Gå til innhold
Arkivverket

[#23655] Lannemholen, Rakkestad, Østfold,


Gjest Kjell Hansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell Hansen

Mine 3.tippoldeforeldre var Jens Mathisen f 1767 g 1794 m Berthe Andersd f 1766 i Rakkestad. De bodde på Helgerudplass, Rakkestad. Et av deres barn: Elen Jensd f 1806 g 1834 m Johannes Olsen Lannemholen f 1810. De fikk en dtr.Berthe Maria Johannesd.f 1834 død 1865. Er det noen som vet noe om disse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Opplysninger fra Fam.search:Jens Mathiesen d.13-12-1767 Degernes,døde 26-2-1824 Rakkestad,begr. 7-3-1824. Gift 27-5-1794 Rakkestad med Berthe Kileboplass Andersdtr. d.25-12-1766 Degernes.Barn:Maria d.20-12-1795,døde 25-3-1804Dorte d.29-7-1798,døde 12-2-1804Mathis d.5-7-1801Dorte Maria d.29-2-1804Elen d.11-5-1806Anne d.26-12-1810

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Andersen

Litt mer fra FS VRI:Berthe Maria JOHANNESDR Gender: F Birth/Christening: 17 Oct 1834 RakkestadInger JOHANNESDATTER Gender: F Birth/Christening: 06 Jun 1837 RakkestadJohanne JOHANNESDATTER Gender: F Birth/Christening: 03 Jun 1843 RakkestadAndrine Beate JOHANNESDATTER Gender: F Birth/Christening: 05 Jan 1846 RakkestadTre av disse ser ut for å være gift på Rakkestad i flg FT 1865.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hansen

Takk for hjelp Carsten. Disse opplysn.hadde jeg funnet.Men Tor - den Berthe Maria Johannesd. som du har funnet har samme fødselsdag som jeg har funnet.Hun ble født 17 okt 1834 døpt 16 nov s.år. Hvor finner du disse opplysn. her er det noe jeg ikke har lært?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hansen

Hei Tor. Da lærte jeg noe nytt om søkemulighet. Jeg er 'bare' 67 år, men er fremdeles under opplæring? Når vi er ferdig utlært - er vi ikke utlærte - men ferdige? Takk for hjelp og tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Ved Elen sitt gifte på FS 22-5-1834 i Rakk.med Johannes Olsen f.1810 (far Ole Ingemundsen) står det at hun er tidligere gift 20-10-1825 i Rakk. med Matis Johannesen f.1795 (far Johannes Olsen) det er nok han her Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen, Kjell! Her får jeg prøve en test med lenke til FS. Oppskriften har virket før. Lenke Hvis jeg gjorde riktig nå, burde dette være din dame. Hilsen Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Fra FS: Johannes Lannemholen Olsen d.25-2-1810 Degernes, døde der 1860. Foreldre Ole Stenraden Ingemundsen og Bodil Andersdtr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Iflg. FS hadde Elen i sitt 1.gifte med Matis 3 barn:Johanne Maria d.20-11-1825Oleanna d.18-2-1827Anne Maria d.9-8-1829 som Elen bor hos i 1865Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei Kjell Jeg har noen tilleggsopplysninger til deg jeg også. Datteren Berte Marie var bosatt på Titterud i Degernes, og døde 1865. Søsteren Johanne var bosatt på Lilleheier. Hun var gift med Thøger Svennungsen Lilleheier f. 11.september 1829 – d. 1. mai 1906. Johanne døde 28.juli 1927.Bodil Andersdatter var enke på Stentorp, da hun giftet seg med Ole Ingemundsen i 1752. Ole Ingemundsen f. 1769 Haug i Degernes, dpt. 14.mai s.å, d. 2.mai 1848 Stenraden.Han var sønn av Ingemund Olsen f. 1727 Haug i Degernes, dpt. 27.april s.å, i Degernes krk., konfirmert 1744, d. 15.mars 1795 Haug i Degernes og hans 2 kone Ingeborg Andersdatter f. 1732 Heen, dpt 1.november s.å, i Rakkestad krk. D. 23.april 1809 Haug i Degernes. De ble gift i 1758. Han var 1 g. g.m. Anne Olsdatter som døde før 1758, og hun hadde 4 barn i sitt første e.skap, som Ingemund ble stefar til. Ingemund og kona Ingeborg drev gården Stentorp om lag 6 år etter e.skapet i 1758. Deretter overtok en av stesønnene driften av Stentorp. Året 1765 overtok de gården Haug i Degernes som leilendinger.Ingemund Olsen var sønn av Ole Andersen f. 1684 Øverbyskogen – d. 1765 og Inger Andersdatter f. 1685 Haug i Degernes. Ingeborg Andersdatter var datter av Anders Sæbjørnsen f. 1687 Hee, d. 1740, gr.l. 25.september s.å, ved Rakkestad krk., og Ragnhild Nilsdatter f. 1708 Heen, d. 1768. Anders og Ragnhild hadde fem barn foruten Ingeborg 1732; Kari 1733, Nils 1734, Ole 1736 og Mathias 1740. (Anders g.1.g.m Ingeborg Rasmusdatter 1702-1730. – Ragnhild g.1.g.m Brynhild Christensen. Hun hadde 5 barn også med ham.)Anders Sæbjørnsen var sønn av Sæbjørn Andresen f. 1654 Heen, d. 1739, grl. 13.november s.å, i Rakkestad krk. Det er meget sannsynlig at navnet på hans kone (Anders mor) var Marthe Oriensdatter f. 1655, d. 1773, grl. 27.februar s.å.Sæbjørn Andersen var sønn av Anders Andersen f. 1623 Heen, d. 1690 (hustru ikke kjent)Anders Andersen var sønn av Anders Torersen f. 1590 Heen, d. 1659 og Bodil Gulbrandsdatter f.ca 1600 Hornes i Skjeberg, d. 1667.Anders Torersen var sønn av Torer Nilsen f. 1560 Vestre Førrisdal, d. ca 1624 Heen. Torer var odelsgutt på Førrisdal. P.g.a at han giftet seg til Heen, solgte han halvparten av gården året 1623 til svigersønnen Bjørn Tostensen. Den andre halvparten hadde ektefellene til to andre døtre overtatt. Gift med Rønnaug Andersdatter f. Heen. Rønnaug hadde fått gården Heen i arv. En vet ikke noe om hennes foreldre eller forfedre.Torer Nilsen var sønn av Niels Torersen, Vestre Førrisdal.Dette var et lite bidrag fra meg.*Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hansens

