskap mellom en John Andersen fra Sagene og Anne Lovise Thronsdatter i Aker kirke 24.08.1845. Alder litt ulik i Mini (han 24, hun 29) og Klok (begge 1 år yngre), fedre John Andersen og Thron T. Sundbye i Aas. ( Aker Mini 19 og Klok 7).Men at det er samme John Andersen 'bevises' først i Lysningsboken (Aker Lysn 2) der hans fødsels- og dåpsdato bekreftes. ( Videre opplyses at han ble konfirmert i Aker kirke 18.09.1836). Hennes attest var fra 29.07.1834 hvor det opplyses at hun var født 30.06.1816 i, døpt 21.07.1816 i Garnisonskirken og konfirmert i Aas kirke 30.09.1832. Forlovernes navn er forresten Cornelius Henriksen og Johan Nielsen.Med en så vanlig navnekombinasjon far/sønn/sønnesønn som Anders/John/Anders, var opplysningene fra lysningsboken nødvendig.Og jeg hadde igår ganske riktig klart å overse Anne Lovise født 30.06.1816, døpt 21.07.1816, 'uekte' datter av 'afskediget Soldat Tron Torgersen' og Anne Larsdatter (Aker (inkl. Garnsonskirken) Mini 11).Hennes konfirmasjon bekreftes i Ås Mini I 5 hvor det ikke overraskende opplyses at hun bor på Sundbye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

Hei Geir. Dette er jo bare kjempeflott. Mange takk skal du ha for hjelpen. Da har jeg noe mer å arbeide ut i fra. I alle fall burde det være mulig å finne noen personer i folketellingen for 1801.Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

Jeg var nok litt optimist. Det var ikke lett å lete etter foreldrene. Står det noe mer om foreldrene til Anders og Anne Lovise i forbindelse med deres fødsler/dåp? Tenker kanskje mest på alder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

Heiser denne jeg for å høre om noen har mulighet til å sjekke et ekteskap, trolig 1820 i Aker, mellom John Andersen og Johanna Madsdatter.Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.