Hei Rigmor -da skal du få et smil fra meg som går fra øre til øre! Det er jo fantastisk hva du har av opplysninger? Hva er din kilde? Dette var jo langt--- over hva jeg kunne forvente av hjelp. Håper å høre fra deg om din kilde. Ha en riktig god dag.Mvh Kjell kjhanse5@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei igjen Kjell :)Min mormor var fra gården Reinvold i Degernes, og ble gift til gården Grimsrud i Degernes.For endel år tilbake ringte en mann som het Rubert A. Kleiven, som fortalte at han holdt på å lage en slektsbok, og spurte om opplysninger vedrørende slekten.Jeg bestilte selvfølgelig et eksemplar av den. Boka var ferdig høsten 1993, og var på 517 sider.Den fikk navnet ' SLEKTA VÅR ', og omfatter slekter knyttet til gårdene Greaker, Haug, Vatvedt, Berger, Lilleheier, Storeheier, Vatnemellom, Sandbekk, Ås, Wæhle, Førrisdal, Heen m.fl. Likeså forgreininger til bl.a. Telemark, Danmark, Sverige og Tyskland.De fleste av generasjonene stopper opp på 1500-1600 tallet, mens to av linjene går helt tilbake til 1200 tallet. Disse er Hornes-slekta og Klingenberg-slekta.Jeg vet ikke om denne boka er å få lånt på biblioteket, da jeg forsto det slik på Rubert A. Kleiven at han bare ville trykke opp det antallet eksemplarer som ble bestilt. Men, jeg ville nå forhørt meg på biblioteket. Boka er et flott stykke arbeid, og jeg er veldig glad for å ha den.Om så ikke skulle være at den finnes til utlån, må du selvfølgelig bare spørre meg. Det er en stor glede for meg å kunne hjelpe.Thøger Svennungsen Lilleheier, som ble gift med Johanne har felles aner med min mormor.En riktig god dag til deg også, pluss et stort *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Glemte å nevne at Anders Sæbjørnsens kjente forfedre er av de som kan føres tilbake til 1200 tallet i rett linje.Nytt *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Theie

HeiBoka er i hvert fall til utlåns på Fredrikstad bibliotek.Ser av innlegg 15 at det henvises til Klingeberg-slekt. Jeg har denne i min aneliste ved Elisabeth Klingenberg, gm. Hermann Iserberg. Linjen har jeg bla. fra den omtalte boka. Kjenner noen til hvor kildene for denne anelisten tilbake til 1200-tallet kan finnes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei Egil :)Kildene er ikke skrevet opp under hver enkelt, men først i boka står oppramset alle kildene han har brukt.Av de som kanskje kan vedrøre ditt spørsmål, nevner jeg: ' Die Grafen von Isenburg im Mittelalter (stamtafeln)' av dr. W.K. Prinz von Isenburg' Brave Danske Mænds og Kvinders Berømmelige Eftermæle' Første Deel 1753, av Casper Peter RotheDanmarks Adels Aarbog 1923'Slektsrøtter i Haugfamilien, Del 2' av Ottar Stordahl.Ellers regner jeg med at du har notert opp forfedrene til Hermann Iserberg og Elisabeth Klingenberg.*Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest E gil Theie

HeiTakk for opplysningene. Jeg har anene til Elisabeth Klingenberg slik de fremgår av Slekta Vår tilbake til 1200-tallet, men ikke noe på Hermann Iserberg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei igjen Egil :)Om Hermann Iserberg står det desverre kun dette:Hermann var av tysk herkomst, nærmere bestemt fra Hamburg. Han kom troligvis derfra til København i forholdsvis ung alder. Han synes å være fra den gamle adels/fyrsteslekten fra Iserberg ved Rhinen, hvis røter iflg. kildene kan føres tilbake til før 1100 tallet. Navnet på hans foreldre vites ikke. I København var han kjøpmann, kruttfabrikant og skipsreder. Han var dessuten agent for handelshuset Berns og Marselis i Hamburg.Håper at det kan hjelpe deg videre.*Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.